Gå til innhold
Fiskersiden

Cassius
 Share

Recommended Posts

Trøndermus og noe attåt

Torsdag 8.januar var det dags for årets første klubbtur for SFK Galskap. Destinasjon var satt til Skarnsundet med målsetning om trøndermus, padde og annet snacks. Turfølget bestod av Thore, Vetle og undertegnede. Askim gutta skulle plukke meg opp i 10 tiden, men som det ofte er når man skal på tur, TTT (ting tar tid). Vi kom oss hvertfall av gårde. Tok en pit stopp på Jessheim for å handle litt på vilmarksbutikken og trøkke ned en burger king meny. GPS hadde vi ikke trua på og før vi visste ord av det var vi nærmere Trysil enn Tynsett. For sent å snu. Vi fikk hvertfall litt sightseeing oppover engerdal og røros.

Rundt 10 var vi endelig framme ved hytta i skarnsundet. Grandisen ble satt i ovnen (tilbud 4 for 100kr) og rigger ble mekket. Mette og klare spaserte vi ut på piern. Glidetacklene med reke ble måkt ut med nye surfstenger.
IMG_4910.JPG
Mens vi ventet på havmusrun, måtte vi selvfølgelig lyse rundt i uren. Vetle fant raskt en paddetorsk jeg fikk fiske på. Reka ble senket ned i hulen. Vannet var nesten på flo så kikkmeite var vanskelig. Etterhvert ble jeg lei av å holde stanga. Løftet den opp og kjente litt tyngde. Jammen satt det ikke et lite rumpetroll på kroken.
IMG_4850.JPG
Paddetorsk 53,7g og art nr 91. God start etter 5min fiske.
Surfstengene fikk stå ganske urørt. Ikke en gang hågjelen viste interesse. Vetle hadde 1 run som luktet mus. Eneste godkjente som kom på land var en ok hyse for Thore. Han manglet vekt så fikk dokumentert den i det minste.
IMG_4858.JPG
Vi kom ikke nærmere mus enn rekelukt på henda og halv 3 rigget vi ned og gikk opp på hytta for litt nattmat. Musen fikk vente til neste kveld.. Med såpass laber aktivitet følte jeg det var bedre å få noen timer på øyet. Kom til å bli en lang dag på fredagen.
Vekkeklokka ble satt på 0830. Vetle og jeg er harde på snoozeknappen, men Thore derimot er en morgenfugl og satte igang med kongefrokosten. Egg og bacon of course. Planen for dagen var ut i båt. Forholdene var perfekte. Tilnærmet vindstille. Planer ble lagt under frokosten. Vi bestemte oss for å prøve etter stor lange i og med at jeg manglet arten.
Tok noen drift før det begynte å nappe. Nappene tilsa plagsomme agntyver. Fikk i hvertfall kroka noe og opp kom en fin dubble av hågjel. Hat for de fleste, men velkomment for meg. Hågjel sto ikke på artslisten og art nr 92 i boks.
IMG_4869.JPG
Etterhvert som vi nærmet oss flo tok aktiviteten seg opp. Vetle bommet på et bra napp. Rett etterpå nappet det bedre hos meg. Hadde litt mer is i magen før jeg klinket til for gud og fedreland. Stanga svarte med bøye seg godt og tunge hoderistinger tilsa at dette ikke var specimen hågjel. Fighten ble mer tung enn brutal og etter rundt 10min med pumping kom det en sky med luftbobler opp ved båtkanten. Under boblene kom det opp en pen lange og turens 3 nye art var i boks for meg. Fisken bikker 10kg grensa og er faktisk allround pers for meg i norge.
IMG_4887.JPG
Art nr 93. Lange, 10400g.
Driften er fortsatt fin og vi har kontakt med flere store fisker. Thore mister en som retter ut hempa. Vetle kroker først en liten som viser seg å være en av de minste lubbene som er tatt fra plassen. Men art er art og den er ny for Vetle.
IMG_4882.JPG
Art nr 70. Brosme 3760g
Vi fortsetter den gode driften og Vetle får på ny kontakt. Denne gangen er det mye større. 12Lbs slår nesten krøll og fighten blir tung og hard. Fisken er verd strevet og etterhvert kommer det opp en mye større lange.
IMG_4880.JPG
Ny klubb og pb for Vetle. 16700g.
Thore har ikke helt uttellingen. Mister et par store og får opp et knippe hågjel og en sykkelpumpe.
Mørket kommer tidlig denne tiden på året. Vi kjører tilbake mot hytta. Fisk skal filiteres og vakumpakkes. Middag skal konsumes. Blir et par timer med pils og juging før vi trasker ned på moloen igjen. Virker som godperioden er tidligere enn det vi fisket dagen før. Denne kvelden var det mer aktivitet. Ser det napper jevnt på stangen min uten at snøret blir dratt ut. Bestemmer meg for å klinke til og fish on! Hågjel blir mumlet, men i det den kommer til syne ser vi vinger og store øyne. Musen er kommet! Håvingen går smertefritt og turens fjerde nye art er i boks!
IMG_4901.JPG
Art nr 94. Havmus 1030g. En av de minste Vetle vet om fra plassen, men det gjør ingen ting. sat** så kul art. Merkelig å håndtere en så giftig, men samtidig rolig fisk.
Ikke så mye mer spennende som kommer opp. Perser på hågjel og Vetle lirker opp padde nr 115.
Vi roter bort 3 ganske klare muserun. Siden jeg var eneste som manglet arten bestemmer vi oss for å prøve noe annet på lørdagen.
Lørdag var det meldt stiv kuling. Båtplanene utgår. Vi rådslår oss og selv med 15ms vind mener Vilhelm det går fint på bryggene i Namsos. Target er stor skate og pigghå for min del. Kanskje trøndere er mer vindvante enn oss østlendinger, men vinden er direkte kjip. Mens vi gjør klart stengene ser jeg podden med varslere fly rett på sjøen. Heldigvis har Vetle en ferdig stang og får dratt den inn på land. Podden reddet, men varslerne er nok gone. Vinden er såpass kjip at vi kun kjører en stang hver. Halv makrell blir dundret ut. Agnet får ikke ligge lenger enn et par minutter før de napper på stengene. Kun smånapping. Typisk dritthå og dritting. Vinden løyer litt og Vetle får truet opp noen hvitting. Vi bytter makrellen med hvittingen og resultatene viser seg umiddelbart. Første run viser seg å være falsk alarm i form av torsk. Jeg mister en decent flat en da toppshotten ryker mot en skarp kant i tilslaget. Bittert. Litt napping på stengene til Thore og opp kommer en nusselig skate på drøye 2kg.

