Gå til innhold
Fiskersiden

Oppussing/modifisering av gamle sluker


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Bare innpå med en liten ide jeg ville dele.

Jeg glemte jo selvfølgelig å ta før bilder, men begge slukene var i det jeg vil kalle ubrukelig stand med rust og lite lakk.

Slukene er av typen Jensen Tobis og Jensen Seatrout.

Jeg pusset av rusten og etter et stup ned i fruens negl lakk skuff har Aurejegeren fått seg nye sluker til sjøørretfiske om natta :)

Jensen Seatrout har fått noen lag med sort, glitter og klarlakk.

Etter det tok jeg meg den friheten å trimme litt på en støvtørker.

Vips så hadde jeg en fluetreble å sette på.

Første og foreløpig siste offer ligger i kjøleskapet og venter på å bli middag idag. En vakker sjøørret på 680 gr.

Jensen Tobis har fått seg noen lag med sort, hvitt, glitter og klarlakk.

Om den får fluekrok den også vil tiden vise. Det har fungert tilfredstillende på jensen Seatrout.

,

Så, ingen grunn til å kaste gamle sluker folkens!!

Det er bare å dykke ned i fruens negl lakk og begynne å gå løs på gardiner og inventar med saksa :)

post-28883-0-04702200-1411714540_thumb.j

post-28883-0-93887100-1411714583_thumb.j

post-28883-0-54614000-1411714595_thumb.j

post-28883-0-26050700-1411714605_thumb.j

post-28883-0-98473100-1411714614_thumb.j

post-28883-0-11866300-1411714626_thumb.j

post-28883-0-26247900-1411714649_thumb.j

post-28883-0-83559300-1411714555_thumb.j

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert ser er jeg overhodet ingen ekspert, og jeg prøver og feiler, så om noen andre har erfaringer med å pusse opp eller modifisere sluker og wobblere hadde det vært interessant og lærerikt med deres erfaringer og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja jeg bruker negl lakk og sprit tusj, det pleier å holde.

Noen lag med klarlakk gjør de skikkelig shiny i finishen.

Viktig å la de ligge å herde og dunste fra seg en stund før man legger de i slukboksen, for å unngå at alt stinker negl lakk.

Men de lukter lakk....er det noen som vet noe om det har noen påvirkning på appetitten til fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg syns de blei fine, og det syns fisken også tydligvis.

hov lenge holder negllakken i ferskvann?

Jeg fikk en hel pose med diverse sluker fra bestefaren min, "gammelt rusk" kallte han det. Jeg byttet ut splittringene og krokene som var så rustne at jeg kunne rette ut kroken med fingerne, også pusset jeg litt forsiktig med poleringspasta og vipps hadde jeg masse "nye" sluker =)

Også har jeg hatt elektrikern på besøk som byttet noen ledninger her i huset, så nå har jeg en del gamle ledninger med Ø1,5mm kobbertråd liggendes i kjellern, kanskje det kan brukes til noe?? Har ikke tenkt så mye på det ennå, men uansett kjekkt å ha ^^ Kom gjerne med forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge lakken holder avhenger etter min erfaring av hvor godt rensa/pussa underlaget er og hvor mye sluken kommer i kontakt med svaberga.

Jeg har enda til gode å miste lakk på annen måte enn i kontakt med fjell og min erfaring er at hjemmelakkerte sluker holder mye lengre enn fabrikklakkerte.

Artig å høre at flere enn meg pusser opp gamle slitne sluker :)

Jeg kaster aldri en sluk.

Lakk og nye splittringer og kroker er tingen :)

Apropos ledninger pleier jeg å bruke den hvite plastmantlinga på slepa iblant.

Dvs som en attraktor slange på selve slepet og for å skåne slepet for stein og andre ting på bunnen som kan ødelegge sena.

Man får jo kjøpt slike i alskens farger, men jeg gadd rett og slett ikke bestille og treiv en lampe ledning, og etter den gangen har jeg bare brukt det.

Frysa er full og magen mett så det var ikke skivebom det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kanskje du kan bruke kobbertråden som ett alternativ til splittring? Hvis den ikke blir for tykk da.

Jeg har en slags myk metall "tråd" som jeg kjøpte for mange år siden på ett gartneri. Ved hjelp av en tang surret jeg den rundt hullet i kroken og på sluken noen ganger. Passet på at endene på tråden var klemt inn slik at sena ikke skulle henge seg opp. (veldig dårlig forklart dette her men)

Det fungerte bra. Når sluken satte seg fast i bunnen kunne jeg hale og dra uten att det gikk i stykker,

ulempen var at dette metallet (av ukjent type) rustet veldig fort. Men den holdt til noen fisketurer, og jeg rakk å få en fin torsk før den til slutt satt bom fast i bunn og sena røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.