Gå til innhold
Fiskersiden

Fisking i 100m sonen av stengt elv


Lars
 Share

Recommended Posts

Hei.

Slenger ut et spørsmål her:

Rett i nærheten av der jeg bor så har vi en fin sjø-ørret og smålaks elv (Åmselva).

Denne har vært helt stengt for fiske noen år, og skal være stengt til vertfall 2015.

Jeg håper jo at elven blir åpnet igjen for fiske etter sjø-ørret og laks.

Derfor irriterer det meg at folk står å fisker rett i elveosen, nå hele sommeren.

Er ikke dette ulovlig, så lenge elven er stengt?

Mener å huske at fiskeforbud i 100m sonen gjelder så lenge elva ikke er åpen for fiske?

Noen som vet?

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200m tror jeg det er.

jeg dorger selv utfor diverse elver.

prøver å holde god avstad fra utløpet.

har til og med målt avstander på kartplotter.

men erfaringer blandt det folk sier at det er fryktelig lite å få rett utfor elver.

jeg vet ikke, har fått 1 laks selv, men det var laaaaangt fra utløpet.

Det finnes sikkert noe oppsynsmann eller noe?

Du kan sikkert tipse han.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå bort og snakk med disse som fisker der. Mulig de ikke er klar over at det er et forbud mot fiske i elven og at fiske i elveoset ikke er tillatt innenfor en viss sone:)

Dersom de ikke responderer på det/nekter å følge opp det så er det bare å ta kontakt med hvem enn som står for stengningen av elva/oppsynsmann/ordensmakten.


Er ikke sikkert de er klar over de reglene som gjelder, eller det kan være intetanende turister. Derfor er det lurt å legge irritasjon til side og henvende seg til de på en høflig men bestemt måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke forbudt å fiske etter sjøfisk, men kun etter laks og sjøørret.

Sakset litt på følgende side: http://www.miljødirektoratet.no/no/Tema-sider-master/Jakt-og-fiske/Fritidsfiske/Fiskeregler-i-saltvann/

Ved fiske i sjøen med stang eller håndsnøre etter laks, sjøørret eller sjørøye kan det kan fiskes hele året, men vær oppmerksom på at i den tiden det ikke er tillatt å fiske i vassdraget, må du fiske minst 100 meter fra grensen mellom elv og sjø (eller fra elveutløpet, dersom grensen mellom elv og sjø ikke er fastsatt). Vær oppmerksom på at fylkesmannen kan ha utvidet området og tidsrommet for fiskeforbudet i Forskrift om fredningssoner ved utløp av vassdrag.

Altså skal du fiske etter laks, sjøørret eller sjørøye er det 100m regel eller annet fast satt av fylkesmannen.Alt annet fiske er tilatt.

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En regel som tillater litt av et smutthull. Kan jo ærklare eventuelle fangster av de fiskene som uheldig bifangst:-P hvordan kan man med 100% bevise.at noen fisker etter de tre artene, og ikke andre saltvannsfisk?

Da må fangsten ligge død på land, eller at det kommer opp et stort antall av nevnte arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må fangsten ligge død på land, eller at det kommer opp et stort antall av nevnte arter.

Men da er det fullt mulig for noen å målrettet fiske etter si laks, få et eksemplar og bortforklare dette med at det var en bifangst og så reise hjem med den? Hvor går grensen da, en, to? Fiskeforbudet vil jo være poengløst da man lett kan lure seg til å allikevel fiske det som i utgangspunktet er freda fisk i denne sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det fullt mulig for noen å målrettet fiske etter si laks, få et eksemplar og bortforklare dette med at det var en bifangst og så reise hjem med den? Hvor går grensen da, en, to? Fiskeforbudet vil jo være poengløst da man lett kan lure seg til å allikevel fiske det som i utgangspunktet er freda fisk i denne sonen.

Som svar under.... Men det hadde jo vært litt enklere med total forbud.

Bifangst av anadrome arter som ikke er lovlig fanget skal slippes ut igjen. Dette skal gjøres uansett om de er død, skadet eller på annen måte kan unnskyldes...

Jeg har arbeidsplass slik at jeg sitter å ser ut på de som fisker.

All fisk som ikke er anadrom kaster de på sjøen igjen.......

