Gå til innhold
Fiskersiden

Flest mulig arter som mulig på så billigt utstyr som mulig!


Tage Aarstad
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er en gutt på 13 år som forr ikke så lenge startet jeg med artsfiske og jeg har bare fått 15 arter foreløpig. Så jeg lurte på om noen kunne tipse meg om litt forskjellig utstyr (ikke stenger og sneller)som kann dekke opp ganske mange artsområder. Ps: Det skal gjerne ikke koste så veldig mye.

Takker forr alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein kokar det ned, handlar det vel stort sett om å presantere rett agn, til rett tid, på rett plass. Og det er det som heng i enden av snøret som er viktigast. Krokar, lodd, duppar og agn er billege ting å variere, og når det kjem til krokstørrelse er vel den enkelte fiskearts munn ein god peikepinn. Aktiv rovfisk likar bevegelse, mens andre meir passive fisk treng god betenkningstid før dei tek agnet.

Størrelsen på utstyret er ikkje alltid like viktig (høhø), og det er jo nok av eksempel der folk får enorm fisk på puslete utstyr, men då må ein sjølvsagt være meir påpasseleg med bremsen. Det går også bra andre veien, med sokalla overkill. Skjølv fekk eg glassvar på 210 gram med 50lb havfiskestong og Tyrnos 30 snelle, var som å sveive inn dopapir med kran, men det fungerte.

Som nevnt over er det sikkert lettare å foreslå konkrete ting om vi veit kva du allereie har, set gjerne også opp ei ønskeliste med artar, så får du nok inn eit drøss med tips! :)


Generelt bør det også nemnast at meite overgår sluk/spinner/floge any day, når det kjem til artsmangfold, så slukar er ikkje noke du treng blakke deg på.


Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige flyndrer som Sandflyndre og skrubbe taes ganske lett på steder med sandbunn. Selv har jeg best klaff med rensede reker på relativt små kroker. Str. 1/0 og ned til 10 funker. En krok agnet med en renset reke, servert like over bunnen på sandbunn bør kunne gi både sandflyndre og skrubbe uten problemer. Men det er mulig du får en del lyr og småtorsk før en flyndre kommer innom.

Når det gjelder Abbor og gjedde kan du høre med de som bor i ditt område om hvor du kan få disse artene. Abbor taes på makk og dupp, eller små spinnere, jigger eller sluker.

Gjedde kan du ta på både naturlig og kunstig agn. Sluk eller wobbler er veldig greit, også spinnere og jigger kan lure gjedden.

Forskjellige kutlinger og andre microarter kan du ta i småbåthavner og lignende. En liten krok, str 20. f.eks agnet med en liten rekebit rett ved bryggen kan gi deg artig småfisk.

Skal du fiske Kveite bør du enten ha litt kraftig kystmeiteutstyr eller båt.

Hvitting vet jeg ikke hvordan man fisker målrettet etter, føler jeg får hvitting uansett hvor eller hva jeg fisker etter :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at om du fiskar med kokt, renska reke, eller andre agn som sit laust på kroken, kan det være greitt å investere i ein rull tynn surretråd, slik ein slepp å skifte agn for kvart napp. Tippar du får hvitting på fyrste flyndreforsøk. :P

Kan ogse nevne at om du fiskar målretta etter breiflabb, kan du nok fort misse motet... Det er for lotto å rekne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.