Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske etter karpefisk


nielsen
 Share

Recommended Posts

skal til en region i nederland som heter limburg(sør/øst) aner egentlig ikke hvilke typer fisker som er der, annet en at det blir meitet masse der, etter noen fisker som ser ut som typisk karpefisk.. er bvist både put and take dammer og elva maas som renner igjennom der...

prøvd å finne litt på nett, men har det problemet at jeg er så dårlig på nederlandsk[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk for to helger siden min første fangst på egenprodusert stang og flue, i Nitelven - en vederbuk (og det er vel en karpefisk). Fluen jeg brukte fikk enorm oppmerksomhet av elevens skapninger; en maurliknende, sort liten lodott som holdt seg flytende. Innså vel også den dagen at jeg har langt igjen før jeg kan kalle meg en skikkelig fluebinder, men det var MANGE som var ute etter den til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stam er vel sjefen blant karpefiskene når det gjelder fluefiske. Den trives i strømmen, blir lett en kilo eller nærmere to. Den vaker innimellom, men kan være lettskremt når den står på grunt vann (noe den gjør når den vaker...)

Bruk "tørrfluer" som flyter tungt i vannet, imiter store landinsekter (digre edderkopper, biller, gresshopper eller kålorm-liknende saker). Ellers er en DIGER vårflue (møll) som striper noe som kan trigge stam, spesielt på litt røff overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan regne med at gullhode fluer fanger de meste. Karpefisk vanligvis biter på alt som er nymphe og tørrfluer.

En teknikk som fungere er å meite opp med loff eller hundmat i overflaten og da kaster en nymphe eller tørrfluer når fiskene begynner å virkelig spise.

Det er ikke mange karpefisk som vil ta fisk imitasjoner, men brasme vil.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.