Gå til innhold
Fiskersiden

Arts-safari 2013 innvilget


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Da var omsider årets arts-safari på Østlandet innvilget!!!! :bow::thumbsu: .

Jeg og guttungen(ulketryne) begynner nå å planlegge nye arter i ferskvann, hovedsakelig på Østlandet.

Tipper det blir hvertfall 3-4 dager på hjul, med eller uten båt på slep.

Utenom en tur til dynovika, er vi veeeldig åpne for tips til hvor og hvordan få nye arter.

Arter vi er på jakt etter er:

1.Lake

2.Harr

3.Gullfisk

4.Sik

5.Solabbor

Dvergmalle, steinsmett, gullbust, vederbuk, sandkryper, karpe m.fl. er også arter vi ikke har.

Karpa håper vi å lure i Langesund, men i fjor var det den som lurte oss :ass: .

Har ferie i uke 29,30 og 31, så det blir nok i denne perioden det skjer.

Om noen vil guide oss så er det topp, men tips er også bra.

Litt usikker på om alle artene er lette å finne østover, men om noen arter er å finne på hjemveien så duger det også.

All hjelp mottas med takk :D .

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasut (Nærsnes) er bankers for solabbor ihvertfall. Plukket opp 3 stk på tre minutter der for et par uker siden. Liten markbit på liten krok og voila.

Trodde den skulle være vrien å få kryssa av, men du får det til å høres lett ut. :blink:

Send meg en pm, så skal jeg sende deg et helt komplett kart tilbake ;-)

PM skal bli B)

lake harr gullbust og vederbuk muligens og stensmett kan sikkert guides til

Guiding høres KREM ut, vi må snakkes etter hvert :jig: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg parkert båten nær Langesund, har kjørt videre og "bosatt" meg i Askim ei stund.

Om noen vil guide til arter, så er jeg ikke vond å be.

Skal prøve solabbor i kasut på vei tilbake, men satser på å plukke div i og rundt øyern og omegn først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er bingfossen hen?

Første dag med fisking er unnagjort.

Selv om været var mot oss, fikk vi noe å glede oss over.

Guttungen fikk ikke ny art, men persa på abbor.

markusabbor_zpsea00a6a6.jpg

Jeg måtte som vanlig vise hvem som er sjefen, så jeg persa jeg også...med større fisk.

abborpers430_zpsac222b14.jpg

Dagens store høydepunkt var vel ny art, det som var selve målet for turen.

Dessverre fikk ikke guttungen denne, men jeg kan glede meg over art nr 50....vederbuk.

46ade6e1-f556-4e13-b1f3-e8ed7501ff3c_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irvin lagde en fin pdf som ligger på nettet, denne ble brukt mye av oss på turen vi hadde sist uke.

send meg mailen din på PM så kan jeg få sendt denne over. Den ligger på nett og, men jeg husker ikke adressen nå.

Der ligger blandt annet beskrivelsen på steinsmett i Bingsfossen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok dvergmalle i Drengsrudvannet.. den var passelig lett, og jeg tok 10 arter bare i Dynovika så der bør dere bruke ett par dager. Husk å kjøp Duggmark.. Tok faktisk Gjedde på over 3 kilo i Dynovika på boltrigg og duggmark hehe.

Jeg vet om ett vann i Arendal som har Sølvkaruss (Gullfisk), men kanskje du tenkte på Gullvederbuk? i tilfelle vet jeg om flere vann som har det her nede på sørlandet. Både i Lillesandstraktene og Kr. Sand. Har også hørt rykter om at de finnes i Arendal men har ikke bekreftet det selv, Og i tilfelle trenger man sikkert laksekort for å fiske dem..

Jeg kan sikkert guide dere en kveld her nede i Arendal hvis dere ønsker. Her vet jeg om gode vann for både karpe, Suter, Gjedde (siste jeg tok var 8,2 kg) og plenty av sørv, men den er jo stort sett over alt..

Endret av Hotfix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guiding er det beste vi kan få hotfix, så det hadde vært knall. Men vi hadde egentlig ikke tenkt å kjøre Sørlandet, så da må det bli at vi legger om ruta etter langesundfestivalen.

Hvis du har mulighet for å guide førstkommende mandag, så kan det hende vi kan få noe til utover dagen.

