Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørrethåv m/strikk-Erfaringer?


 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Håven min er for liten til den størrelsen som er på sjøørreten jeg lurer for tiden og jeg vurderer innkjøp av en såkalt Sjøørrethåv med strikk.

Har noen av dere erfaringer med en slik håv?

Er de gode, eller holder det å kjøpe en vanlig fiskehåv bare noe større enn den jeg har?

Takktakk og skitt sjøørretfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to magneter som jeg fester en i jakka, (bruker da en vadejakke) og en ved håndtaket. Denne steder fester jeg en strikk også. Dette gjør at jeg kan løsne håven og bruke fordelene en håv gir uten å være redd for at den skal bli tatt av vind og sjø. Til dette bruker jeg en vanlig håv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg glemte å nevne at jeg oppbevarer håven på ryggen med sånn standard magnet greie som alle fluefiskere har håven hengene i og en sånn krøllete ledning greie. Jeg vet ikke hva det heter.

Så om det er noen som har erfaringer med å ha sånne sjøørrethåver på ryggen lurer jeg samtidig på om de er litt store til det eller om de bare ser sånn ut..

Edit; Spiralstrikk fikk jeg beskjed om at det heter det som håven er festa til ved magneten.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne som både lakse- og SØ håv :

http://www.salarsport.no/produkt/hav-klepp-verktoy/sjoorrethav-flytende

Har plass til stor fisk og for å unngå å hove meg selv fester jeg nettet til håndtaket med en gummistrikk. Nettet løsner da fra strikken når jeg hover. Festes på ryggen med magnet og strikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel snart hatt alle mulige varianter..og gitt flere av dem også flere forsøk.

Det jeg sitter igjen med er at kombinasjonen av solide D-ringer i både jakke og hov og sterk magnetkobling er det eneste som nytter for mitt bruk.

Har heller ingen problemer med å nå magnetfestet som sitter i nakken på jakka etter at hoven har vært i bruk.

Med dagstursekk på ryggen blir håven liggende litt oppå og det kan føles litt småkeitete hvis man går og trasker i steinfjæra etter sjøørreten...men ikke veldig problematisk og kjapt gjort å venne seg til.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.