Du bør vurdere å ringe oppsynet så snart de vipper opp en anadrom fisk.Og få has på elendigheten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er oppsynnsmann her på Stord I Ådlandsvassdraget. Denne har vært stengt siden 2008 etter en kommunal forgiftning av hele elven. Derfor er all fiske etter anadrom laksefisk forbode, også i fredningssonen. Men i fredningssone gjelder det også alt annet fiske, året rundt. Er nesten sikker på at samme regelen gjelder også for Åmselva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er oppsynnsmann her på Stord I Ådlandsvassdraget. Denne har vært stengt siden 2008 etter en kommunal forgiftning av hele elven. Derfor er all fiske etter anadrom laksefisk forbode, også i fredningssonen. Men i fredningssone gjelder det også alt annet fiske, året rundt. Er nesten sikker på at samme regelen gjelder også for Åmselva...

Viss en leser loven, så står det ingen plass at en ikke har lov å fiske etter sjøfisk i fredningssonen til anadrome fisk.

Altså en kan fiske etter flyndrer,torsk osv i fredningssonen til laks,sjøørret og sjørøye.Til og med uten for din kjære elv.

Har du sendt folk vekk som fisker etter sjøfisk har du ikke fulgt loven.

Her har jo fiskeridirektoratet en jobb å gjøre for det er litt dumt som det fungerer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver er kansje rett, men siden dette er en spesiell sak og flest mulig fisk må komme seg uforstyrret på elven ble det av fiskeforvalteren hos fylkesmannen bestemt att alt fiske er forbode. De plasserte tom skilt på flere språk slik at ingen kunne si at de ikke viste om dette. Derfor har jeg hatt retten på min side når jeg forklarer hvorfor de ikke får lov å fiske når de nærmest står på skiltet og prøver lykken.

Dette er selvsagt for å unngå misforståelser og håpløs å handheve uten total forbud. :-)

Men på denne siden: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=171548016&displaypage=TRUE

kan du lese følgende: " Når det ikke er tillatt å fiske i elva, er det heller ikke tillatt å fiske nærmere "elvegrensa" i sjøen enn 100 meter - heller ikke med faststående redskaper", ifølge poltiet.

Så så spørs det om det er forbud med all fiske utenfor Åmselven likevell hvis den er stengt for fiske..... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver er kansje rett, men siden dette er en spesiell sak og flest mulig fisk må komme seg uforstyrret på elven ble det av fiskeforvalteren hos fylkesmannen bestemt att alt fiske er forbode. De plasserte tom skilt på flere språk slik at ingen kunne si at de ikke viste om dette. Derfor har jeg hatt retten på min side når jeg forklarer hvorfor de ikke får lov å fiske når de nærmest står på skiltet og prøver lykken.

Dette er selvsagt for å unngå misforståelser og håpløs å handheve uten total forbud. :-)

Men på denne siden: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=171548016&displaypage=TRUE

kan du lese følgende: " Når det ikke er tillatt å fiske i elva, er det heller ikke tillatt å fiske nærmere "elvegrensa" i sjøen enn 100 meter - heller ikke med faststående redskaper[/size]", ifølge poltiet.

Så så spørs det om det er forbud med all fiske utenfor Åmselven likevell hvis den er stengt for fiske..... ;-)

Da sakser jeg litt til fra samme artikkel:

I munningene av lakseelvene er det fredningssoner. Det vil si at det er forbudt å fiske, både fra båt og fra land. Får du laks eller sjøørret på kroken her, skal den slippes ut umiddelbart.

Så lenge det kan fiskes etter torsk, lyr, sei og annen fisk, vanskeliggjøres vårt arbeid, sier Reidar Sandal i SNO.

I munningsfredningssonen er det tillatt å fiske med stang og håndsnøre, samt teiner og ruser hvis de settes dypere enn 10 meter. Yrkesfiskere kan etter nærmere bestemmelser også fiske i munningsfredningssonen, forklarer Duna.

Altså må det være et særskilt forbud du har fått på stord, som ikke er nedfelt ved lov. Men ved en særbestemmelse utstett av fylkesmann. Så spørs det om de har lov til det for sjøfisker er jo egentlig fiskeridirektoratet sitt bord.

