Gå til innhold
Fiskersiden

En fin dag, med en perfekt kveld


TommyB
 Share

Recommended Posts

å sitte på skolebenken og se ut på sola som skinner, og den vindstille tilværelsen, det er ikke lett. hele dagen gikk med på å tenke ut en tur, ja om muligheten bydde seg da. tankene gikk mot årets første tur etter piggvar, og da damen sa hun måtte sove litt da hun kom hjem, var ikke valget vanskelig. 3 stenger ble rigget med paternoster, sekken pakka med utstyr og makrell kjøpt i frysedisken på kiwi....

Dagens tur gikk til Jæren, og selv om det ikke blåste, kom det etterdønninger fra england

IMG_0428_zpsc2feba20.jpg

så var det å få snørene uti da. siden jeg bare hadde en "stangholder", måtte de andre festes i berget

IMG_0435_zps649b3573.jpg

IMG_0436_zps5c7f5eea.jpg

MYE bølger, og strøm i strandkanten herjet vilt med snørene, og 85g søkket fikk ikke tak. det var det tyngste jeg hadde, så det fikk bare være. så hadde jeg ei stang med 40g søkke, og ei med 30g. disse fikk iallefall har medfart, men det var på stanga med lett søkke jeg fikk første fisk på. ikke store karen, rundt 150g, men årets første :)

IMG_0431_zps3a1ba21d.jpg

det gikk lang tid uten at noe skjedde. ikke napp, bare bølger så kvelden ble ikke gammel. etter litt over 3 timer begynte jeg å pakke sammen, og da kom den miste piggvaren jeg noen gang har fått på land

ikke store karen, vil tippe under 50g ...

IMG_0440_zps47ec8938.jpg

Men med en vindstille dag unyttet, ville det vært synd og ikke utnytte kvelden å... Igjen ble det en spontantur i halv 11 tiden. jeg freste innom kiwi, raska med meg de siste frosne rekene og dro avgårde mot ålekvabbe havna, i håp om få meg en tangsprell. Både hornkvabba og tangsprellen min ble diska fra NM i sportsfiske pga jeg hadde ei vekt som veide i 1g intervaler, ikke 0,1g. nå var hasjvekta i hus, og klar for bruk.

jeg hadde ei stang med 18# krok og splitthagl, og en med 10# krok og splitthagl til større fisk. 18# kroken ble hovedsaklig brukt, og kveldens første fisk var en 30grams ålekvabba som lå å lekte i tangen. Så var det dags for tangsprellen. ned i tanga med kroken, og ligge å dunke i bunn. det tok ikke lang tid før kveldens første sprell var på kroken, men denne datt av i overflaten. en fin sprell, kanskje over specimen. det samme gjentok seg med 4 tangsprell til! var kroken sløv? gjorde jeg noe galt? det var ikke godt å vite. så fant jeg en liten tangsprell i tanga, lobba reke foran den, og den tok. 23,1g, ingen monster men en fin liten tass.

IMG_0453_zpsdd4e80b5.jpg

når jeg skulle ta kroken ut, bøyde jeg den utover... jaja, min eneste 18# krok så den må brukes. jeg fant raskt en tangsprell til, og ved tilslag satt denne perfekt. 25,0g blank

IMG_0470_zps16972731.jpg

jeg slapp denne ut, og fortsatte trålinga langs kanten. på nytt dukket det opp en tangsprell, og igjen kroket jeg denne på første forsøk. 34,9g litt større, men under specimen

IMG_0471_zpsa7ce69ef.jpg

nå ville jeg ha en større en, men fiske gikk sakte. en stor ål, en 100-200g ålekvabbe, mange tangstiklinger og endel tangsprell så jeg, men fikk ingen ting. klokka nærmet seg midnatt, og jeg begynte å tenke på å pakke sammen. et siste forsøk måtte prøves i den krabbebefengte tangklysa. ned med kroken, dunke litt og la den ligge. da jeg løftet stanga kjente jeg en liten motstand, og ga tilslag på instinkt. fisk var det, ikke stor, men kanskje en tangsprell til. jeg løftet den opp, og da jeg skimtet den i lyset fra lyktestolpen mens den dinglet i lufta, så jeg hva det var. YESS! min andre hornkvabbe! og nå som jeg har hasjevekt! jeg fylte en boks med vann, løsnet den fra kroken og tok noen bilder

IMG_0462_zps73706e1f.jpg

vekta ble nullstilt, fisken plassert på, og tallet lest av. 19,8g, 7,8g større enn den første :)

IMG_0467_zps87140984.jpg

med denne fisken veid og dokumentert, var dagen komplett. utstyret ble lagt sammen og pakka i bila. Jeg smilte bredt hele veien hjem, og var storfornøyd helt til jeg kom opp på rommet. der lå dama i senga med nesten 40 i feber og med en hoste som minnet om kols...

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin rapport ! flotte bilder av stranden og surffiske, jeg fikk s k i k k e l i g lyst til å fiske av å lese rapporten :)

...og grattis med kule microfisker !

Takk :) er bare en ting å gjøre med fiske suget ;)

Flotte dag dette her! Gralla igjen med flotte arter og kjekke poeng i NM :)

Kjekke da ja, hjelper godt på i NM da de andre ikke teller...

Flott lesning! Piggvar er en nydelig fisk:)

Takk :) utrolig nydelig fisk ja, men har desverre enda ikke fått så stor at jeg har vurdert å ta den med til mat

Din knall, du drar blomkålfisk som andre drar småsei...

Viss andre drar 2 småsei i løpet av så mange timer fiske, syntes jeg synd på de :P du veit jo hvor de er, er bare og komme seg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.