Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig årets første :)


OleSlora
 Share

Recommended Posts

Gått litt i sirkler denne vinteren og ventet på at våren og varmen skulle komme skikkelig. Har liksom ikke vært noen skikkelig vinter, men samtidig ikke vært noe særlig å være ute for å fiske i heller. Utover mars og april har det blitt noen småturer for å se på/prøve ut et par småelver og vann, men helt uten resultat eller tegn til fisk. Målet har stort sett vært fisk med fettfinne.

Så kom mandagen og været var bra med veldig lite vind, så da fant jeg ut at det var på tide å trene litt på fluekast, plassen som ble valgt var Glomma en plass mellom bingsfoss og rånåsfoss. Tusla rolig ned til en stein som stikker ut et stykke der, hvor jeg vet at mine beskjedne kasteferdigheter ikke vil føre til altfor-mye kluss. Etter å ha stått og dælja litt med ei nymfe ut i strømmen hører jeg et stort fint "plop" ovenfor meg. Tar meg ytterligere to "plop" for å lokalisere hvor disse kommer ifra, et rolig speilblankt parti ovenfor en strømkant. Problemet er bare at på grunn av busker, er det klin umulig for meg å legge en flue ut dit, enda det ikke er mer enn en drøye 13-15m fra land. Det er bare ingen steder å kaste ifra. Gjør et par forsøk, men det ender kun med ei flue planta høyt oppe i et tre. Må stå og se på fra min originale posisjon at denne fisken er oppe flere ganger, med høye fine "plop" som er akkurat høye nok til å håne meg med at jeg ikke duger med flua enda for å få tatt den.

Spol frem til i dag og været er igjen knallbra, og jeg finner ut at plassen må prøves igjen. Får med meg en kamerat, og denne gangen pakker jeg med meg 0-10 UL stanga på 6 fot. Når vi kommer ned, så har vannstanden økt etter regnet som har vært de siste dagene, men etter å ha sittet rolig en stundt så dukker det samme "ploppet" opp igjen, omtrent på samme plassen som på mandagen. Med en mer lett-kasta stang, lar det seg gjøre å plassere en liten stingsild et stykke over der vaket er, og før jeg har rukket å sveie mer enn et par meter smeller det på en fisk. Det blir flere luftige hopp, og litt stanging mot bunnen før fisken lar seg overtale til land. Litt panikk og da den klarer å kjøre seg fast i gresset som er på bunn, men sena er heldigvis sterk nok til at jeg får dratt den løs.

Vell oppe på land veies fisken til 430 gram, ikke direkte noe monster, men en god start på fiske-året. Det er også første fisken tatt på denne UL stanga, og en artig opplevelse på så lett utstyr. Dessverre for fisken har jeg også som mål å få til røking i år, så denne ligger nå i forberedelse til røking i morgen, ferdig renset i salt :)

Antar jeg har lært leksa at selv om det er flue som skal brukes, er det lurt å safe den med å ha med seg ei lita stang når fluestanga kommer til kort ;)

post-22287-0-19851200-1397246492_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.