Gå til innhold
Fiskersiden

fishin buddy 120x


roger123
 Share

Recommended Posts

Har jeg vært deg så hadde jeg puttet mine penger i et Lowrance Elite-4x http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/2d-ekkolodd/lowrance-elite-4x

Da får du også en farge skjerm som er en stor fordel, jeg selv har hatt flere Humminbird og har ikke så mye bra å si om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det på alle ekkolodd. En fisk som står helt stille under deg vil tegnes som en strek på skjermen.

De fine "bananfiskene" du kanskje har sett på mine og andres skjermbilder fra ekkolodd er en konsekvens av at enten båten eller fisken beveger seg, kombinert med at skjermen "ruller" fra høyre mot venstre. Dette er typisk skjermbilder fra dorging/trolling hvor båten har en fart som gir akkurat disse bildene på ekkoloddet.

Hvis du kikker på den siste rapporten min fra Tyrifjorden, ser du eksempler på hvordan det vil se ut under isfiske. (Bildene er fra båt, men båten ligger stille, ergo to sider av samme sak). Der har jeg beskrevet hva som er fisk, jigg og hvordan de beveger seg i forhold til hverandre.

Skroll deg litt ned i denne så ser du prinsippet godt:

http://teamcolibri.blogspot.no/2013/12/steins-og-oslofjorden-221213-vind.html

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg blitt litt klokere! :)

Til isfiske da, er det best å ha høy eller lav fart på bildet? For å se mest mulig korrekt?

Bare så vi er enige, "fiskesymboler" på ekkoloddet er bare tull og bør slås av så fort som mulig. Lær deg heller å tolke den informasjonen som er på skjermen. :)

Jeg foretrekker å ha høyest mulig fart. Årsaken er at det er det som er lengst til høyre på skjermen som er nyest informasjon, rsten er ren historikk og egentlig ikke så interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.