Gå til innhold
Fiskersiden

Er dette laks eller ørret?


Gåttabanen
 Share

Recommended Posts

Fikk denne i Lærdalselva i dag, ca halvannen mil ovenfor utløpet til Sognefjorden. Vekta lå i bilen, så fikk ikke veid den (slapp den uti igjen), men anslår den til å være et sted mellom 4 og 5 kilo. Noen som kan si med sikkerhet hva dette er for noe? Laks, ørret eller kanskje sjøørret?

post-29969-0-31815300-1406935277_thumb.j

post-29969-0-98361500-1406935489_thumb.p

Endret av Gåttabanen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin hannlaks, men den er mest sannsynlig død nå. Ser ut som du har hatt den lenge ute av vannet, samt slitt av noe av slimlaget ved å legge den på bar bakke. I tillegg kan temperaturen i elven være høy nå på sommeren. Anbefaler å sette seg inn i dette dersom du skal bedrive C&R i fremtiden:

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe forundret over spørsmålet ditt her.

I dette tilfellet, burde det ikke være noe helst av tvil om at dette er en hannlaks som har stått i elva en stund.

Kanskje det er dags å lese seg opp litt på hva du fisker før du velger å slenge uti kroken?

Ønsker ikke å være stygg eller uhøflig her, men jeg ble som sagt noe overrasket.

Hvordan C&R er gjennomført, får du nok tyn fra forrige innlegg, så det skal ikke jeg kommentere.

En ting er å fiske, men det er en stor fordel å kunne tilegne seg kunnskap om fisket også.

Ellers vil jeg gratulere deg med en flott fisk, og vi får håpe den overlevde, slik at den kan få ta del i årets gyting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe forundret over spørsmålet ditt her.

I dette tilfellet, burde det ikke være noe helst av tvil om at dette er en hannlaks som har stått i elva en stund.

Kanskje det er dags å lese seg opp litt på hva du fisker før du velger å slenge uti kroken?

Ønsker ikke å være stygg eller uhøflig her, men jeg ble som sagt noe overrasket.

Hvordan C&R er gjennomført, får du nok tyn fra forrige innlegg, så det skal ikke jeg kommentere.

En ting er å fiske, men det er en stor fordel å kunne tilegne seg kunnskap om fisket også.

Ellers vil jeg gratulere deg med en flott fisk, og vi får håpe den overlevde, slik at den kan få ta del i årets gyting. :)

Hvis man ikke skal kunne fiske i elv uten å kunne skille ørret og laks i gytedrakt, så burde vel 99% av de som fisker i havet pakke sammen da de risikerer å få noe ukjent på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 99% prosent av de som fisker i havet såpass liten kunnskap om fisken altså?

-I så fall, så er det kanskje dags å gjøre som tyskerne, -å ha kurs og sertifikat for å få lov til å fiske?

Det er faktisk ikke verre enn å bruke noen minutter på å gjøre et søk på nett eller lese litt i bøker eller brosjyrer.

Er det for mye forlangt til de som skal fiske i lakseførende vassdrag?

Hvis man ikke skal kunne fiske i elv uten å kunne skille ørret og laks i gytedrakt, så burde vel 99% av de som fisker i havet pakke sammen da de risikerer å få noe ukjent på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 99% prosent av de som fisker i havet såpass liten kunnskap om fisken altså?

-I så fall, så er det kanskje dags å gjøre som tyskerne, -å ha kurs og sertifikat for å få lov til å fiske?

Det er faktisk ikke verre enn å bruke noen minutter på å gjøre et søk på nett eller lese litt i bøker eller brosjyrer.

Er det for mye forlangt til de som skal fiske i lakseførende vassdrag?

Tipper at du ikke kjenner alt som svømmer rundt i havet du heller. Selv biologene her inne er usikker innimellom når noen har fanget noe sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo laks og ørret svært like da......
Er det f.eks slik at ørreten er fredet i en elv, men ikke laksen så setter man ut alt man får og er døgnkvota én fisk avslutter man fisket etter første release. Slik unngår man å bevisst drepe fredet fisk og å beskatte mer enn kvota tillater.........

Forøvrig er jeg sikker på at langt fler enn 99% av de som fisker i havet feiler når de prøver å skille hunkjønn av ulike typer fløyfisk fra hverandre.
Skal de nektes å fiske av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så har jeg vel ikke skrevet at noen skal nektes noe som helst?

Og har jeg skrevet at det bør forventes at man skal vite om ALT MAN KAN få i havet?

Jeg satte bare spørsmål ved at noen fisker i ei lakseførende elv og ikke vet om de har fått en ørret eller laks, når denne har 100 prosent klare tegn på å være en hannlaks.

Selvfølgelig finnes det tilfeller der man virkelig kan tvile, men ikke denne gangen.

Er det galt å forvente at folk som fisker i lakseførende elver bør ha grunnleggende viten om hvordan en laks kan se ut da?

-I så fall, skal jeg trekke meg pent tilbake og slette mine tidligere innlegg, for da sitter jeg med en helt annen oppfatning enn alle dere andre.

Hvor ofte vil det dukke opp en situasjon der det er viktig å kunne skille kjønnene på en fløyfisk, aner ikke jeg.

