Gå til innhold
Fiskersiden

Hummerteine fra Biltema


kje
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt denne hummerteinen fra Biltema

Vil den synke til bunns som den er, eller bør jeg ha steiner el.l. i den?

Har ikke stein i dem. Vær oppmerksom på at det er en svakhet i overgang mellom teineveggen og kalven. Der har jeg måtte ordne på sømmen; men jeg har jo hatt mine i mange år. Har skrevet et stykke om mine erfaringer med Biltema-teinene som kanskje kan være til nytte for å få teinene til å fiske bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har surret blytau runt bunnrammen på min for at få litt mer tyngde..

Etter tips fra Lars-Ivar på campelen har jag og montert to av disse for at stenge den:

http://www.carapax.se/tillbehor-burartinor/stangningskrokar/carapaxkrok-6mm-elastik-handtag.html (har og montert "Spøkelsesfisketråd" på krokerne så teina vil slutte fiske etter hvert hvis dom blir mistet.)

og så har jag tatt vekk agn-pinnen og satt inn en matpose som jag klipser opp i den øverste bøylen.

http://www.carapax.se/tillbehor-burartinor/matpasar-svaltkammaring-etc/matpase-lostagbar.html

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stripset fast 10kg armeringsjern i bunn av teinene, streng til å låse teina og ny agnpose selvfølgelig. Fisker bra med hummer gjør de. Men er ikke å anbefale å ha de ute for lenge. For to år siden fikk jeg 4 (!) hummere ei og samme biltemateine, men skotteteiner er fortsatt best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke stein i dem. Vær oppmerksom på at det er en svakhet i overgang mellom teineveggen og kalven. Der har jeg måtte ordne på sømmen; men jeg har jo hatt mine i mange år. Har skrevet et stykke om mine erfaringer med Biltema-teinene som kanskje kan være til nytte for å få teinene til å fiske bedre.

Ja, jeg leste de sidene for en del uker siden og det var faktisk på grunn av dine erfaringer med Biltemateinene at jeg kjøpte en. Kanskje det er lurt å stripse noe i bunn som gir den tyngde helt nederst? (som smiley)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ingen ting feil ved å gjøre som Smily, men jeg har ikke funnet det nødvendig. Som jeg skrev i den artikkelen, så har jeg en liten stein (type rød og flat klassisk garnstein) som er festet på tauet 1,5 meter fra teina og som holder tauet mellom teina og steinen i ro. Det skal da mye til å klare å bevege på teinene når de ligger rett vei på bunn; det er jo ikke mye "vindfang" i dem heller. Men, er det mye strøm der du setter teinene, og du frykter for å miste dem, så er det like greit å "ta en Smily" slik at du sover bedre om nettene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ingen ting feil ved å gjøre som Smily, men jeg har ikke funnet det nødvendig. Som jeg skrev i den artikkelen, så har jeg en liten stein (type rød og flat klassisk garnstein) som er festet på tauet 1,5 meter fra teina og som holder tauet mellom teina og steinen i ro. Det skal da mye til å klare å bevege på teinene når de ligger rett vei på bunn; det er jo ikke mye "vindfang" i dem heller. Men, er det mye strøm der du setter teinene, og du frykter for å miste dem, så er det like greit å "ta en Smily" slik at du sover bedre om nettene. :)

Ok, så du mener det ikke trengs å stripse vekt i bunnen av biltemateina? Men heller feste en garnstein 1,5m over teina? Er det en slik garnstein og hvor får jeg tak i en?

http://www.miljolare.no/innsendt/bilder/3244/8622/4bde6b98792e3/cimg0506.jpg

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slik stein jeg bruker. Det er viktig å strekke ut tauet mellom teina og steinen slik at steinen blir liggende på bunn foran teina. Du kan gjøre et "prøvesett" på 2-3 meters dyp og så kan du se med egne øyne at teina lander rett og at steinen ligger litt ifra teina. Bruk synketau til reisingen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slik stein jeg bruker. Det er viktig å strekke ut tauet mellom teina og steinen slik at steinen blir liggende på bunn foran teina. Du kan gjøre et "prøvesett" på 2-3 meters dyp og så kan du se med egne øyne at teina lander rett og at steinen ligger litt ifra teina. Bruk synketau til reisingen. Lykke til!

Takk :) jeg har kjøpt 200m synketau på biltema... Hvor langt tau bør jeg ha på en teine? (Hvor dypt bør de settes?)

