Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger desperat en ny sen til kasting fra land! Mista storlyr i dag:(


scampern
 Share

Recommended Posts

Storlyr for meg var den jeg fikk på kroken i dag, ca 2,5-3 kg, kanskje større. Det største jeg har fått i år var en torsk på 1,5 kg og denne var ganske mye større.. Lyr er også favorittfisken min å spise utenom ørret, så dere kan forestille dere skuffelsen når senen RØK i det jeg skulle dra fisken opp på land..!!! ARGH

Anaway, jeg trenger ny sen som kan takle fisk på 5-10 kg uten problem, selv en sterk fisk som lyr. Noen som har noen tips? Gjerne ikke de dyreste senene, men jeg skal definitivt gjøre en oppgradering fra biltema senen som i dag kostet meg en kanonfin middag++.

stangen jeg har skal takle sluker fra 15-40 gram, hvis det har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berkley Fireline av et eller annet slag er også et godt valg.... ville iallefall droppa monofilamenten dersom du er interessert i lange kast, 0 'minne' og heftig bruddstyrke.. Biltema mono kan du kaste i bosset med en gang. Det er helt ubrukelig

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en fordel å kaste langt egentlig? Jeg føler alltid jeg får napp helt inne med land!!



Eg har en spole med berkley sin Nanofil 270meter 0,246mm 7,5 kg, 300kr ferdig i din postkasse, det er billigere en du får en spole fireline 110meter :)

Beste kastesene du finner :)

Sena vil ikke flokes ved noen kast? Min bror sin fireline gikk veldig langt men den floka seg av og til og det virket litt irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Lina er veldig glatt, og helt rund, eg har aldri hatt problemer med at den floker seg. Men eg hadde samme problemet når eg brukte vanlig fireline. Noe av grunnen til at den gjør det er at den ikke er rund, men nærmere flat å har derfor letter for å "dra" med seg neste loop på spolen, alternativt om spolen er veldig full, eller det kastes lett sluk med for tykk line kan du og få det problemet :)

Er det en fordel å kaste langt egentlig? .

Du får jo "fisket" større areale Og derfor muligheten for mere fisk, alternativt at fisken følger sluken lengre før den hugget like ved land :) så alt i alt ja,det er en fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev dette nettopp i en annen post også, men jeg har sluttet å bruke sene hvis ikke jeg driver med bunnmeite.

Nanofil er jeg veldig fornøyd med. Jeg fisker stort sett etter Sjøørret, men har fått lyr på 2-3kg også, og har hatt null problemer med 0.18 nano. Jeg bruker alltid en fortom da på en 60-100cm og en svivel mellom nano og FC og dette er supert til mitt fiske hvertfall.

Du må kanskje være litt forsiktig med tilslaget til å begynne med for du får en sinnsykt god følelse med andre enden av snøret og det gir ikke etter slik mono gjør.

Eneste jeg bruker mono fra Bilteme til er å lage reke øyne når jeg binder fluer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av vanlig sene du får i sportsbutikken funker helt greit. Vil du legge mer penger i det kjøper du multi. F.eks, fireline eller powerpro.

Sjefstipset er å ikke dra fisken på land etter sena. Det kan gå greit på ei flat strand, men ellers bør du ha med håv eller klepp. Du kan fint få opp 10-kilosfisk med sene som tåler f.eks 7kg, vel og merke så lenge du lander den på en fornuftig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en fordel å kaste langt egentlig? Jeg føler alltid jeg får napp helt inne med land!!

Sena vil ikke flokes ved noen kast? Min bror sin fireline gikk veldig langt men den floka seg av og til og det virket litt irriterende.

Fisk med svivel mellom multien og fortomen, å alltid ha stramt snøre når du sveiver inn, så skal det nok gå fint..

Men, pass for all del på at du ikke fyrer for mye multi på spolen din :P det kan bli en veldig kjedelig opplevelse... noe a'la et multiplikator kast som går 'rett vest'.. Da kan du like gjerne bare kappe floken, med mindre du har en ekstrem tålmodighet...

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ha fortom? :P Ikke sugen på å gjøre det komplisert, vil en fireline sak ryke uten?

Ja du burde bruke fortom. Det blir mindre belastning i kastene, samt at du har større kjangs for og lande fisk... Vist fisken går over en kant eller skraper firelinen mot en stein eller lignende når du har stram line, så ryker det. Med en mono eller fluorcarbon fortom slipper du med stor sannsynlighet det... Fireline kan også være et problem vist du fisker på sky fisk som Sjøørret ol. dersom du ikke har fortom.

Det er ikke så veldig komplisert, du fester en liten tønnesvivel i mellom multifilamenten og monofilamenten/fluorcarbonen... 1-2 meter med fortom holder som regel :)

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bare med tanke på skarpe kanter, men multi er ganske synelig som nevt. en liten svivel festa i multien, 40-60cm med mono fortom ned til sluken holder lenge. bruker sjeldent mer enn 60cm. somregel har man ikke bruk for tukk multi, og til slukfiske holder 0,18mm-0,25mm lenge. men prøv og raspe 0,18 mot en stein, blir som sytråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.