ØyvindK Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 Har klart mest suksess på våren, altså april og mai. Jeg fisker den ganske enkelt, 300 grams kuleøye, 20 cm fortom til en svær sirkelkrok (eks 6/0) agnet med 4-5 reker. Litt dunking i bunnen men mest sakte drift med søkket 1 meter over bunnen. Store sirkelkroker er geniale da de krøker godt og er lette å få ut. Steinbiten er forøvrig en merkelig kuriositet. Har fått steinbit på 5-6 kg på 400 grams kveitejigg. Og hatt en svær sak svømmende opp til båtripa etter en levende småsei. Har også fått flere steinbiter med småtorsk og små sei i magen, så de kan ta det meste. Og finner du en finner du som oftest fler Men måtehold er viktig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aurejeger Posted May 17, 2014 Author Report Share Posted May 17, 2014 Lærerikt Takk for hjelp folkens Det høres ut som steinbiten er ganske lokal av seg og må letes opp, stemmer det? Hvor lenge er det akseptabelt å stå å dunke i bunnen før man prøver et nytt sted? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØyvindK Posted May 17, 2014 Report Share Posted May 17, 2014 Min erfaring er at den er ganske så raskt på agnet der jeg vet det er steinbit. Dunking i bunnen kan være det lille ekstra som får den til å ta, særlig vanlig pilk. Ved drifting så er det ingen vits å holde på i timevis. Kjenner man ingenting etter eks time bør man kanskje vurdere plass eller strategi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feskaar Posted June 1, 2014 Report Share Posted June 1, 2014 (edited) Personlig så foretrekker jeg dunke i bunnen-taktikken, bruker en mer eller mindre ihjeldunket abu garcia lucas pilk på 225g (tror jeg?) som jeg bare dunker i bunnen konstant, og tar små pauser hvor jeg holder pilken ca 20cm over bunnen, og hvis jeg kjenner det minste diffuse dunk der nede i dypet kliner jeg til med et tilslag, og da sitter den hver jævla gang har aldri i mitt minne ikke klart å kroke en steinbit med den taktikken der kan også være lurt å ha et par opphengere over pilken Edited June 1, 2014 by Feskaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aurejeger Posted June 1, 2014 Author Report Share Posted June 1, 2014 Takk skal du ha for den infoen Jeg tror jeg må ty til konstant dunking, for ingenting av det jeg har prøvd hittil har gitt noe resultat. Hvor dypt opererer du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boganis Posted June 1, 2014 Report Share Posted June 1, 2014 Eftersom dunking ser ut til å fungere, er det noen som har prøvet skranglene som benyttes til mallemeite? http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/mad-cat-propeller-rasselkammare.html Tror sannelig jeg skal gi det et forsøk når jeg reiser til Vingsand kommende torsdag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aurejeger Posted June 1, 2014 Author Report Share Posted June 1, 2014 Meget interessant! Jeg venter i spenning på rapport om en mulig revolusjon i steinbitfiske Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boganis Posted June 1, 2014 Report Share Posted June 1, 2014 Blankerapport er nært forestående... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feskaar Posted July 26, 2014 Report Share Posted July 26, 2014 (edited) Klarte aldri å få de til å komme noe særlig mer en halvmeteren over bunnen før de ga opp jakten. De så heller ikke ut til å gidde å følge agnet veldig lenge. Jeg kunne derfor drive forbi samme fisken flere ganger før agnet ble presentert rett og den tok. Jeg har en video filmet med gopro under vann fra en gang jeg prøvde meg på kveita, fiska med en savagear cutbait herring i tequila sunrise farger, og vips der dukker det opp en steinbit som fulgte jiggen opp og ned i vannlagene i ca 5 minutter teorien var at den vas skrubbsulten og nysgjerrig Edited July 26, 2014 by Feskaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
omikk Posted May 31, 2019 Report Share Posted May 31, 2019 ..enkelt spørsmål ..HVOR skal man prøve fiske steinbit??... er stein på bunn nødvendig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts