Gå til innhold
Fiskersiden

tips blålange, piggskate og annet i hardangerfjorden


Relaks
 Share

Recommended Posts

Hei, meg og peter (går under schizo på forumet) planlegger for tiden en tur til hytten min i utkanten av rosendal hvor vi blant annet har blålange og piggskate som target arter. Vi er ute etter tips om eventuelle årstider det er best etter disse, dybde vi bør fiske på, bunnforhold osv. Vi lurer også på om dere har noen personlige anbefalinger etter arter man gjerne kan treffe på i området. Vi tar imot absolutt alt av tips selv om vi har vært der på tur sammen før og begge da endte opp med ny art (brosme på rett over 3kg for min del og den minste svarthåen du noensinne har sett for peter sin del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålange finner du garantert i omtrent alle skrenter/kanter i de dypeste rennene i hardangerfjorden, gjerne dypere enn 400meter, selv om jeg hører de tar dem helt opp til 200m. Ang årstid erfarte vi at under gyting står gyteklare blålanger på EKSTREMT konsentrerte områder, her er det om å treffe midt i blink for å ta de store. De små slipsene er rundt overalt det er dypt. Piggskater ville jeg lett etter på grus/mudder/stein/sandbunn-plattåer/flater rundt 10-50m, gjerne hvor det er litt strøm hvis det er ytterst i fjorden. Lenger inn ville jeg funnet rolige mudderflater.

Skatene tar best på glidende slep med alt som lukter fisk, bare gi den litt tid, sirkelkrok 3/0<. Blålanga tar ofte lenger over bunn enn feks. Brosmen, så paternoster-tackle med to-tre opphengere feks. 3, 4 og 5meter over bunnen med filet/flapepr er nok lurt. Kroksize 5/0<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset. Har en plass der jeg har tatt piggskate på ca. 5 kg tidligere, så blir nokk en del satsing i det området, men skal se på sjøkart etter eventuelle nye plasser. Vet også om en plass der det i fjord ble tatt hannkveite på over 70 kg (ja, du hørte riktig), denne var riktignok tatt på line da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skate bruker du makrell hodet på, og du må la den "suge" på agnet lenge :)

Del gjerne makrell hodet i 2, slik at du får mye duft ut :)

Blålange kan du får nesten over alt, trenger ikke bare i skrenter.

Har flere ganger fått blålange på flater.

Men det kommer nok litt an på området.

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei, takk for tipset! Noen som kjenner til om det er noen særlig bestand av noen andre skate arter i området rundt rosendal? Eventuelt om noen kjenner til noen plasser det går ann å prøve ut i håp om noe annet og kanskje større enn piggskate? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel piggskate og blålange hele året tenker jeg. Vist du kjører rett mot Tysnes og inngangen til Lukksundet så treffer du på fjæraflu, du vil se den tydelig da det er en svær varde malt i sort, piggskatene finner du på 90 - 10 meter, spesielt overgangen fra mudder til fjell, oppe på fjæraflu så er det mange flekker med mudder. Blålanger får du også vist du kjører mot Tysnes, men her må du stoppe ved Ånhuglo og fiske langs Ånhuglo mot Husnesfjorden. Jeg har også fått spisskate der på ca. 330 meters dyp. Du kan også få Blåkjeft, store Brosmer, Langer og alle tre vanlige Håer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lurt litt på området rundt Ånhuglo en stund, vet at det kan treffes på mye rar fisk i nærheten av lokksundet også, men er dessverre begrenset hvor langt vi kommer da båten vi har tilgjengelig er en 16 foters med knappe 25 hk. Så på en god dag kan vi selvfølgelig dra relativt "langt" fra rosendal, men blir nokk i områdene rundt rosendal, skorpo og varaldsøy som er mest aktuelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, mot langenuen er bra, tar du spissen på nord/sørhuglo så er det et vanvittig stort korallrev, vi får ofte opp biter av korall på ankeret. Blålangen er der, men du vil fylle opp kassen med vanlig lange ganske fort. I inngangen til langenuen så er det tatt mange brosmer over 10 kg. Lokalbefolkningen sier også at dette er en kjent sei plass. Selv kjører jeg rundt med en 15 fots båt og 9,9 hk. Ingen problem å kjøre opp anker med denne båten. Kjører du mot klosterfjorden så er det vel tatt svære breiflabber. Men som sagt så får en blålanger i alle dype skrenter og skater på alle flater med bløt til hard bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.