Send meg nr ditt til mobilen min, så kan vi snakkes etter hvert.

Mitt nr er 40617334.



Dagen i dag vil i stor grad brukes i området rundt kykkelsrud demningen(5 min fra der vi bor i Askim), så om noen har erfaringer eller tips.....

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del ved kykkelsrud uten hell. Har alltid vært for mye vann. Sikkert bedre der nå. Ellers ligger jo fossum brua ett min unna der. Steinsmetten er bare å plukke på Askim siden av brua. Og på andre siden er gode muligheter for vederbuk. Prøv ved avløpsrøret fra gjestegården der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg internett igjen, var dårlig med det på turen.

Mye snakk om guiding, men uten internett så blei det ikke så mye av den slags.

Alikevel fikk jeg nok tips til å plukke noen nye, tusen takk til de det gjelder her på forumet.

Etter en litt treig start, skulle det prøves på småart....steinsmett.

Vi dro til ei bro vi hadde fått tips om i Askim, der prøvde vi å kikkfiske denne lille fisken.

Det skulle vise seg å ta litt mer tid enn forventet, sikkert fordi det begynte å bli litt for lyst.

Selv om fisken ikke likte seg i lyset, klarte både jeg og guttungen å krysse den av på lista.

msteinsmett_zps4d46ee1b.jpg?t=1375722674

Ferden gikk videre til et vann som skulle ha mer småfisk.

Også denne arten skulle vise seg fra sin vanskeligste side denne dagen, så bare guttungen og en kompis klarte å lande den(jeg mista en som datt av i sivet)

Kul liten fisk denne dvergmallen.

mdvergmalle_zpsde3b546a.jpg?t=1375808700

Vi dro derfra med mål om å få den på min krok neste år, det kommer alltids en sjanse til.

Neste art var solabbor, en fisk som heller ikke er stor.

Mye smått denne turen med andre ord.

Det skulle vise seg at denne arten var litt for lett, man kunne omtrent mate den med nevene.

Vi kom, vi slengte krokene uti, vi fikk solabbor.....UMIDDELBART!

Noe bob bob bilde, men denne gangen var det min tur til å posere hehe.

ksolabbor_zps9280d6ec.jpg?t=1375809797

I samme vann fantes en art som guttungen mista i fjor, så han kryssa likegodt av suter med det samme vi var der.

Da alle som var med hadde fått fiskene de skulle ha, la vi turen til Langesundfestivalen.

Denne turen skriver jeg ikke så mye om i denne tråden, men etterpå dro vi til et vann som ligger noen minutter fra sentrum der.

Målet for 2013 var å få prøvd på karpa som lo av krokene mine i 2012, så det blei kjøpt inn allt tenkelig småkrams i forkant av Langesund denne gang.

Med karpestenger og hair rigg, var vi klare for nye eventyr.

Det varte ikke lenge før det bobla som bare det i nærheten av der vi hadde agnene våre....pluss litt lokkemat.

Tross i bobling, kom det ikke noe napp....merkelig.

I mangel på noe å gjøre, heiv jeg uti en liten krok etter stingsilda, en art jeg ikke hadde på lista mi.

Denne skulle det ikke være vanskelig å ta, så jeg dro en svær rugg med krokstørrelse 14.

Også guttungen klarte å pumpe denne arten inn på land, ny art på oss begge.

Hadde kontant kontakt med "noe"på karpestanga mi, men det hang dessverre ikke denne gangen.

Guttungen derimot fikk run på sin nyinnkjøpte mad d-fender, og han måtte bare kaste fra seg stanga han hadde i neven for å ta karpestanga.

Bremsen blei med knotete fingre skrudd til, fighten kunne begynne.

Det blei snart klart at det ikke var en liten drittfisk, jeg kunne se at stangenden pressa godt inn i magen på guttungen.

Etter 2-3 minutter med oi oi oi og intens smiling, kunne hans første karpe landes.

En feit og fin karpe blei målt og fotografert, igjen sto en overlykkelig gutt som nå noterer karpa som sin beste fisk i sine snart 13 leveår.

En kanon avslutning på arts safarien vår. :jig:

Vil takke "duden" på Torshov sportsfiske for god veiledning, han lærte meg å knytte hair rigg.

markuskarpe_zpsc8a2c26c.jpg?t=1375806419

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.