IMG_4915.JPG

Art nr 82 for Thore.
På den andre stangen mister Thore en som er betydelig bedre. Vi holder det gående litt til før vi setter kursen tilbake til skarnsundet.
Søndag er det avreise. Litt kaldt, men forholdene er veldig gode. Hadde vi ikke sovet bort morgentimene hadde vi vært ute på sjøen.
Turen gikk smertefritt hjemover inntil vi kom til østerdalen. Glatte veier og mange som endte ut i smøfonden. Vi var inget unntak. En litt for ubeslutsom utkjøring fra pissepause førte til mistet veigrep før vi ble dunket ut i snøfonden av trailern bak. Heldigvis var bilen vår av den gamle skolen av udødelige biler. Volvo 940 1 – Scania semi trailer 0. Ikke en skramme på bil eller passasjerer. Trailer derimot fikk seg en knust fanger. Resten av hjemreisen fikk gå i det mer bedagelige tempoet.
Alt i alt ble det 4 nye arter og all round pers på meg. 1 ny art og all round pers på Vetle. 1 ny art på Thore og et par dokumenterte vekter. Må si oss meget fornøyd selv med en del bra fisk mistet, pod på sjøen og bil i veikanten. Det er ikke tur uten litt galskap. ;)
Endret av Cassius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.