Men jeg vet derimot at det ofte dukker opp en situasjon der man bør kunne skille en ørret fra en laks.

Men det er et snev av forskjell på å kunne skille 2 arter og kunne skille resten av artene med fisk i havet.

I dette spesifikke tilfellet her, vil jeg si det er som å kunne skille torsk fra en sei. Såpass grunnleggende viten burde man kanskje kunne forvente?

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke snakk om å skille kjønnene en fløyfisk, det er lettere enn å skille kjønn hos mennesket...
Det jeg brukte som eksempel var å skille mellom de tre artene av fløyfisk når det man hadde foran seg var et hunkjønnsindivid. Det er noe de færreste kan.

Ser man i dette tilfellet (trådstarters fisk) på lista over kjennetegn så blir man ikke stort klokere.
Se på fisken og se deretter kun på kjennetegnet "prikker på gjellelokket"......

At dette er en hannlaks er dog helt sikkert riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen måtte ønske å lese hvordan å skille laks/ørret, så kan for eksempel disse benyttes:

Denne folderen finnes mange steder der fiskekort blir utstedt.

http://www.lakseelver.no/Biologi/minifolder_no_04%20(oppdatert%20utgave%202011).pdf

Biologen Irvin har jo skrevet denne her inne:

http://www.hooked.no/c139-spor-eksperten-biologen/hvordan-skille-laks-og-orret

Kopiert fra Irvins skriv:

Jeg kan starte med det alle beste kjennetegnet for å skille laks og ørret, nemlig tenner i ganen.

Drar man fingeren att og frem oppe i ganen på en laksefisk kjenner man enten mange og velutviklede tenner og tenker, – jepp, bankers ørret, ellers så er det ingen eller knapt merkbart med tenner og du kan være rimelig trygg på at du nettopp har befølt en laks.

Følgende kjennetegn kan også være gode, men er gjenstand for langt mer variasjon enn ganetenner. Det kan også nevnes at følgende kjennetegn er langt bedre på voksen gjeldfisk, altså fisk som ikke har gytt foregående år og er i god kondisjon. Vent, enda en ting, det er virkelig en fordel å ha begge artene ved siden av hverandre når følgende kjennetegn blir brukt.

Hodeform: Laks har ofte spissere og mer langstrakt hode, mot ørretens buttere og mer kompakte hode. Det samme kan i grunn sies om kroppsform også – som regel hvertfall.

Kjevebein: Sett rett ovenfra, med munnen i naturlig posisjon (nesten helt lukket igjen), når kjevebeinet til en tenkt linje rett under øyet hos laksen, mens det hos ørret når til godt bak øyet (se bilde).

Spord: Laksen har generelt tynnere halerot enn ørreten, samt større og stivere halefinne. Halefinnas bakkant er som regel konkav (buer innover) hos laksen, mot mer rett avskåret hos ørret (eller konveks hos gamle individer). Det skal imidlertid sies at spesielt mindre individer av ørret har til dels konkav halefinne. Her gjelder det å ikke la seg lure.

Prikker på gjellelokket: Dette er kanskje det dårligste kjennetegnet av dem alle. Tradisjonelt har man sagt at laksen har 1-3 prikker på gjellelokket, mens ørret har flere. Dette varierer! Det vi kan enes om er likevel at laksen ofte har en fremtredende prikk, mens ørreten kan ha flere og mindre.

Prikker på kroppen: Kanskje enda dårligere enn forrige når jeg tenker meg om. Tradisjonelt heter det at laksen ikke har prikker under sidelinja, noe som kan stemme, og at ørret har flere og større prikker enn laksen, noe som også kan stemme (se bilde under).

Har selv blitt opplært til å kjenne i ganen om jeg er i tvil. Kjevebein og halerot kommer som neste. Prikker finnes det utallige mange varianter av, så det ser jeg på som er dårlig kjennetegn.

En annen ting å tenke på, er når på året fisken taes.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en laks.

Nå skal jeg ikke si noe på hverken det ene eller det andre, men skal støtte Yosh. Det kan være en fordel å ha litt kunnskaper i forskjellen mellom SØ og Laks, spesielt ettersom SØ er fredet i mange elver! Å dra inn om dere klarer å se forskjellen på fisk i havet, er ett sidespor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By that logic It would be equally important to identify all the fish in the sea actually, perhaps more as there are far more endangered species in the sea. Can you tell the difference between gråhai and pigghå? ål and Havål? If there is a danger that you accidentally take a redlisted species then perhaps we should ban it?

I think the best idea would be to chill the f**k out and stop fawning over these stupid spotty river fish... people only care because they make a fortune off them.

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden trådstarter slapp fisken ut igjen har det vel egentlig ikke så mye å si om han visste hva det var. Kakker man fisken bør man vel være sikker på at det ikke er en art som er fredet i vassdraget.

Det var vel i grunn akkurat det synet jeg prøvde å få fram.

Er man i tvil slipper man fisken uansett....

Når det er sagt er det langt lettere å skille fiskearter live enn på bilde, enten det er ørret/laks eller noe helt annet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.