Gå til innhold
Fiskersiden

noen som har peil på krabber og hummer ?


olle bolle
 Share

Recommended Posts

jeg er vel egentlig fersk amatør på krabbefiske og har begynt å fundere på hvor krabbene er på vei ? jeg hadde en bra plass men etter en stund var teinene tomme, selv om jeg drog di ut på dypere vann.

min tidligere teori med at krabbene kom til det faste stedet for å finne mat har begynt å slå sprekker og jeg må bøye meg i støvet og innrømme at dette har jeg lite peiling på.

jeg fisker med di "billig teinene" fra biltema og lurer da oxo på om jeg er for kiip og heller sku ha innvistert i dyrere teiner og om d brukes vekt i teinene og i såfall hvor mangen kg ? for av erfaring så forsvinner teinene relativt ofte som enten er tatt av havets strømninger eller kjeltringer.

så vil du dele litt visdom er jeg svært takknemmelig for all kunnskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krabbe fiske er enkelt her på vestlandet, bare flytt noen 100m en eller annen vei, så er det plenty krabbe.

Har fisket med 4 skotteteiner i 3 netter og hatt et snitt på ca 20 krabber per teine.

Bruker kun fersk makrell som agn. og setter teinene på ca 20 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg googla frem riktig Heistad ved Porsgrunn og det er der du fisker, så husk nedsenkningspåbudet som gjelder frem til 1 okt. Frem til hummerfiske begynner må du sette teinene på minst 25m dyp. Nedsenkningspåbudet gjelder fra svenskegrensen til Varnes fyr på Lista. Husk og reglene om fluktåpning.

Ellers så er vekt i teinene en fordel. Jeg bruker som forrige svar du fikk og skotteteiner og de veier fra 9kg og oppover.

Min erfaring er at skotteteiner ihvertfall fisker bedre enn Biltema teiner. I tillegg så har jeg og opplevd at Biltema teinene har åpnet seg når jeg har trukket de dersom jeg ikke har bundet de sammen i tillegg til klipsene som er på teinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja heistad er rett plass og jeg bruker 30 m.line på teinene og føler vel di synker så langt også.

og ang trekke om morgenen er kansje ikke så dumt hint for noen spiser agn makrellen min for så å forsvinne ut av teina igjen.

når settes teinene normalt ? er det bare å ta med nytt agn og slippe uti igjen eller venter man til ettermidagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja heistad er rett plass og jeg bruker 30 m.line på teinene og føler vel di synker så langt også.

og ang trekke om morgenen er kansje ikke så dumt hint for noen spiser agn makrellen min for så å forsvinne ut av teina igjen.

når settes teinene normalt ? er det bare å ta med nytt agn og slippe uti igjen eller venter man til ettermidagen ?

Muligens du er litt plaget av slimål eller lus. Krabben liker veldig godt sandbunn og stein/fjellbunn.Før brukte jeg også sammenlegbare teiner og jeg lagde agnboks av en syltetøyboks da kan du også bruke litt mindre agn. Lager du med mindre hull kommer ikke lus og slimål inn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens du er litt plaget av slimål eller lus. Krabben liker veldig godt sandbunn og stein/fjellbunn.Før brukte jeg også sammenlegbare teiner og jeg lagde agnboks av en syltetøyboks da kan du også bruke litt mindre agn. Lager du med mindre hull kommer ikke lus og slimål inn .

heheee typisk det ja, jeg har tenkt at større masker i agnposene slik at krabben får godt tak å river i agnet slik di andre også lokkes bort.

så bra jeg har laget en hel haug av nye agnposer som nok da bare kan kastes

men jeg har og merket meg at som regel ligger makrell hodet urørt i sin pose, noen tanker om d ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strips fast en murstein i bunnen av teina.ganske passe vekt. teiner her hos oss har en tendens til å forsvinne dersom de ligger for grunt .... ;):D

makrell egner seg egentlig dårlig som teineagn. bruk heller gylter.varer betraktelig lenger!

