Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketur med bror på flekkerøya


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

Hadde på lørdags ettermiddag en utrolig gøy fiskeopplevelse:

Jeg og min bror gikk ut på flekkerøya for å fiske sammen, og til slutt fant vi et sted der fisken bet:

I løpet av en drøy time fikk vi:

14 kg torsk, u sløyet!

De to største fikk jeg, to stykk på 1,5 kg , og vi fikk en haug mellom 600 gram og 1 kg, veldig fin matfisk, tilsammen 16 stykker (2 av dem på 300-400 gram).

Noen som har opplevd noe lignende fra land?

Jeg har ikke mye erfaring med fiske (fisket mer som liten), men kan ikke huske at torsken stimer? Den stod iallefall på samme sted, og vi dro en stund opp på hvert eneste kast :o

Er jo lett å bli vanvittig hekta en sånn opplevelse, men det er vel kanskje lenge til neste gang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med nye mennesker som er ute å fisker, men ta en titt her: http://www.lovdata.no/for/sf/fi/ti-20041222-1878-010.html#43.

det kom "nye" regler på hvor store fisk må være (blandt annet torsk) her inne på forumet er vi vel alle enige om att denne informasjonen er for dårlig "reklamert" til folk flest. så til neste gang slipp ut småfisken igjen å la den vokse seg stor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok normalt ja :). har vært med å dradd opp en titals torsk på samme plassen fra land rimelig kjapt, den største på 10kg. konsentrasjonen av torsk varierer mye, fra nesten ingen ting noen plasser, til mye andre (min erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fisket på flekkerøya så bor du vel i nærheten av kr sand antar jeg.. Jeg fisket veldig mye skrubbe en stund på Hamresanden.. Det eneste du trenger er en blank sildesluk eller skjesluk med svivel i begge ender, og en 20-30cm lang fortom med krok på, så er det bare å egne med reker og kaste ut.. jeg fisket med ultralett stang og det var veldig ok.. Dette er en enkel måte å fiske flyndrer på, man kan selvfølgelig kjøpe seg fattig på bommer og perler og allverdens, men det er ikke nødvendig for å begynne med fisket.

Minstemål på torsk kan jeg godt forstå, og spesielt fjordtorsk bør man være flink til å sette ut mtp Flødevigens utredninger om reduksjoner i lokale bestander.

Men når det kommer til sei kan jeg ikke si jeg forstår det. Så vidt jeg vet finnes det ikke kvoter på sei fisket engang? Kanskje noen yrkesfiskere her inne som kan besvare dette, men for meg har småsei alltid vært agn brukt på gangva. Det er klart at det mistet litt effekten når man ikke fikk lov til å fiske med levende agn mer, men jeg bruker dem fortsatt til de gangene jeg fisker på havet.

(døde selvfølgelig, og jeg slår stortsett bare ihjel skadet fisk hvis ikke jeg spesifikkt er ute etter middag, men selv da velger jeg fisken med omhu.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada bor på hånes i nærheten av hamresanden, så det går ann å prøve der:). Har tenkt på en paternoster tackle (tror jeg det heter) og et par små makk-jigger, kan det funke også? De skjee-slukene jeg har nok for store (27 gram), flyndren er jo ganske liten i kjeften? Har en blank liten sildesluk, så det kan jo kanskje prøves, men da må jeg ha sandbunn (det er det vel på hamresanden?) eller er jeg bombesikker jeg setter meg fast og mister sluken.

Vil det si at sildesluken fungerer som "lodd" og så har man en krok bak den med agn på? (jeg er helt nybegynner så ser det ikke helt for meg)

Ja skal følge med på størrelsen neste gang :) Føler det er mange hobbyfiskere som gir blaffen i disse minstemålene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fisket på flekkerøya så bor du vel i nærheten av kr sand antar jeg.. Jeg fisket veldig mye skrubbe en stund på Hamresanden.. Det eneste du trenger er en blank sildesluk eller skjesluk med svivel i begge ender, og en 20-30cm lang fortom med krok på, så er det bare å egne med reker og kaste ut.. jeg fisket med ultralett stang og det var veldig ok.. Dette er en enkel måte å fiske flyndrer på, man kan selvfølgelig kjøpe seg fattig på bommer og perler og allverdens, men det er ikke nødvendig for å begynne med fisket.

Minstemål på torsk kan jeg godt forstå, og spesielt fjordtorsk bør man være flink til å sette ut mtp Flødevigens utredninger om reduksjoner i lokale bestander.

Men når det kommer til sei kan jeg ikke si jeg forstår det. Så vidt jeg vet finnes det ikke kvoter på sei fisket engang? Kanskje noen yrkesfiskere her inne som kan besvare dette, men for meg har småsei alltid vært agn brukt på gangva. Det er klart at det mistet litt effekten når man ikke fikk lov til å fiske med levende agn mer, men jeg bruker dem fortsatt til de gangene jeg fisker på havet.

(døde selvfølgelig, og jeg slår stortsett bare ihjel skadet fisk hvis ikke jeg spesifikkt er ute etter middag, men selv da velger jeg fisken med omhu.)

Såvidt jeg husker er det lov å ta minstemålssei til eget forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skjee-slukene jeg har nok for store (27 gram), flyndren er jo ganske liten i kjeften? Har en blank liten sildesluk, så det kan jo kanskje prøves, men da må jeg ha sandbunn (det er det vel på hamresanden?) eller er jeg bombesikker jeg setter meg fast og mister sluken.

Vil det si at sildesluken fungerer som "lodd" og så har man en krok bak den med agn på? (jeg er helt nybegynner så ser det ikke helt for meg)

Ja du bruker dem som du ville brukt ett sigar søkke.. altså sett på en splittring og en svivel på hver side av sluke / skjeia så binder du en liten stump sene på ca 20 cm eller noe og en krok bak.. Det skal ikke være krok på selve sluken hvis det var uklart denne fungerer som søkke, og hvis den er blank og fin også som attraktor ;) Jeg har best erfaring med reke som agn, og det er sandbunn nesten over alt der henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg gjorde jo forsåvidt det..

Skrubber er ikke veldig store med fikk jo flyndrer på 500g - 900g. De passer perfekt i panna ;)

Mange velger aberdeen krok til flyndrefiske, men jeg tror en mosquito i str 4 - 2 passer bra.

sluken/loddet tilpasses jo kastevekta på stanga selvfølgelig. det er lurt å fiske litt aktivt sånn at du drar litt inn, venter ett par minutter og drar litt inn igjen osv.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.