Gå til innhold
Fiskersiden

Småjazz og potensiell norgesrekord


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

2014 var over 1 uke gammelt, allikevel hadde jeg ikke fått til årets første fisketur. Nå kom det endelig en mulighet.

Grunnet diverse ble det noen dager ekstra i Stavanger, og en av dagene åpnet det seg en mulighet for å koble av, og gjøre det jeg trives best med. Planen for dagen ble lagt til barndomsplassen på Grasholmen. Perfekt sted å tilbringe timer i sola etter flatfisk. Det gikk ikke mange minuttene før årets første fisk var sikra. En tynn sandflyndre. Syltynn faktisk. Nuvel, var ihvertfall i gang. Sandflyndrene fortsatte å ta jevnt, og den mest brukbare av dem rundet 620gr.

"Pfffffffiiiifft!", lød det fra brygga bortenfor. Broderen var på plass. Hans andre fisketur for dagen, og klokka var bare så vidt rundt 12...

I grålysningen tidligere denne dagen tikket det nemlig inn en mms fra redbull-nissen. Da hadde han stått i 4 timer å truet paddetorsk, og endelig fått lønn for strevet! Spekimen+ å di og "klar" ny klubbrekord.

1528734_1455212564700675_1516053210_n.jp

806gr. Tynne 6gr tyngre enn Irvins specimen-padde fra samme sted tidligere i høst.

Foto: John Olav Florø-Larsen

Fiske på Holmen var nå veldig tregt, men vi fikk truet opp en og annen pikkfisk, samt en krabbe og 10...

Timene tikket mot mørke, da endelig de litt mer tyngre og kontante nappa dukket opp på Skogseid-stikka. Tilslaget svarte med full bøy i staget, og alt tilsa lomre. Oppover kom den, og ja det var lomre. Svupp opp på brygga. Årets første bra fisk var i boks!

20140110_145524.jpg

Lomre-selfie, 1090gr og 47cm.

Ikke lenge etter er det JOFL som kan melde om småjazz i staget. "Denne va jævli tynne, eg tippe fløy", hørte eg han bitra borte på kanten. Eg tusla bort til han, å jaggu meg var det en fløyfisk. Dette var vel John Olavs #20 av arten, men faktisk hans aller første hannfisk.

1601086_1455624887992776_1901259533_n.jp

115gr fløyfisk og ny pers på JOFL. Foto: John Olav Florø-Larsen

Vi begynner å innse at turen går mot slutten, i takt med at regnet tar seg opp i kjent vestlandsstil. I det jeg sveiver tackelet mitt opp til vannflaten, ser jeg derimot en liten rakkar som skyter ut fra under brygga. En rognkjeks, type bokstavkjeks size. Kul art er det uansett, og den skulle tas. John Olav hadde microstang rigga klar, og vippa den kjapt over til meg. Dupper ned agnet like under overflaten, og vips så var den nysgjerrige kjeksen tilbake. Rognkjeksen kan være en sær jævel, og denne var av denne sorten. Jukka agnet opp og ned, frem og tilbake. Kjeksen derimot gjorde bare akkurat nok innsats til at jeg ikke kunne gi meg. Regnet økte, og sikten ble tilslutt bort i mot føkd. John Olav er akkurat midt i en setning om hvor amatør jeg er, da jeg kjenner forsiktig kontakt i snøret. Grunnet regnet, greide jeg nå kun å skimte den hvite rekebiten, og ikke fisken. Plutselig forsvinner den hvite biten i ett svupp, og jeg svarer med et enda kraftigere svupp. Lett. Er faktisk nesten 10 år siden sist jeg fikk rognkjeks, og selv om den var større enn denne, så har jeg ikke en registrert vekt på arten. 46,6gr setter jeg derfor som pers.

