Gå til innhold
Fiskersiden

Lage bommer selv?


fredsjo
 Share

Recommended Posts

Hepp!

Jeg kjøpte i går et tackle med to lange bommer, og tenkte at dette må da være enkelt å lage selv (bommene altså). Noen som vet hvor man kan få kjøpt såpass stiv ståltråd at den kan brukes til ganske lange bommer? Skal brukes til stor torsk, steinbit osv, så må ikke bøyes så lett :)

Tenkte kanskje Biltema har noe som kan brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også mine egne bommer. Pleier å bruke de stive antenne rørene til rc biler. Koster rundt 50 lappen for en pose med rør og holder til ca 35-40 bommer. Bare klipper rørene med en tang og varmer med en lighter for ønsket bøy. Og trer på en swivel som jeg limer med epoxy. De duger fint til bly opp til 150g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrefast sveisetråd. Finnes i div tykkelser. Blir ikke like stive, men helt ok og lette å rette ut. Nå er det ikke så mye jeg bruker dlike bommer. Men en pakke svrisetråd holder lenge...... Du finner oppskrift på laging på en av havfiskeklubbenes hjemmeside på vestlandet. Husker ikke hvem. Om det fortsatt ligger ute.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips!!

Etter en hel dag på havet uten fangst må jeg nesten sette meg ned å lage noen til neste gang jeg skal på hytta. Jeg hadde nå et oppsett med to bommet med 30cm mono i enden og J-krok agnet med seifilet. Søkket hang i bunnen under begge bommene.

Jeg syns både den løsningen med rc-rør og tig-tråd var interessant! Rc-rørene kan man jo bare tre gjennom en tykk mono, type 1,2mm, og knyte i en svivel som trekkes inn i enden. Så låse det hele av med lim el. Dette tror jeg blir en veldig fin løsning.

Tig-tråden må jeg nesten kjenne litt på. Aldri håndtert noe slikt før, så må finne en tykkelse som passer godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen

har jobba endel med tig-sveising, og tipper at 2mm tråd vil være passe til dette bruket,Den er stiv nok samtidig som den er bøyelig nok til at du kan lage øyer på den.. har tenkt å bruke samme løsning selv når jeg får båten på vannet

En annen egenskap er at den fjærer endel, noe som vil være til ganske mye hjelp til å gi liv i agnet på litt dypt vann og med tunge søkker

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull. :)

Et lite tilleggsspørsmål: når man skal lage et slep til eks steinbit, er det da ønskelig at slepet henger lengre ned enn søkket (som henger i bunn av hele tacklet), slik at dette slepet faktisk sleper langs bunnen? Vil tro det fort kan generere surr om ikke bommen er lang nok, samt at det setter seg fort fast..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige måter å gjøre dette på. For sakte dorging eller drift så bør søkket henge litt under tacelet - Hvis du derimot fisker aktivt, dva rett opp og ned eller driver sakte mens du gjor dette, så bør søkket henge direkte i bommen, og agnet henge i opphengere på rundt to m. Ser på bildet i videoen som BAN posta at det er det jeg også mener. Dette ert ingen ny løsning, min bestefar brukte også en slik. dengang het det ei tvihake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ble jeg umiddelbart noen hakk klokere! :) I dag blåste det noe voldsomt, så var nok rett slik det var rigget i dag, da jeg drev ganske raskt.

Grave videre; hvis man skal bruke en sidefilet fra en småsei, blir det for mye med nesten hele siden på en krok? Hadde flere napp i dag - kjente at det der nede jobbet med fileten, men ble aldri noe hugg på kroken. Tenkte kanskje jeg hadde for mye agn..?

Skal være bedre forberedt neste gang, med ferdigknytte tackler, agn ferdigskåret i agnbøtta osv. Gikk for mye tid til fjas denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hel filet blir nok litt voldsomt ja.. Hvis du skjærer den skrått i biter som er ca to cm brede og fire-fem cm lange, så går det nok bedre. Tre kroken to ganger gjennon agnet i ene enden, slik at det beveger seg og flagrer litt i vannet. Hvis agnet er for stort så vil fisken ta det i enden og prøve å svomme med det mens den forsøker å svelge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Den finnes, jeg så en og annen da jeg jobba på stord på 80-tallet. Men det var under dykking. Men skal du få den så må du inntil land. Plasser der det er bratt og stein/berg som går over i sandbunn er gode plasser, spesielt foran steinurer eller bergvegger. Sund som munner ut i åpent hav er også gode plasser. Typisk dybde for den er 5-15 meter. Gode krabbeplasser er gjerne også gode steinbitplasser, steinbiten tar mye krabbe også. Reker er bra agn til den, eller hel strandkrabbe hvis du får tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm! Spennende! Da vet jeg om et par plasser som passer din beskrivelse perfekt! :D Er det mulig å få litt i pose og sekk når man fisker etter steinbit tro? Da tenker jeg en bom nederst på tacklet rigget for steinbit og en halvmeter/meter lengre opp rigget for torsk/brosme?

Skal nok klare å lure opp noen strandkrabber i fjæra før jeg setter ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk kan du kanskje få. men brosme må du nok litt dypere etter. Men hvis det er stille vær, og du bruker øynene litt godt. så kan det fort dukke opp andre muligheter. Dette er hvis det er såpass grunt at du ser bunnen forholdsvis tydelig. Det er mulid å få øye på både breiflabb, div flyndrer og kanskje piggvar også litt lenger utpå våren. Alle disse kan treffes på grunna, gjerne på 6-7 m vann. Det å sige sakte over grunne områder med sandbunn på leting etter disse er kanskje en av de mest spennende former for saltvannsfiske som finnes. For steinbiten så kan du gjerne bruke en attraktor, f.ex ei gammel sluk med en bit sene i med krok med agn. Ikke fisk for lenge på ett sted, men flytt litt sakte, ikke mer enn 10-15 m i gangen. Steinbiten ligger i ro mesteparten av døgnet, og den er ikke villig til å gå særlifg langt etter agn. Men kommer du i nærheten av den, så er den ganske rask til å undersøke hva det er som blinker og beveger seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for tips!

Blir nok dessverre for mye vind til å se noe i morgen, men dette skal prøves en gang det blir stille nok! Hørtes utrolig spennende ut ja! :)

Jeg hadde tenkt å ta en passe stor J-krok med en slange og et par perler over, så en spinneskje over det igjen. :) fant et bilde av et slikt slep et sted og den var vel kalt noe så ydmykt som verdens beste steinbit-slep ;)

Tror jeg skal kopiere denne..: http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2013/05/14/mitt-beste-steinbit-takkel/

Men forstod ikke helt hvordan knute han bruker fra den ene kroken og ned til den andre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.