Noen tips til hvor jeg får garnstein elller liknende?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter ikke dypere enn 20 meter, og derfor har jeg ca. 20 m. tau. I år har jeg holdt meg på 12 - 15 meters dyp. Dette kommer an på hvilke plasser du kommer til å fiske på.

Stein kan du "lage" selv. Man kan eksempelvis bruke et betong-bor og bore hull til tau i ulike støpte produkter (som murstein, takstein, belegningsstein o.l.). Har selv en del halve belegnings-steiner (som jeg fikk til overs etter å ha lagt stein) som jeg har boret hull i. Du kan også støpe steiner selv, eller rett og slett bruke stein som er formet slik at du kan knyte rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter ikke dypere enn 20 meter, og derfor har jeg ca. 20 m. tau. I år har jeg holdt meg på 12 - 15 meters dyp. Dette kommer an på hvilke plasser du kommer til å fiske på.

Stein kan du "lage" selv. Man kan eksempelvis bruke et betong-bor og bore hull til tau i ulike støpte produkter (som murstein, takstein, belegningsstein o.l.). Har selv en del halve belegnings-steiner (som jeg fikk til overs etter å ha lagt stein) som jeg har boret hull i. Du kan også støpe steiner selv, eller rett og slett bruke stein som er formet slik at du kan knyte rundt det.

Smart. :) Takk for gode tips og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Kan jeg bruke samme hummer-/krabbeteinen fra biltema til å fiske sjøkreps? Bør jeg stenge fluktåpningene for å gjøre det om til sjøkrepsteine? Det finnes ikke krabber i indre oslofjord så det er ingen fare for å få krabber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke samme hummer-/krabbeteinen fra biltema til å fiske sjøkreps? Bør jeg stenge fluktåpningene for å gjøre det om til sjøkrepsteine? Det finnes ikke krabber i indre oslofjord så det er ingen fare for å få krabber...

Finnes det sjøkreps i indre Oslofjord, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknet bare med det, men jeg vet faktisk ikke.

Det var noen som mente sjøkrepsen trives kun i sjø med mye saltinnhold. Da er jeg redd det ikke finnes så sjøkreps i indre oslofjord på lik linje med taskekrabben. Er det noen som vet?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøkrepsen finner du på gjørme/leirbunn, bunnen må ikke være for hard.

Sand og steinbunn er dårlig egnet plass for krepsefiske.

Sjøkrepsen ar avhengig av å få grave sine huler for å gjemme seg.

Ekkolodd er også et meget nyttig redskap når du skal fiske sjøkreps.

Fra 50 meter og nedover til 160 meter fisker jeg kreps.Du må nesten ha en teinehaler, for ellers blir du fort lang i armene.

http://www.webinntekt.com/blogg/?p=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva kan jeg bruke for å lage større agn-pose enn den som er i biltema teinen? Fungerer det med en plastboks med masse huller i?

Det er lov å fiske sjøkreps hele året, men dersom jeg prøver risikerer jeg å bli tatt for ulovlig hummerfiske? Eller blir det ikke tatt som hummerfiske sålenge teinene er dypere enn 50 meter?

Jeg stripset nettopp fast en bit med armeringsjern i bunnen av teinen:

post-25360-0-22447100-1409522636_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruk disse agnboksene når jeg fisker sjøkreps. http://www.okmarine.no/agnbokser

Fyller disse med makrell

Denne teina har jeg villet satse på hvis jeg skal fiske etter kreps. http://www.okmarine.no/krepseteiner/krepseteine-orange-m-plastkalver

Husk at krepseteinene står ute i ca en uke av gangen og den biltema teina har hummeren en tendens til å ødelegge.

Det samme vil nok skje ved krepsefiske også tror jeg ,for de er sterke i klypa,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg modifiserte krabbe/hummerteinen fra Biltema til å fungere som sjøkrepsteine ved å installere to mindre innganger i åpningskalvene på 70mm og stengte fluktåpningene. Jeg skjærte til plastlokk som innganger. Så borret jeg (veeldig mange) 2mm hull i plastbokser og la makrell oppi. Noe makrell ble også lagt i agnposen. Har hatt den ute på mudderbunn rundt 80m i indre oslofjord en ukes tid. Sjekket den to ganger men har ikke fått noe sjøkreps.

Nå gjør jeg den om til hummerteine 1.okt. Er det en god idè å fortsette å agne de hullete plastboksene?

post-25360-0-02068400-1412165995_thumb.j

post-25360-0-32774700-1412166012_thumb.j

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.