Gå til innhold
Fiskersiden

Dimensjonering av braid


Ivar
 Share

Recommended Posts

Har lest en del på forumet om dimensjonering av utstyr og spesielt dimensjonering av braid til havfiske og det er helt klart ulike meninger om dette. Jeg kom over en rull med PP 0.28 til en god pris før jeg hadde lest på forumet og må innrømme nå at jeg er usikker på om dette blir for liten dimensjon når jeg etterhvert skal prøve meg på kveita. Klart jeg kommer jo til å fiske etter både torsk, sei, brosme, lange, etc. så det vil bli allsidig havfiske. Jeg holder til i Ålesund så første store test regner jeg med blir Borgundfjordfiske når torsken siger inn for gyting.

Så spørsmålet er da vil 0.28 PP ( med skikkelig fortom selvfølgelig) være grei nok dimensjon for dette fiske og senere kveita? Den ser jo fryktelig tynn ut både til å holde stor fisk samt diverse jigger og shads i 200-500g området...

Utstyret er forøvrig Talica 12II og Penn SeaHawk XT Boat 15-40.

Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer PP toler mykje meir slitasje enn Fireline. Når sena av og til vert dradd langs kjølen på større båtar, f.eks. slik det vart under Borgundfjordfiske i fjor, så er PP det einaste eg stolar på. Eg nyttar meir sårbare liner berre når eg fiskar frå båt der eg sjølv har full kontroll på snøreretning og båtdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.