Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskestang.


Magnuslol
 Share

Recommended Posts

God jul til alle!

Håper dere har hatt en fin dag med masse god mat og godt selskap!

Jeg var så heldig å få Daiwa 2500TSH snelle til gave i dag, men når jeg har fått oppgradert snella såppas så må stanga også skiftes ut!

Er det noen som har gode forslag på en stang som passer bra til den snella? :)

Det blir nok mest fiske i Mjøsa (fra land), lågen, gausa og når jeg er på fjellturer.

Blir nok mest etter Ørret og Abbor, men tar alt jeg kan få :-p

Hva slags snøre passer best til den snellen? :-)

Håper dere kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker en 9 foter med kastevekt fra ca 5-25 gram vil passe bra til fisket du skisserer.

Shimano`s Beastmaster-serie er anerkjent og ikke alt for kostbar. Den finnes også i mangedelte reisevarianter med tilnavnet STC ( Shimano Travel Concept )... Den kan være verdt å vurdere hvis man er avhengig å ha liten transportlengde på turene...

Mine konkrete forslag : Shimano Beastmaster DX 270ML eller forrige generasjons reisevariant Shimano Beastmaster CX STC 270/300ML

Når det gjelder snøre er det mye smak og behag ute og går. Ett nylonsnøre ca 0,20mm/0,25mm passer bra. Om du ønsker å bruke braid bør ca 0,12mm holde.. Hvilke merker du til slutt velger får bli opp til deg. Jeg har kun gode erfaringer med de jeg har linket til.

Fortsatt god jul og godt nytt år.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene Lystfisker'n nevner her har jeg brukt i en årrekke og anbefaler lett videre.

Siden mitt første møte med BeastMaster serien til Shimano i 2005 har etter hvert alle mine fiskestenger blitt oppgradert til BeastMaster.

Det er mange gode grunner til det.

BeastMasteren fra 2005 funker som ny fremdeles og er den stanga jeg bruker mest.

Kort sagt tror jeg ikke du vil angre om du går for BeastMaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Da blir det nok en Beastmaster jeg skal bestille ja!

Ser dere sier jeg burde velge en 9 fot, hva er grunnen til det egentlig? Har fra før en 7 fot og syntes igrunn at det er en fin lengde. Jeg er selv ganske lav, 1.70 cm. Vil det ikke da være bedre med en som er litt kortere enn 9 fot?

Tror jeg skal gå for 3-15 gram kastevekt, så kan jeg heller bruke en Elbe Allround stang jeg kjøpte tidligere når jeg skal fiske med større sluker. Men blir snella mi for grov for en stang med 3-15 gram kastevekt, eller vil den funke?

Hvis den blir for grov, hvilken str (eller hva jeg skal si) bør jeg bytte den til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 fot er en fin lengde for å styre fisk rundt hindringer, gir litt ekstra kaste lengde og er som regel ikke for lang slik at det skapes problemer med vegetasjonen rundt der en står. Snella går fint sammen med ei 3-15g stang ja. eller 3-14g som Shimano stengene er oppgitt til :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanglengden er ofte også relatert til vekta på stanga og på hvilken måte den greier å balansere vekta av snella.

Ei kort stang vil ofte oppleves noe baktung påmontert din snelle som er 280 gram.

Jeg tror 9 fotern vil være ett veldig bra valg. Du må gjerne ta 3-14 grams varianten, men jeg anbefaler 7- 21 gram da den utmerket godt kaster svært små agn OG den gir deg rom for å fylle opp reservespolen med grøvre snøre om du skulle få lyst til å jakte på grov innsjøørret, gjedde, laks eller litt tyngre ting i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre flex i klingen... kastelengden vil kanskje minske 3-4 meter - basert på egen erfaring.

Men for all del...dersom du i all hovedsak tenker å bruke stanga med småsluk / mark-splitthaggel mot typisk pannefisk er det ingen ting i veien for å gå for 3-14 grams varianten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BeastMaster bx stc 180/210 3- 15 gr og kan melde inn at det er en veldig myk og tynn stang.

15 gr skjesluker kan fort virke veldig tunge å dra igjennom vannet, og føles veldig tunge.

Jeg har også en BeastMaster 270 m 10-30 gr, og med tanke på den myke toppaksjonen kan jeg kaste bra langt og det føles bra med sluker ned mot 5 gr. 40 gr sildesluk blir for tungt.

I likhet med Lystfisker'n over her kan forestille meg at du vil bli mest fornøyd med en stang med kastevekt 7-21 gr fremfor en med 3-15 gr kastevekt.