20140110_163417.jpg

46,6gr med søt koffertfisk. Foto: John Olav Florø-Larsen

Med det pakket vi sakene. Sakene skulle allikevel aldri rekke å bli tørre, for 3 timer senere dro vi i gang på neste tur, JOFLs tredje tur for døgnet. Nå skulle vi rundt omkring med små stenger, hodelykter og med i bagasjen fikk vi også med oss selveste Fylkesmannen av Rogaland himself, Irvin. Var rart å være i fødebyen, og stikke oppom en leilighet ved min gamle barneskole for å hente Irvin. Nyvervet Siddis med Tønsbergdialekt og liga kler. Målet for kvelden var alle de pilflekka svingsvansene å di.. Alt sko tas. De store planene om rariteter gikk jo selvfølgelig til helvete med store sko. Helt konge natt skulle det allikevel bli. For på første spotten var det en del annet tidsfordriv mens vi speida etter ting som ikke finnes i Pethon. Kloskater som danset inne på 3meters dyp var en artig opplevelse. Kult å se live hvor aktive de var i sin søken etter skate-kebab halv 2 på en fredags kveld. Surret rundt i ring og rotet i tangen. På denne plassen traff vi også på Stig Hetland fra NJHK og bildeposeringsspesialisten Tommy Gun. Stig som manglet kloskate var den som startet med kveldens første, på første kast. Lett. Next plz!

Så var det NKML sin tur. Irvin og jeg får tilslag på likt, og kan trekke inn en søt liten klo hver. JOFL vil jo som vanlig ikke være noe dårligere, så han fulgte like godt opp med en han også i samme slengen, som med sine 501gr også var ny pers for hans del. 3 klo på land på likt er ikke helt det jeg er vant til.. I en bisetning kan det nevnes at mitt kystmeiteutstyr for klosatsningen var en Skogseid light. Mye lettere å jobbe med enn disse 12 fots karpestengene, og kastet tydeligvis langt nok^^

20140110_235707.jpg

3xNKML og 3xKLO. Foto: Stig Hetland

20140110_235743.jpg

NidarosKloMeiteLag! Foto: Stig Hetland

Med stort sett kloskater, mengder med skrubbe og litt uinteressant smårask, vendte vi alle avgårde fra plassen tilslutt. Ingen laksesild eller lyrsniper, men kule kloskate-opplevelser og godt selskap. Klokka var passert 2 på natta, Tommy og Stig tok kvelden. Vi derimot skulle presse siste regnskvett utav dette fiskedøgnet. Med tremenningen til Ole Ivars som eneste alternativ på stereoanlegget rullet vi videre fra havn til havn i søken etter noe artig. Blei mye nei her og grævlig lide ja. Vi var alle lysvåkne og ivrige, så når JOFL lunka frempå om vi skulle ta en siste liten runde for å se etter hårvar, var vi ikke vonde å be. Dritkul art som jeg kun har fått på rein flaks under blindfiske på Trollakaien, JOFL ville ha ny pers og Irv mangla arten. Regnet ga seg nå, og vi satte i gang. Irvin og jeg med hvert vårt stearinlys som lyskilde og broderen med flomlys på høyde med Old Trafford. Var også tydelig at å leite etter hårvar hadde han gjort ett par ganger før.. Det gikk nemlig ikke mange minuttene før han fant en. Fisken tok nesten på direkten, men dessverre bomma JOFL på tilslaget. Bitra en stund til på fisken, men til ingen nytte. Vi så allikevel lyst på situasjonen, siden den første kom så raskt. Dette skulle selvfølgelig vise seg å være den eneste vi så på noen timer.. Irvin dristet seg tilslutt tilbake til den JOFL misset, og nå var den klar igjen. Slukte rått, men spytta ut like raskt. 2-0 til Lucky Luke, og denne gangen stakk den av for godt. Etter en lang natt tok tilslutt lykta mi kvelden, så da var det bare å følge etter lyskanonen som satt på hode til eldstemann. Plutselig så ser JOFL en ny fisk. Den sitter mellom 2 steiner på drøye 40 cm dyp, en drøy meter fra land. "Siden du drar opp te Trondheim ijen imårå tidlig..Vil du prøva deg på denne litlebroder?"

Ikke det vanskeligste spørsmålet: "JA!"

