Gå til innhold
Fiskersiden

Får ikke fisk med dyprigg


abbor
 Share

Recommended Posts

Jeg har gjort noen spede forsøk med dyprigg, men får hverken fisk på dypriggstengene eller overflatestengene når dypriggen er ute.

Jeg fisker typisk med 2 stenger med 3m vertikal seperasjon, 10-15m bak loddet. Senker loddet ned slik at det går midt i småfisksjiktet jeg ser på ekkoloddet. Typisk fiskedyp 15-20m, hastighet omkring 2.5knop.

I tilegg har jeg normalt 2 overflatestenger 30-40m bak båten. Så fort dypriggen går i vannet slutter det å hugge på overflatestengene. Når dypriggen er tatt opp igjen får jeg fisk igjen.

Jeg har en Canon Easi-troll II med et 5kg lodd med halefinne.

Er selv alvorlig bekymret for hviningen fra wiren, er fisken på Mjøsa spesiellt sky?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å bidra med jeg heller.

Men har fisket litt utenfor Kambo og rundt der omkring, fått sei, torsk og sø.

Som regel holdt meg på 5 meter og litt dypere, brukt div wobblere og en stang.

Bruker også noen ganger vanlig stang og dorger i overflata i tillegg, tar på begge stengene for det.

Hviningen i wiren er vel fra motstanden i vannet vil jeg tru.

Må ikke gi opp [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvining finnes ikke på Scotty rigger - ihvertfall svært lite i forhold til Cannon. Kan ikke komme på noen annen grunn enn materialet i trinsen eller wireren. Du kan sannsynligvis elimineren resonansen med et inndragningssett type scotty ~200.-/ du kan selvsagt lage den selv langt billigere. Med den strammer du opp wireren litt slik at den hemmes til å bevege seg og da burden den irriterende resonansen bli borte. Prøv å fisk rett over byttefiskdybden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fisker både med pulkker og dyprigger sammtidig og og får sjøøret/sei og annet på begge deler.10 fisk i båten i helgen og 4 av de tok på riggen på 20 fot sammt en laks på 5-6kg på samme dyp som slapp.Pørv med Apex sluken,det tok vi dette på.

Dette er riktig nok i sjø men mulig heten er nok der i vann også.

Henning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke fisken i Mjøsa er verre enn på andre innsjøer. Mjøsa er vel kanskje den sjøen der det er mest bankers å få ørret. Hylingen i wiren tviler jeg på at skremmer fisken. De vi får på ekstremt kort snørelengde etter utløseren tyder i hvert fall ikke på det, men hva vet vel vi om hvordan fisken oppfatter dette. Uansett er det ganske artig å høre hylingen endre toneleie når det hogger på fisk....

Et tips for å dempe hviningen fra wiren er ellers å legge et stykke gummi i selve trinsa. Har ikke testet dette selv, men det står nevnt i Niels Vestergaards "Småbådsfiskeri". En bit av en sykkelslange eller liknende ble anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyliing fra riggen er ikke å se bort fra

cannon/scotty osv samme f hva du har...det hyles uansett

men...har du 4 kg lodd så sett en 5 kg så hyles det mindre...selv bruker jeg 8.5 kg hjemmelagde rigglodd....hyler ikke så illa da....men du blir aldri kvittt den[V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen for at jeg bekymrer meg for hviningen er at jeg har mange eksempler på at jeg har hatt flere hugg på flatline så har jeg satt ut dypriggen. Det har da vært helt dødt både på dyprigg og flatline. Har så tatt opp igjen dyprigg, umiddelbart flere hugg. Så satt ut igjen dypriggen og helt dødt igjen. Jeg har sett dette såpass mange ganger at det begynner å få en viss statistisk signifikans.

At jeg ikke får fisk på dypriggstengene kan jo ha noe med at jeg fisker i feil dybde, men at det plutselig skal bli dødt på overflatestengene har jeg problemer med å tilskrive noe annet enn hviningen fra dypriggwiren. Antar det er mest vanlig å benytte planerboard for høytgående wobblere når dette skal kombinerers med dypriggfiske, jeg har wobblerene 30-40m rett bak båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha 0-5m planerfiske og 6m og dypere på riggfiske

planerfiske kan du ha lange slep men 30-40 m på rigg er dødfødt......fisker du med lette sluker er det maks 15 m da de gjerne søker oppover

wobler på rigg kan du ha lenger hvis du fisker 10-20 fot dypt......selv har jeg 3-5m bak riggen

Temp i vannet og byttesfisk på loddet er jo litt avgjørende da

hylinga fra riggen kan du bare glemme som årsak til dødt fiske

Husk at trolling er oppsøkende fiske

stå på ...en dag smeller det skikkelig på riggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på riggen jeg har 30-40m snøre ute, det er snørene som henger rett bak båten og fisker i overflaten (0,5 - 2m ned) Mangler fortsatt en annen rasjonell forklaring en hviningen fra wiren på hvorfor det slutter å bite på snørene som fisker i overflaten når riggen er ute.

Har planerboard, fulgte med båten, har ikke prøvd det enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.5-2m ned med riggen????

enten er du en erf troller som driver ap med oss eller??

planer fiske er givende og ****gøy....få ut boarden og klem i vei

kikk på trollingskolen på www.regalmarin.se mye fine tips der hvis du ikke er helt inne i trollingfiske

og glem hylinga fra vaier....hvis det var tilfelle så hadde det vært mange rigger på dynga

stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke driver jeg ap med dere, men anser meg heller ikke som alternativet. Jeg er erfaren innen dorging men ikke som troller. Fisker normalt på god gammeldags måte uten rigg, dyp- eller sideparavaner. Sleper altså wobblerene direkte bak båten med varierende snørelengder og forskjellige stanglengder og vinkler i holderene for å spre snørene. Får bra med fisk på denne måten når det er skumt, men kunne ha tenkt meg å forlenge bettperioden noe i begge ender ved å fiske dypere.

