Gå til innhold
Fiskersiden

Torskefiske teknikker?


Joakimeg
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har da vært å kjøpt meg en ordentlig hav stang og har jo derfor lyst til å fiske litt "større" fisk. Jeg er ganske ny til når det gjelder dyp havfiske så trenger tips. Jeg har nok tenkt til å prøve meg på torsken. Har dere noen gode tips til sluker, gode plasser utenfor Kristiansand, hvor dypt? OSV.... Har hørst at svenskepilken ellerno er ganske god...

-Tusen takk for all hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet!

Foreslår at du tar en titt i denne tråden, for å treffe likesinnede og få tips og tricks om utstyr og nærområdet.

Vil du forske litt selv så er svenskepilken kanskje med noen gummimakk over en grei start. Men ikke vær redd for å prøve andre farger, og andre pilker.

Selv foretrekker jeg å fiske med agn, så utstyrstipset mitt stopper der :)

Angående plasser ville jeg kikket på sjøkart og prøvd å pilke meg over topper ytterst i skjærgården fra 20m og nedover til 100m.

Som en start hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve rør-pilk. Den holder seg under båten når man drifter eller at det er strøm. Noe som gjør det lettere og holde kontakt med bunnen. Dessuten synker den fortere enn noen andre pilker. Feste gummimarken rett på pilken er et triks som kan prøves. Ellers er jo shads en dødare på torsk og kveite.

På grundt vann ville jeg valgt svenskepilk og stingsilda. Disse kan henge seg fort opp ved for mye bevegelse, så vær forsiktig med for store bevegelser som blir avløst med slakk sene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg en agnskalle. tre på en liten sei eller sypike. fest treblekroker (bruk gjerne en strips) slipp ned så fort som fy. helst mens det enda er kramper i fisken. ta deg en brus/øl røyk eller hva som helst. bare sitt og vent til ett eller annet finner ut at det henger mat der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så lite torsk her nede og den som er er så liten. så jeg fisker ikke torsk her om sommeren. oppfordrer åsså andre til å gjøre det samme. den er blaut i fisken, helt gele. smaker ikke godt nå. jeg kan ta ett par til mat om vinteren om jeg får noen som passerer ett par kilo.

under varoddbrua kan du være heldig. ute på flekkerøya det samme. ellers bør du ut i båt. på vinteren tar jeg de på hamresanden. utover i høvåg/randesund er nok åsså store muligheter.ellers er det båt og utnfor oksøy. ute i kantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så lite torsk her nede og den som er er så liten. så jeg fisker ikke torsk her om sommeren. oppfordrer åsså andre til å gjøre det samme. den er blaut i fisken, helt gele. smaker ikke godt nå. jeg kan ta ett par til mat om vinteren om jeg får noen som passerer ett par kilo.

under varoddbrua kan du være heldig. ute på flekkerøya det samme. ellers bør du ut i båt. på vinteren tar jeg de på hamresanden. utover i høvåg/randesund er nok åsså store muligheter.ellers er det båt og utnfor oksøy. ute i kantene

Okey! Tusen takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg en agnskalle. tre på en liten sei eller sypike. fest treblekroker (bruk gjerne en strips) slipp ned så fort som fy. helst mens det enda er kramper i fisken. ta deg en brus/øl røyk eller hva som helst. bare sitt og vent til ett eller annet finner ut at det henger mat der :)

her mener du sikkert fireball-hode eller flyvende øye? agnskalle er slike montasjer man bruker når man dorger med hele agnfisk.

eksempel på agnskalle: http://www.gero.no/produkter/savagear-tilbehor/sg-4play-lip-scull-treble-pakke-a-2-stk.aspx

til trådstarter; fireball er et jigghode som er beregnet på å fske med agn og gjerne hele agnfisk. detta funker som fy på torsken, det har steady helt rett i. flygende øye er mye av det samme, men mer beregnet på dypere og tyngre fiske.

eksempel på fireball-hoder: http://leirudfiske.mamutweb.com/Shop/List/Fox-fireballs/113/1

eksempel på flygende øye: http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=67380&WebSiteMapNodeID=1004005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her mener du sikkert fireball-hode eller flyvende øye? agnskalle er slike montasjer man bruker når man dorger med hele agnfisk.

eksempel på agnskalle: http://www.gero.no/produkter/savagear-tilbehor/sg-4play-lip-scull-treble-pakke-a-2-stk.aspx

til trådstarter; fireball er et jigghode som er beregnet på å fske med agn og gjerne hele agnfisk. detta funker som fy på torsken, det har steady helt rett i. flygende øye er mye av det samme, men mer beregnet på dypere og tyngre fiske.

eksempel på fireball-hoder: http://leirudfiske.mamutweb.com/Shop/List/Fox-fireballs/113/1

eksempel på flygende øye: http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=67380&WebSiteMapNodeID=1004005

okey! På en fireball eller flygende øye skal jeg feste en helt fisk eller bør jeg dele den opp i biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har da vært å kjøpt meg en ordentlig hav stang og har jo derfor lyst til å fiske litt "større" fisk. Jeg er ganske ny til når det gjelder dyp havfiske så trenger tips. Jeg har nok tenkt til å prøve meg på torsken. Har dere noen gode tips til sluker, gode plasser utenfor Kristiansand, hvor dypt? OSV.... Har hørst at svenskepilken ellerno er ganske god...

-Tusen takk for all hjelpen :D

Torsk tar ALT!

Så lenge den er der.

Tok et veddemål en gang, få en fisk på sikkerhetsnål..

Det klarte jeg.. en torsk på 2,3kg.

Finn rett plass, så funker det meste på torsk!

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.