Fisken lå litt kinkig til, så jeg måtte blindfiske over en stein ned i sprekken. John Olav /m flomkasteren gikk på motsatt side, og skulle være mine øyne på om den viste interesse. "NÅÅ!!"

Jeg flekka til med et duRagelig tilslag med skogseiden, og i andre enden kjente jeg tung motstand. Fisken slapp taket fra steinen og vips så lå den kule flatfisken i fanget mitt. "Den e diiiger", hyler jeg. John Olav løper rundt til min side, og Irvin som satt litt bortenfor å lyste gjorde det samme. Lengden var ikke så imponerende, men den var helt klart mye større enn de 2 jeg har fra før på 110gr og 126gr. Tykkelsen på fisken var enorm, og min første assosiasjon var en Londonbuss, type dobbeldekker+. Jeg smilte og koste meg, for en fisk! John Olav derimot, som ikke trodde denne var noe stor når vi så den nedi sprekken, innså at han hadde gjort det samme som i høst; Utilsikta gitt bort muligheten på en potensiell norgesrekord til minsten... Greie bror :)

Som regjerende Norgesmester i "Liga kler", så fant jeg for anledningen også en fin bakgrunn jeg synes passet fint til dagens antrekk..

20140111_055641.jpg

Hårvar 290 gram og 22,5cm. Norges største hårvar på stang! Yellow fewer, 10+ å di!

Foto: John Olav Florø-Larsen

20140111_055714.jpg

Synes John Olav sin hårvar-posering med fisken i pannen var kul, men jeg fikk det ikke helt til.Wonder why:) Foto: John Olav Florø-Larsen

Med tom hodelykt og masse fantastiske opplevelser igjennom 16 timers fiske, så gikk jeg over til lettøl og publikum den siste halvtimen. Ingenting å se, men jeg tipper det kommer til å smelle inn noen rapporter med hår fra den nye Stavangerduoen JOFL+Irvo, ganske snart.

Kl 07 kom jeg meg i seng, og var sånn høvelig fornøyd med årets første fiskedag^^

Takk for turen alle sammen, og satse på det ikke er for lenge til jeg går å lyser i Rogaland igjen, for få ting er kulere enn akkurat dette..

Hentet fra: http://nidarosiensis.blogspot.no/2014/01/smajazz-og-potensiell-norgesrekord.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fangst ja, men hva skjer med at alle har begynt å kjenne igjen fisk? Først var det vel skata til JOFL, og nå hårvaren her. Trenger visst briller jeg...

Hehe, har ganske nære bilder av en jeg feilkroka på slutten av året i fjor på 269g, så når man sammenligner mønster, prikker, flekker og slikt så den misstenkelig lik ut, men er jo ikke 100% sikkert. de 20 ekstra grammene kommer sikkert av at den er stin av rogn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Var ein knallkjekke dag og natt. :D

Tipper disse er relativt stasjonære til tider, så godt mulig det er samme fisk. Denne nølte nesten null og gikk raskt løs på agnet. Har hatt en ca 50+ stk hårvar i hendene i løpet av livet, men har aldri sett dem i nærheten så feite (høye) som denne. Det reagerte vi alle tre på. Skal sies at jeg aldri har fanget dem i januar. Må jo være rogn, selv om 20gr kan i teorien utgjøres på ett godt måltid. I følge litteraturen er det jo fortsatt en stund til gyting, så da er vel potensiale bra for å ta rekorden nå de neste ukene. (Oppfordrer dere allikevel til å la være hehe^^ ).
Lengden på denne fisken er jo ikke max, men ser vanskelig for meg så veldig mye mer å gå på K-faktoren. Sommerfisker jeg har veid og målt, har vært 18 og 18,5cm og hhv 110gr og 126gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, jeg skal iallefall respektere deg litt Bjørn, og prøve og vente til over helga med å prøve på en ny rek :P

La meg nå få meldt den inn først! Eg tenke du satse mest på småsej och hågjel fremover. D e skoy!

10+ Bønna! Grattz :D

Fååår du no HÅÅR!

Gratulere med jazz 10+ og alt det der....

Takk! Du begynne å skjønna språket mitt :D

Top Notsj !!!

Å di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.