Gå til innhold
Fiskersiden

Snøre tips til Ferskvanns-meite


Vik
 Share

Recommended Posts

Hei, snella du bruker er jo en fin allround snelle til dette fisket i Norge.

Selv bruker jeg 0,35mm-0,38mm til karpe i Norge (fordi de fleste vannene jeg fisker i har mye vegetasjon) Mange vil sikkert si at det holder med litt tynnere, men i og med at vi her i Norge ikke har så mange vann vi må KASTE LANGT i så spiller jo ikke dimensjonen inn på den måten. Derfor sikrer jeg meg heller. Får vondt inni meg hvis jeg sliter hovedlina under karpefiske, fordi jeg da vet at fisken må svømme rundt med forholdsvis mye line (søkket vil jo slippe ganske raskt så sant man fisker med safety lead clips/drop off systems NOE SOM ALLE KARPEFISKERE IKKE BAR BØR, MEN SKAL GJØRE, men uansett får jeg dårlig samvittighet hvis fisken må svømme meg sena hengende etter seg til den forhåpentligvis til slutt blir kvitt kroken.

Til Suter bruker jeg 0,30-0,32mm dette også på grunn av mye vegetasjon. Men mye lettere og mer tilgivende stenger gjør at man kan gå ned litt på dimensjonen. MEN ser INGEN problem i å bruke 0,35mm som hovedline her også. Det er jo stort sett fortommene/riggene som er ganske forskjellige både i dimensjon og form på karpe- og suter-meite (ihvertfall så er MINE rigger ganske forskjellige etter disse to artene). Også til Suterfiske mener jeg det er viktig å alltid fiske med rigger som "slipper" søkket hvis lina ryker.

Til Gjedde bruker jeg 0,40mm hvis jeg meiter på isen, og 0,35mm når det er isfritt.

Kommer sikkert til å komme en del kommentarer her om at dette er i overkant av hva som trengs og at det er artigere å kjøre fisk på lettere utstyr, MEN jeg har så respekt for fiskene jeg fisker etter at jeg liker å sikre meg så godt jeg kan mot at fisken på noen som helst måte skal kunne skade seg under mitt fiske. Noen vil sikkert også mene at multifilamente liner er best, men personlig så synes jeg mono- eller fluorocarbon sener er best til meite....men som sagt sikkert mange som har gode argumenter for det motsatte også:)

Tom Ole i Avkroken Fiske har AKKURAT de rette senene til disse typer fiske, blant annet noen Gardner sener slik som GR60 og GT80+. Gardner sin Fluorocarbon med navnet Mirage har også fått meget gode kritikker. Som du sikker vet så er fluorocarbon tyngre enn vanlig sene så den synker + at den har en tilnærmet lik lysbrytingsindex (som det vel så fint heter) som vannmolekyler som dermed gjør den så godt som usynlig under vann. Snakk med Tom Ole og se hva han har på lager:)

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er verdt og gjøre før man starter fisket er å fjerne 3-4 meter av sene før fisket starter.

Slitasje på sena i kastet er verdt og tenke på. En fersk knute får du også.

Dessuten er det denne delen av sena som ligger oftest på bunn.

Har fisken snagget seg, så bør du også sjekke sena.

Sollys vil over tid vil også påvirke sena.

Uansett diameter på sena, så er det viktig med ettersyn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.