Gå til innhold
Fiskersiden

Vansjø 29. og 31.05.14 - forsmak på sommeren


erik
 Share

Recommended Posts

Torsdagen gikk med til transport, pakke ut og sosialt samvær. Men gamlebåten min kom i hvertfall på vannet.

blogger-image--1507065304.jpg

Etter grilling og legging av unger lot jeg damene sitte igjen på hytta, og kjørte ut en liten tur med båten. Målet var å logge data fra Mosseelva, spesielt området rundt hytta siden dataene herfra var mangelfulle og jeg mistenkte at de inneholdt noen data som jeg måtte korrigere.

Vansjo+mai+14+HDS+Gen+2+50_200+(1).png

Ekstremt tett logging for dybdekart

Jeg fikk også oppdatert softwaren i min Lowrance HDS 5 Gen 2 til 3.0-versjonen som kom ut for noen dager siden. Den største endringen er muligheten for å automatisk beregne navigasjonsruter med Navionics, en funksjon jeg ikke har fått testet enda.

blogger-image--1641635626.jpg

Oppdateringsbilde

Oppdateringen har med seg en bitteliten bugg som man ser når man skal logge sonardata. I min HDS 5 er det bare en minnekortport, i motsetning til HDS 8 og 10 som har to plasser til minnekort. Men etter oppdateringen får jeg uansett valget om jeg skal lagre på minnekort i høyre eller venstre port, til tross for at det rent fysisk bare er en port. En helt uviktig detalj, men jeg skal uansett melde den inn så den blir rettet i neste softwareversjon.

Vansjo+mai+14+HDS+Gen+2+50_200+(2).png

Valget i rød firkant finnes ikke

En annen ting jeg tester er denne saken jeg fant på ebay:

blogger-image-1108827422.jpg

Special price for you my friend

Jeg kjøpte den i fjor til Berkley Series One vertikalstangen min, og brukte både stang og snelle til diverse vertikalfiske i fjor. Poenget var delvis å prøve en av de ekstremt billige "kinasnellene" som florerer på ebay, og delvis ville jeg ha en lett snelle som ville passe godt til den lette vertikalstangen. Snella er fylt med tynn multifilament (PowerPro) og jeg har faktisk begynt å kaste litt med kombinasjonen også. Abborjigger med lette hoder formelig flyr frem, og kombinasjonen er virkelig ekstremt følsom så jeg kjenner det meste som skjer i enden av sena. Foreløpig har jeg bare positive ting å si om snella, men det gjenstår selvfølgelig å se hvordan den fungerer over tid. 10 kulelager og ett rullelager er uansett utrolig billig for et par hundrelapper, men som jeg har nevnt tidligere så er gjerne øvrige komponenter i en snelle langt viktigere enn antall kulelager.....

31. ble det mer båt- og fisketid. Dro ut i 17.30-tiden og var tilbake på hytta 22.30.

Strålende vær fortsatt, men vinddraget hadde snudd fra sør til nord. Nordadrag har aldri vært noen slager i Vansjø, så forventningene til fisket var ikke det helt store. Fangsten ble heller ikke noe voldsomt, men en gjedde på et par kilo, en abbor rundt halvkiloen og to små gjørs ble dagens fangst. Jeg har ikke noen fantastiske bilder å vise frem, litt vrient å ta bilder når man er alene. Men en av gjørsene ble foreviget:

blogger-image-1495460981.jpg

Gjørs 2

Begge gjørsene tok under vertikalfiske. Dagens vinnerjigg var denne fra Berkley:

blogger-image-1930671699.jpg

Vertikaljigg

Vanntemperatur er "full sommer", dvs 18,5-20,1 grader. Det var uvanlig mange andre ute for å fiske i dag, jeg kan ikke huske å ha sett så mange småbåter med en stang eller to stikkende ut over ripa i Vansjø før..

Skjermbilder fra vertikalfisket:

Skjermbildet under viser delt skjerm med kart og ekkolodd på 200 kHz som er den frekvensen jeg bruker mest ved vertikalfisket. Her driver jeg i ca 0,5 knop over ganske grunt vann på leting etter gjørs som typisk står tett på bunnen. Den røde pilen peker på ekkoet fra jiggen min, den sorte en gjørs som kommer opp fra bunnen og tar jiggen. Jeg gjør tilslag så både gjørs og jigg går opp et par meter eller så, men gjørsen slipper og svømmer ned mot bunnen igjen med jiggen min etter.

Vansjo+mai+14+HDS+52_200+2+(1).png

Rød pil viser jiggen, sort pil en gjørs.

En del av vertikalfisket er å kjøre rundt ganske sakte og se etter fisk å fiske på. Her får jeg et fint ekko midt i vannsøylen, jeg snudde og prøvde å finne det igjen for å fiske på det. Dessverre fant jeg det ikke igjen.

Vansjo+mai+14+HDS+52_200+2+(2).png

Dette ekkoet var det verdt å snu og fiske på, dessverre uten hell.

Jeg er nok tilbake om en måneds tid, da for full ferieavvikling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft det loddbilde med gjørs+jigg :D

Takk, fort gjort å bli litt overivrig i tilslaget når man sitter der og ser på skjermen at fisken går mot jiggen. Jeg skylder på at gjørsen er hard i kjeften. :D

Flott rapport. :) Digger sånne ekkoloddbilder.

Fikk en hel masse aktivitet i oslofjorden selv.

attachicon.gifEkk.jpg

Har fått med meg at det har vært liv i fjorden den siste uken. Hører til og med rykter om en HA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.