Gå til innhold
Fiskersiden

målrettet "havfiske" etter flatfisk


ørret_anonym
 Share

Recommended Posts

hei ! :)

skal nå prøve meg etter noen nye arter ( bare for morro`skyld :) ) og med dette , følger jo flatfisk med !

så er greia :

skal fiske fra båt , hvor dypt må jeg ? er ikke ute etter noe spesiell art , bare flatfisk i seg selv.

tenker at dette burde fiskes litt lett ? er jo ikke ute etter 10 kilos kveite akkurat , hehe ;) det holder vel med en 6 - 12 lbs stang og en liten multiplikator snelle og fylle den med 150 - 200 meter multifilament ? (kjekt å ha litt sene hvis jeg skal fiske uer med denne å) og hvilken dimensjon ? 0,20 / 0,25 burde vel holde i massevis !

er ikke ute etter noe stort , alt over 400g og under 3 kg

agn ? vekt på søkke ? takkel ? ( helst ikke pasternoster ....) og kroker , hvilke størrelser ? sirkel eller J - kok ? selvlysende perler o.s.v

helt grønn på dette , så fint med hjelp :) :)

Endret av ørret_anonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret du beskriver høres ideelt ut. Krokstørrelse jarierer jo.. en skrubbe eller en gapeflyndre tar en større krok enn en lomre.. Jeg foretrekker owner ssw i str 4-6.
Lodd, så lite som mulig. jeg bruker som regel 100-200 (hvis ikke forholda krever større lodd, men da bruker jeg gjerne 20-30lbs stanga)

Gliderigg med to kroker på bunnen og en krok som opphenger er favoritten min (og mange andres

)Jeg har ofte noe perler og/eller slanger på en av krokene og kun agn på den andre

sjekk bloggen til asgeir alvestad for å se eksempel på tackle)

dyp... 0-100m (i alle fall)... jeg har tatt fine skrubber på 0,5m dyp og jeg har vært med på å få lomrer i tralen på 100

agn i (synkende rekkefølge) Børstemark, blåskjell, reker, makrell, gulp (mandre vil sikkert stokke om på rekkefølga)

Sjekk flyndrefiske videoen til Alvestad for flere tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ! Dette hjalp mye :) men bruker du virkelig 20 - 30 lbs stang til flatfisk ? :) det må være stor fisk du fisker etter ?

Jeg foretrekker jo lettere, men når jeg bruker 20-30lbs stanga er det ikke på grunn av fisken, men på grunn av loddet. Der er ikke noe særlig allright å henge 4-500g bly på den lette stanga. Stanga knekker ikke eller noe, men det føles ikke rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til flatfiskmeite fra båt bruker jeg vanligvis ei kastestang på 8-10 fot som tåler kastevekter opp til 100-150 gram, kun hvis jeg satser på dypere vann etter glassvar kommer båtstanga frem. Hvis vind og strøm gjør det vanskelig å holde bunnen, så ankrer jeg opp og kastefisker, da kan en systematisk fiske av et stort område uten å ty til tunge søkker..

Til driftfiske bruker jeg ofte glidende bom med to kroker på slepet, eventuelt en krokløs pilk/sluk med en slepekrok og en opphenger foran sluken. Sistnevnte tackel fungerer også bra til kastefiske i likhet med paternoster.

Bruker 5/0 og oppover til glassvar, mens til arter som rødspette, sandflyndre og skrubbe blir det som regel 1/0 til 3/0. Agn er strimler av makrell, sild, lodde, saury eller sei til glassvar og gapeflyndre, til øvrige arter er fjæremark favoritten, fulgt av skjell og reke. Bruker ofte komboagn, f.eks ei reke tredd opp på kroken, og en tynn strimle av bukskinnet fra makrell for å skape litt bevegelse i agnet. Statisk agn fisker nesten alltid dårligere enn et som stadig beveges..

Lykke til med flatfisken, lett å bli hektet på dette fisket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.