Ps synes lovverket er hullete og er et makkverk uten like. Hadde vært litt geriere med litt enklere kjøre regler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne artikkelen fra Lovdata:

http://www.lovdata.no/for/lf/fv/xv-20040429-0694.html#map001

Jeg tolker denne som at ALT fiske (utenom ålefiske med tradisjonelle redskaper) er forbudt innenfor 100m sonen, så lenge elva er stengt.

Lars

Hadde det vært så enkelt men du må lese hva som er forbudt. Saksa fra overskrift :

Forskrift om fredingssoner og nedsenking av garn i sjø, Rogaland.

Med tilhørende lov hjemling:

Fastsett av Fylkesmannen i Rogaland 29. april 2004 med heimel i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v. § 40, jf. delegeringsvedtak 27. november 1992 nr. 864, jf. forskrift 20. juni 2003 nr. 736 om åpning for fiske etter anadrome laksefisk og forskrift 20. juni 2003 nr. 737 om nedsenking av garnredskap. Endra 27 juni 2006 nr. 722.

Altså alt fiske etter laks sjøørret og sjørøye er forbudt i fredningssonen.Mens alt fiske etter annen fisk er tilatt.

Det som er det største problemet er at en har to instanser som "sloss" litt om forvaltningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært så enkelt men du må lese hva som er forbudt. Saksa fra overskrift :

Forskrift om fredingssoner og nedsenking av garn i sjø, Rogaland.

Med tilhørende lov hjemling:

Fastsett av Fylkesmannen i Rogaland 29. april 2004 med heimel i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v. § 40, jf. delegeringsvedtak 27. november 1992 nr. 864, jf. forskrift 20. juni 2003 nr. 736 om åpning for fiske etter anadrome laksefisk og forskrift 20. juni 2003 nr. 737 om nedsenking av garnredskap. Endra 27 juni 2006 nr. 722.

Altså alt fiske etter laks sjøørret og sjørøye er forbudt i fredningssonen.Mens alt fiske etter annen fisk er tilatt.

Det som er det største problemet er at en har to instanser som "sloss" litt om forvaltningen.

Med all respekt Richard, men jeg tolker denne forskriften slik at dette gjelder både stangfiske og garnfiske i fredningssoner. Og har dermed samme oppfatning av regelverket som Lars:

§ 2. Fredingssoner

Frå og med 15. april til og med 15. oktober gjeld særskilde reglar for fiske i sjøen innanfor fredingssonene omtala under § 4. Berre slikt fiske som

nemnt under er tillate.

Frå grensa mellom elv og sjø og ut til ein avstand på 100 m: Fiske med stong eller handsnøre frå land i den tida fiske er tillate

i elva.

Er enig med deg at det ikke er lett å forholde seg til regelverket, håper på en forenkling og at det ikke skal være mulig å tolke regelverket på flere måter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt Richard, men jeg tolker denne forskriften slik at dette gjelder både stangfiske og garnfiske i fredningssoner. Og har dermed samme oppfatning av regelverket som Lars:

§ 2. Fredingssoner

Frå og med 15. april til og med 15. oktober gjeld særskilde reglar for fiske i sjøen innanfor fredingssonene omtala under § 4. Berre slikt fiske som

nemnt under er tillate.

Frå grensa mellom elv og sjø og ut til ein avstand på 100 m: Fiske med stong eller handsnøre frå land i den tida fiske er tillate

i elva.

Er enig med deg at det ikke er lett å forholde seg til regelverket, håper på en forenkling og at det ikke skal være mulig å tolke regelverket på flere måter!

Korekt... Det er forbudt å fiske laks,sjøørret og sjørøye med stang og snøre i forbudssonen/fredningssonene.

Og så er det tolkningen, du tolker hvilken lov? Jo den som omhandler innlansfiske og anadrome fisker(ikke sjøfisk)(administreres av miljødirektoratet og deligert myndighet til fylkesmennene).For at du skal kunne si at alt fiske etter alle arter er forbudt må det stå noe i fiskeridirektoratet sin lovsamling (Ansvarlig myndighet i sjøen), om at det er forbudt å fiske etter sjøfisk i fredningssonene til anadrome fisk.Dette finnes såvidt meg begjent ikke (håper innderlig jeg tar feil).

Så lenge ikke fiskeridirektoratet legger en slik føring kan en fiske sjøfisk.

En skal også trå litt varsomt her da et slikt forbud vil ramme ganske godt, gode fiske plasser etter sære arter fra land og båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.