Det er mulig jeg har problemer med å utrykke meg klart, men det jeg prøver å få fram er at når jeg kombinerer denne tradisjonelle måten å dorge på, med dyprigg så slutter det å bite på stengene jeg fisker på tradisjonellt vis bak båten. Disse er ubelastet og wobbleren går derfor på 0.5-2 m dyp, 30-40m bak båten. Jeg har alstså hverken prøvd å fiske med rigg på 0.5 - 2m dyp eller med 30-40m snørelengde.

Min teori var da jeg startet denne diskusjonen som jeg fortsatt holder fast ved er at jeg enten må bli kvitt hviningen eller begynne å fiske stengene som ikke er på riggen ved siden av båten med paravan eller planerboard. Ønsker å finne ut om andre har hatt samme erfaringer som meg. For meg skal dorgefiske være avslapning, synes det er for mye styr å skulle betjene både dyprigg og planer når jeg er alene i båten. Dorging er jo bare et substitutt for å redusere abstinensen når det ikke er sesong i elvene, man går jo glipp av hugget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Har nå omsider fått fisk på dyprigg!

Var utpå Mjosa i dag sammen med en kamerat og vi fikk 2 mindre ørreter, 1,5 kiloser, på riggen. Omsider er det hull på nullen for oss begge, vi har begge gjort endel halvhjertede forsøk på dypriggfiske uten resultat.

I dag gjorde vi et seriøst forsok med 2 rigger, fikk begge fiskene på 12m dyp. Selv om mesteparten av fisken vi så på loddet stod dypere kjente vi ingenting på på de stengene vi kjorte dypere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke driver jeg ap med dere, men anser meg heller ikke som alternativet. Jeg er erfaren innen dorging men ikke som troller. Fisker normalt på god gammeldags måte uten rigg, dyp- eller sideparavaner. Sleper altså wobblerene direkte bak båten med varierende snørelengder og forskjellige stanglengder og vinkler i holderene for å spre snørene. Får bra med fisk på denne måten når det er skumt, men kunne ha tenkt meg å forlenge bettperioden noe i begge ender ved å fiske dypere.

Det er mulig jeg har problemer med å utrykke meg klart, men det jeg prøver å få fram er at når jeg kombinerer denne tradisjonelle måten å dorge på, med dyprigg så slutter det å bite på stengene jeg fisker på tradisjonellt vis bak båten. Disse er ubelastet og wobbleren går derfor på 0.5-2 m dyp, 30-40m bak båten. Jeg har alstså hverken prøvd å fiske med rigg på 0.5 - 2m dyp eller med 30-40m snørelengde.

Min teori var da jeg startet denne diskusjonen som jeg fortsatt holder fast ved er at jeg enten må bli kvitt hviningen eller begynne å fiske stengene som ikke er på riggen ved siden av båten med paravan eller planerboard. Ønsker å finne ut om andre har hatt samme erfaringer som meg. For meg skal dorgefiske være avslapning, synes det er for mye styr å skulle betjene både dyprigg og planer når jeg er alene i båten. Dorging er jo bare et substitutt for å redusere abstinensen når det ikke er sesong i elvene, man går jo glipp av hugget!

Ser du skriver at du fisker/dorger 30-40 m bak båten. Mitt råd til deg er å fiske 60-90 m bak båten, prøv gjerne et 50 gr lodd på det ene snøret. Ha 10-15 m avstand mellom wobblerne. når du fisker sånn er det ingen mulighet at fisken hører noe fra båten og du fisker på flere dybder samtidig. Lykke til!

hilsen Richard

Hilsen Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde litt med dyprigg for 2 år siden, men ga opp pga av wireulingen. Har bare prøvd rigg noen få timer i mellomtiden. Siden dengang har jeg begynt å bruke planer, så ser jeg ikke noe problem i å kombinere overflatefiske og riggfiske.

Har kjøpt meg 2 scotty 1116 propack så nå må jeg begynne å bruke rigg. Planlegger å ha de på plass før sesongen begynner til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei,et lite tips er å korte ned avstand til loddet,du skriver du bruker en 15 meter bak?

Min oppfattning er at loddet lokker,ergo si du fisker på 60 fot,bruk da 15-20 fot bak loddet,fungerer greit på mjøsa det,tazmanier og tomic fungerer godt der.

For å unngå `hylingì Waier,kan du prøve noe som heter Trolling-snubber?.

Har prøvd sjøl,det funker,men bruker ikke de nå på de nye riggene,scotty.

Fish on ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ball snubber selges på nett, og det er en gummislange som er mellom vaieren og loddet, bare sett på en, ikke prøvd den selv men skal visstnok ta vekk noe av wireressonansen..

På Väneren i høst fikk jeg 1laks på planerbordet og 1ørrett på riggen så ble 1-1 på den turen for planer vs. rigg :P

må nevne av jeg var med en fiskeguide og desverre ikke har båt/utstyr til planer/riggfiske selv :)

Jeg har også stor tro på loddene fra shark cannonball, dette er lodd som er blanke og tror de virker som en attraktor til annen fisk..

Endret av fiskefjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.