Det er bare mine tips ut ifra min erfaring med BeastMaster.

Lykke til :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en Beastmaster 9fot, 7-21 gram! Så da regner jeg med at det blir bra!

Bestilte også med en sufix DuraFlex, er det noen som er erfaringer med den? Så at den var best i test så derfor tok jeg med den! Håper det var et godt valg til mitt utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt sufix fra 0.16 til 0.25 i noen år, og synes den er god å både kaste og fiske med.

Jeg bruker hovedsakelig mono. Det er for meg en smaksak.

Jeg vil råde deg til å være nøye når du knyter den med å fukte og gjøre knuten skikkelig.

Min erfaring er at den har røket i knuten ved harde påkjenninger om jeg har vært litt slurvete.

Grei pris også :)

Som alt annet er den betraktelig billigere på ebay .

BeastMasteren er jeg sikker på at du blir kjempefornøyd med.

Den kommer nok til å tjene deg godt i mange år :)

Torsken på profilbildet mitt landa jeg med en 9 fots BeastMaster med kastevekt 10-30 gr.

Morsomt :)

Gratulerer med nytt utstyr og skitt fiske til deg :)


Ja, jeg bruker kun sufix til fortom når jeg bruker multi til f.eks sjøørretfiske.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelpen!

Tror nok jeg skal bli fornøyd ja. Startet å fiske ganske sent i år så har kun en makrell på 800 gram og 42 cm å skryte av. Satser på at jeg har flere fisk å skryte av neste år. Så skal jeg prøve å få snekret sammen noen rapporter! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan fint bruke sufix som fortom. Men det er greit å ha tykkere sene en nødvendig som fortom, da poenget med fortommen er at den skal ta all slitasje fra stein/bunn og fisketenner. Dette kommer du nok inn i ettervært. Mono sene bør uansett byttes minimum en gang i året grunnet påvirkning av vær vann og tid. Dette er ferskvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer til å bli godt fornøyd med utstyret. Anbefaler også flue/dupp fiske som kan være veldig effektivt i elv.

Har bare hatt Duraflex`en på ei snelle. Tror nok jeg var ekstra uheldig med spolen jeg kjøpte for den var både "råtten" og stiv. Mulig den var del av en produksjons-batch som hadde skavanker eller hadde hatt svært ugunstig lagring fram til jeg kjøpte den...

Jeg bruker i all hovedsak Stroft når vi snakker monosnmører. Varierer mellom den blå GTM-varianten og brungul ABR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt sufix fra 0.16 til 0.25 i noen år, og synes den er god å både kaste og fiske med.

Jeg bruker hovedsakelig mono. Det er for meg en smaksak.

Jeg vil råde deg til å være nøye når du knyter den med å fukte og gjøre knuten skikkelig.

Min erfaring er at den har røket i knuten ved harde påkjenninger om jeg har vært litt slurvete.

Grei pris også :)

Som alt annet er den betraktelig billigere på ebay .

BeastMasteren er jeg sikker på at du blir kjempefornøyd med.

Den kommer nok til å tjene deg godt i mange år :)

Torsken på profilbildet mitt landa jeg med en 9 fots BeastMaster med kastevekt 10-30 gr.

Morsomt :)

Gratulerer med nytt utstyr og skitt fiske til deg :)

Ja, jeg bruker kun sufix til fortom når jeg bruker multi til f.eks sjøørretfiske.

Har du link til hvor jeg kan få tak i billige sener og diverse andre fiske ting på ebay? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye forskjellige typer Sufix mono og Braid og er egentlig ganske så fornøyd med dem alle. Jeg har ikke funnet noen enorme forskjeller på de typene jeg har brukt. Sufix xl strong skilte jeg alikevel ut i tykkelse 0.16. Den er som å tre og knytte et hårstrå og så tynn at lette spinnere flyr kjempelangt, men må behandles forsiktig og vætes godt før den knyttes ellers blir den kjapt veldig svak i knuten(e). Jeg likte den veldig godt til lett ferskvannsfiske.

Den jeg bruker nå heter Mustad Ayaka Allround. Jeg bruker 0.25 mm til ørret/sjøørret fiske og er kjempefornøyd med den. Den anbefaler jeg lett videre.


Nå skal det legges til at jeg stadig får høre at jeg fisker med lett utstyr og jeg bruker stang og brems mye når jeg fisker, så om du foretrekker noe tykkere sene må du nesten se selv :)

Torsken på profilbildet mitt veide 6 kg og ble tatt på 0.25 mm mono sene uten problemer.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.