Gå til innhold
Fiskersiden

Spennene og stor fisk filmen i Hamarøy


fiskeri
 Share

Recommended Posts

Ryggfinne og svømmesett minner mye om sverdfisk. At det kun er snakk om en fisk forsterker mistanken. Tuna svømmer vanligvis ikke på den måten, men sverdfisk kan gjøre det.

Edit: stillbildet på db.no gjør meg mer usikker. Her er en sverdfisk fra Oslofjorden: http://www.nesodden.kommune.no/steilene/natur-og-miljo/livet-i-fjara/

Flere tuna-rapporter i sommer har vist seg å være delfiner, men fisken fra Hamarøy er helt klart ikke delfin.
Uansett blir det spennende å se hvor mye tuna norske båter fanger i år.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Cato, man kan jo ikke se sverdet tydelig på fisken i den videoen, men man ser i hvert fall konturene av hodets plassering, og da ser man at finna er veldig nært nakke/hode, på makrellstørja er den 'stive' ryggfinna mye lengre bak..

Det ble forresten tatt sverdfisk i Nordland både i 2006, 2007, 2008 og 2010 og sikkert flere ganger etter den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart dem ikke så sverdet når fisken var nesten under båten! Han eksperten mente det var Størje, men alle kan jo ta feil så klart. Men det er riktig oppservert at den stive finnen på Sverdfisk er langt fremme, og den stive finnen på Størja er langt bak. Det kan se ut som om det er stor avstand på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på FiskeribladetFiskaren at Tore Hillersøy ikke tror det var ei makrellstørje som ble filmet. Dersom sverdfisk er utelukket (pga langt nakkeparti og at det ikke ble sett sverd), så vet jeg ikke hvilke alternativer det er. Har ikke brukerkonto på FiskeribladetFiskaren, så jeg fikk bare lese interessen. Vet ikke hva Tore Hillersøy mener at det er. Å se enslige størjer beite - ganske rolig - i overflaten er uansett et sjeldent og mange har nok ikke så mange referansepunkter å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom sverdfisk er utelukket (pga langt nakkeparti og at det ikke ble sett sverd), så vet jeg ikke hvilke alternativer det er.

Hvis du sikter til kommentaren min over, så mener jeg at fisken ligner mere på sverdfisk, nettopp på grunn av at finna er såpass langt fram mot nakken.

På tunfisk er den harde finna mye lengre bak på kroppen, bare for å ha det avklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sikter til kommentaren min over, så mener jeg at fisken ligner mere på sverdfisk, nettopp på grunn av at finna er såpass langt fram mot nakken.

På tunfisk er den harde finna mye lengre bak på kroppen, bare for å ha det avklart..

Sikter ikke til noen spesiell kommentar, men bare generelle observasjoner ut fra filmen. 2-3 sekunder ut i filmen avdekker fisken et ganske langt nakkeparti. Sverdfisken har kort nakkeparti foran ryggfinna før det butter ut i "sverdet" (se evt. NRK med sverdfisken i Lærdalselvi). Ryggfinna på filmen fra Hamarøy er helt lik ei størjefinne (som skiller seg litt fra sverdfiskens ryggfinne), og er (etter min tolking av filmen fra Hamarøy) plassert et stykke bak på ryggen - slik som hos størja. Avstanden til halen synes jeg likevel er litt stor, og bevegelsene er mer i samsvar med sverdfisk. Størja beveger i hovedsak halen og bakre del av ryggen med korte og sterke slag når den svømmer, mens sverdfisken er mer "slangete" eller "hai-aktig" i bevegelsene. I det hele tatt mener jeg fisken ser ut som ei størje, men den oppfører seg mer som en sverdfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se sverdet når det er såpass krusninger, lyset som reflekteres i overflaten gjør det også vanskelig å si noe helt sikkert.

Vi får vel aldri vite helt sikkert, men om jeg skulle satset en tier, så ville jeg sagt sverdfisk.. :P Også det at det gjentatte ganger de senere år har blitt fanget sverdfisk i området der forsterker trua mi på at det er sverdfisk.

Sesongen for sildefiske med garn er i full gang, kanskje får vi snart igjen høre om en eller annen som har fått en sjelden fisk i garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.