Gå til innhold
Fiskersiden

Skyteline og skyteklump - trenger hjelp


ko-stens
 Share

Recommended Posts

Hei.

Tenkte å bytte ut snøret jeg har på snella og prøve skyteline/skyteklump neste sesong. Har aldri prøvd slik før og vet ærlig talt ikke helt hva jeg trenger!

Stanga er 9 fot for størrelse 7 - 8. Den har ca medium aksjon.

Fisket foregår stort sett i småvann og en sjelden gang i elv. Synes nok det er artigst å prøve med nymfe, men tørrflua tas frem med uvjevne mellomrom.

Så hva trenger jeg!? Gi gjerne konkrete tips, men gjerne til rimelig pris. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et svar på spørsmålet ditt, men jeg mener du trenger en stang i en lettere snøreklasse for fiske i små vann.

Bruker selv helsnører til slikt fiske.

for nymfefiske i vann under vindstille forhold med helt blank vannoverflate synes jeg det er en fordel at snøret ligger under overflata slik at man unngår "støy" ved innfisking.

bruker som sagt hele snører men kanskje guidelines power taper triple-D FLOAT/HOVER/INTERMEDIATE kan være noe. Finnes i klasse 7/8 er 11,5 m og veier 21 grains.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Slæ sier er hele liner klart å foretrekke til det fiske du beskriver. Med skyteline/klump blir presantasjonen mye "røffere" og med så tungt utstyr som du fisker med er det ille nok allerede :).

Var jeg deg ville jeg seriøst vurdert å skaffe meg en rimelig 4-5' er stang til allround ørretfiske og heller brukt den grove stanga til sjøørret/laks/gjeddefiske. Da kan du vurdere skyteline/klump selv om jeg synes helliner er å foretrekke i de aller fleste situasjoner..

guidelines power taper triple-D FLOAT/HOVER/INTERMEDIATE kan være noe. Finnes i klasse 7/8 er 11,5 m og veier 21 grains.

Skulle vel være gram og ikke grain? 21 grain er 1.36 gram, noe lett klump med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Gammel tråd, men endelig har jeg fått gjort noe...

Jeg endte opp med å kjøpe Guideline 4Cast #8 WF flytende. Vet ikke om dette er "good shit" eller hva det er jeg. Betalte i hvert fall altfor mye... 649,- hos ABC fritid i Trondheim. Var en kjapp tur innom for å kjøpe noe småtteri og se på billig fluesnøre, Fenwick til 150,- (!) på salg. Følte ikke at jeg hadde behov for noe bedre egentlig, siden jeg stort sett er bjørkekvistfisker et par ganger i året. Det hadde de selvsagt bare i nettbutikk, så da tok jeg likegodt med meg det han foreslo. Rett etter, tok jeg en snartur innom XXL noen hundre meter unna. Der kostet det 449,-......... Rakk ikke tilbake for å returnere snøret før stengetid, og mandag har jeg i grunn ikke tid til det, så da får en ta tapet som en mann, gråte litt på skuldra til a mor, og bruke snøret...

For øvrig har jeg en gammel stang og snelle til, en Blackmaster Ultralight, eller noe slik, i snøreklasse 3 - 4. Der sitter det et gammelt Hardy-snøre i DT4 på. Den er åtte fot eller så. Kan jo hende jeg fikser et snøre til den og da. Kunne vært artig og prøvd den som noe annet enn markstang for småbekker! Men jeg husker den ikke var lett å kaste med. Prøvde å selge den en gang, og det var en som kom og lånte med seg for å få en "ekspert" til å titte på. Denne "eksperten" hevdet at det var en vanskelig stang å kaste med for nybegynnere, på grunn av et eller annet med aksjonen, så jeg fikk den tilbake. Men det kan jo være noe i det, siden jeg egentlig aldri helt har fått til å kaste med den selv. Og jeg har annonsert den flere ganger, med fire hundre for stang og snelle, men null respons. Det er for øvrig en ABU Diplomat 156 som sitter på. Fin liten sak. Men, jeg beholder den enn så lenge. Får sette på et aller annet lurt snøre på den og prøve den igjen. Har jo fått halvkilos harr på den før, og du verden for et leven det blir. :-)

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.