Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt ekkolodd


Paul og de
 Share

Recommended Posts

Jeg har i dag et Hummingbird som står på båten 14 fots Uttern selvlensende, Hummingbird 535 tror jeg modellen heter. Er ikke særlig overbevist om at dette er noe greier, så jeg har lest litt rundt og ser at Furuno FCV-620 med Airmar P66 svinger er gode greier. Da spør jeg: Er det så bra som det skrives? Jeg fisker i sjøen på 30 til 200m. Tenkte å begynne med agnfiske etter Lange og Brosme, i dag er det pilk og dorg.

Kan noen sende meg en link til hvor jeg får kjøpt dette til beste pris? Kun fra Norge. Skal ikke ha noe tull med garantier...

Ekkoloddet som står på i dag var på båten når jeg kjøpte den. Svingeren er montert bak på hekken. Denne må jo fjernes ved kjøp av nytt. Tips til demontering/montering mottas med takk. Er grønnskolling på dette området.

Kan også nevne at det blir lett forstyrrelser på signalet..

Endret av Paul og de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å svare hvor dypt en kan oppdage fisk med P66, det kommer helt an på mengden av partikler i vannet forskjellige gemperatursjikt og ikke minst hva slags fisk du ser etter. 120m er nok i de fleste tilfeller ei grense for P66 når det gjelder sikkdr fiskedeteksjon. Et annet problem er at P66 har 45 graders signalkon på 50KHz, dette betyr at svingeren dekker et område på 15.700m2 på 200. En TM260 med 19 graders signalkon på 50 kHz dekker bare 3.300m2 noe som gjør det mye enklere å treffe fisken.

Et godt alternativ til FCV-627 er Simrad NSS7 som er ei kombimaskin. Det at det er ei kombimaskin har selvsagt ingenting å bety selv om den bare skal brukes som ekkolodd. Jeg har 2 stk NSS7 og har tidligere hatt både Furuno FCV-620 og FCV-627. De er alle svært gode ekkolodd, fordelen til NSS7 er at den har mye bedre målseperasjon enn Furuno. Dette gjør at den kan skille to mål som står nær hverandre som på Furunoen vil se ut som en større fisk.

NSS selges nå på tilbud til 7.290kr, listeprisen er 13.625kr.

http://www.mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-7

Jeg har en TM260 (en utgave som kan brukes både med Lowrance/Simrad og Furuno) som jeg kun har testet som jeg kan selge for en grei pris. Ta kontakt på PM hvis du er interessert.

Mjøservice kan også skaffe Furuno, antar at de er konkuransedyktige på pris for Furuno også.



Dette skjermbildet fra 404m dybde er fra en Lowrance HDS-8 med en SS264N svinger. SS264N har samme svingerelement på 50 kHz som TM260. Simrad NSS og Lowrance HDS har samme innebygde ekkoloddmodul.

Fømsomheten er stilt på 67 så her er det fortsatt mye å gå på.

img0485cv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.