Endret av bsalte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med makrell som agn? Krabber spiser vel det de kan få tak i?

Makrell er løs i fisken...Og forsviner fort. Jeg kompenserer ved å legge mer agn i teina det går fort 8-12 stykker i agnposen min og det er ikke så mye som er igjen dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell som teineagn lokker til seg både krabbe og hummer og er i så måte ikke noe dårlig agn. Men som nevnt over varer det kort sammenlignet med feks. leppefisk da det raskt vaskes ut/blir spist av ymse kryp pga. det løse kjøttet.

Bruker man agnposer med rel. små masker og salter makrellen først er det etter min mening et ypperlig hummeragn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste agnet til hummer hvertfall her på Sørlandet er uten tvil berggylte som har ligget i sola en dag eller to..

beste tipset er da å investere i engangshansker til egning.. Det fisker greit med krabbe også, men krabbe tar alt mulig.

Min erfaring er at letteste måten å fiske krabber på nå rett før hummerfiske er snorkling eller hov.. Jeg foretrekker snorkling langs skjæra ut mot havet.. De krabber nesten tørt nå om dagen så det er ikke vanskelig å ta dem med hov heller, men da er du avhengig av at havet er mer stille..

Når hummerfiske er i gang er det bare å ha en 20-50 berggylter i frysen.. Og husk å legg dem ut en dag eller to før bruk.. Hummer liker ting jo mer råttent jo bedre..

Jeg har prøvd en del forskjellige agn til hummerfiske når jeg dreiv med det som IKKE funker.. Og av de kan jeg nevne:

Laks / Ørret.. Denne trodde jeg var bra for den var fet og fin.. brukte kapp og slo jeg kjøpte på fiskebrygga.. Den funka ikke.. Hverken på hummer eller krabbe.. Det var såvidt sjøstjernene ville ha den..

Lyr... Denne var heller ikke noen suksess å skrive hjem om.. Den var fersk da og kan funke etter att forråtnelsesprosessen har begynt.

Elgkjøtt: Noe av det samme her.. Liten effekt.. fikk noen hummer, men slett ikke det beste agnet.. Mulig bedre når det er råttent..

Oksekjøtt/Gris Ikke noe særlig tess.. Litt krabber, men både dette og elgkjøtt varer lenge som agn.. Og fisker progressivt bedre jo lengre det ligger.. Mulig det lukter lite, eller at det må råtne før bruk..

Ett tips som jeg fikk av en gammel fisker som funket fint mot agn tyver er nylonstrømper.. Det gir også større muligheter innenfor agnvalg. Blåskjell og andre skjell er kanskje bra. Jeg har merket meg at når jeg snorkler er det merkbart mest krabber der det er mye rur. Hvis ikke det er rur på skjæret så finner jeg ett annet..

Håper du kan lære av mine feil og få litt både hummer og krabbe :D


Du kan godt bruke halve berggylter.. de varer lenge.. Viktigste er at de stinker død, kolera og fandens oldermor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bergnebb.. Berggylter blir opptil ett per kilo.. Vanligvis rundt 500-700g.

Det er en flott fisk til suppe også forøvrig og ikke bare agn. Jeg har lest at Bergnebb er glimrende agn til bla torsk, men har aldri fått noe på det selv. Kan sikkert funke som krabbe/hummer agn. Men trenger nok å råtne godt..

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/48496-berggylte/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg laget meg agnposer av noe høytalertrekk som jeg hadde liggende og skal prøve å følle på litt forskjellig.

ingen har nevnt torsk som mulig agn, er det pgr alle vet det er dårlig (utenom meg) eller ?

Man velger vel å bruke torsken som mat antar jeg. Samt at er lettere mange steder(de fleste) å fange makrell i sesongen eller leppefisk. Når jeg hiver ut torskekadaver så setter om ikke annet strandkrabbene pris det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.