Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd / Kartplotter til Fiskekajakk (Feelfree Moken 10 Angler)


kajakkfisker
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en kajakk av denne typen:

http://feelfreeus.com/kayaks/fishing-kayaks/moken-10/

som jeg ønsker å oppgradere.

Jeg har brukt ekkolodd m/ kartplotter et par ganger, men husker ikke hvilke type. Så jeg har ikke mye erfaring med merker/ modeller.

Mitt fiske varierer mye. Jeg fisker etter bromse/lange ved 70-100m dyp hvor det viktigste er å se hvordan bunnforholdene er og fisker også makrell/ sei til agn så jeg har et behov for å søker etter stimfisk. Eller går det i Torsk på grunner og i en god del i ferskvann i mye grunnere vann.

Er det noen her inne som kan komme med noen anbefalinger på ekkolodd/ plotter til ca/under 3000kr?

Jeg har sett at Lowrance har en modell som heter Elite 4 HDI HYB. Er det noen som har brukt/ montert den på kajakk?

Noen som har erfaringer med å montere slike systemer? Jeg har sett en del fra Youtube, men noen Do's/ Do not's er alltid kjekt å høre om!

Mvh,

Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Elite 4 HDI som jeg bruker litt i kano, og som portabel løsning. (Jeg skal bruke den i en radiostyrt båt også, men det blir litt off topic).

Du ser helt fint bunnstruktur med ekkoloddet i en Elite 4 HDI. Med tanke på dybder på 70-100 meter, vil utfordringen din mer ligge på valg av ekkoloddgiver. Et brukbart ekkolodd er bare en tredjepart av historien, de to andre tredjepartene er ekkoloddgiver og brukeren. :) Dette har forsåvidt ikke noe med akkurat dette ekkoloddet å gjøre, ekkoloddgivere som er optimale på 100 meters dyp koster penger uansett hvilken logo som står på selve ekkoloddet.

Elte HDI leveres typisk med to forskjellige giver, men kan bruke mange av Airmar sine varianter også. De to giverne som kommer i "pakker" er:

83/200/455/800-HDI

50/200/455/800-HDI

Til ditt bruk, vil jeg klart anbefale en 50/200/455/800-HDI. Den koster mer penger, men har bedre kvalitet og "ser" fisk dypere enn broren som gjør seg best på litt grunnere vann. 83/200/455/800-HDI vil helt utvilsomt vise bunnen på 100 meter, den viser bunnen ned til minst 305 meter som er det dypeste jeg har prøvd den. Jeg snakker om hvor dypt giverne ser fisk godt.

Montering på kajakken din vet jeg ikke noe om, men det er flere her på forumet som har liknende kajakker så de kimer sikkert inn etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok brukt litt mer penger og gått for større skjerm, du vil helst kunne se både kart og ekkolodd samtidig, og da blir 4'eren snau. (jeg bruker det selv, men har skaffe feste for å kunne bruke elite 7'en i kajakken også.

jeg har limt fast giveren i et av dreningershullene, og det har funket godt. Kajakken min har et oppbevaringsrom mellom beina, som jeg har montert festet til ekkoloddet på. (bruker rammounts, da de gir litt mer muligheter for å justere) og så ahr jeg et batteri på 14ah stående i rommet under.

Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene!

Elite 7'en blir nok litt for dyr for meg, Jeg har noen andre 'modder' som også skal på plass.

Jeg har sett noen youtube videoer av montering av giver igjennom dreneringshull så jeg tror det blir løsningen jeg går for!

Takk for innspill ang giveren, da tror jeg at jeg lander nok på en 50/200/455/800-HDI også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sliter litt med å svare her - hvis det plutselig er 3 lignende svar så beklager jeg:)

jeg har selv montert ekkolodd på 2 kajakker - på Hobie pro angler 12 var det veldig lett for den er klartgjort for ekkolodd.

På den eldre modellen min - en hobie outback måtte jeg til med en "foam" firkant som ble kutta til og limt inn i bunnen på kajakken. Denne ble det så lagt et lag med marine goop oppi (viktig og sørge for at det ikke er noe luftbobler eller lignende igjen) før jeg så limte fast giveren oppi der. Det har fungert som gull og jeg har ikke opplevd noe "ytelselsproblemer" 4-5 mm plastic er ikke noe problem for giveren å stråle igjennom tydeligvis.

Jeg kan også anbefale RAM mount transducer

mounts om du ønsker en mer portabel løsning - da kan du lett og greit switche mellom båt og kajakk f.eks.

se http://www.rammount.com/products/kayak/transducer

Dan / Http://mannenoghavet.wordpress.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor mye bensin bruker en påhenger?

For å vite hvor stort batteri du trenger, må du vite ca løpende forbruk som igjen står i spesifikasjonene til ekkoloddet. Så må du vite omtrent hvor mange timer du skal bruke dette mellom hver lading, og sist men ikke minst noe om foretrukket batteritype.

Kort sagt: hvilket ekkolodd og hvor mange timers bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det noen fordel, utover pris, ved å gå for modeller som ikke ser like langt ned som til 100 meter? Mitt fremtidige fiske fra kajakk ser jeg primært for meg til å være i vann i marka, skjærgård og litt utaskjærs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er svaret nei.

Men hvis bruken primært er grunnere vann og ferskvann hvor det uansett ikke er fisk dypere enn 30-40 meter eller så, kan man med fordel velge den rimelige ekkoloddgiveren til Elite. Md andre ord 83/200/455/800-HDI, siden denne har videre konevinkel enn den dyrere 50/200/455/800-HDI.

Det er verdt å understreke at du ser dybden mye dypere enn dette, jeg snakker om hvilke dybder man ser fisk godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så jeg har skjønte det ;) Skjønte nå at jeg ikke skjønte noe - sletter forrige spørsmål... Så hva er tingene man trenger for å ha komplett "nå ser jeg fisken og dypet" rigget opp? Det er noe snakk om en svingarm? og hvor stor forskjell er det på Elite 5Gen2 og ikke "vanlig" Elite 5? Bortsett fra dobbel pris? ;) Ser anbefalt utsalgspris hos Lowrance for sistnevnte var $249 o.O

Endret av RLN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noen Elite Gen 2. HDS-serien finnes i tre generasjoner som da kalles HDS Gen 1, HDS Gen 2 og HDS Gen 3. Elite har rent praktisk kommet i mange "generasjoner" etterhvert, men har "etternavn" som ikke er Gen. :) Forrige generasjon Elite het HDI til etternavn, nåværende generasjon heter CHIRP til etternavn. Tidligere versjoner enn HDI bør du holde deg unna....

Forvirringen kan komme av at en svensk forhandler opererer med Lowrance i forskjellige pakker, og kaller disse for Grunnpaket 1, Grunnpaket 2 osv. Dette forkorter de til G1, G2 osv. Så på dennes nettsider kan du faktisk se at det står "Elite HDI G1".

Forvirret nå? :D

Når du sier svingarm, så er nok det en misforståelse av ordet "svinger". I ekkoloddverdenen handler ikke dette om å byttelåne koner og ektemenn, men er ekkoloddgiveren. Svinger=giver=ekkoloddgiver= den klumpen som står under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hahaha. Litt som at konevinkelen ikke indikerer hvor villig fruen er altså? ;)

Det har vært mye rart både foran og bak "svinger". Hekksvinger antar jeg er en svinger man setter i hekken på båten? Det er for mange ord og uttrykk som blandes sammen her for en stakkar som er grønn. Men nå som jeg har fått mange ekspertsvar (privat) så blir'e ordnings! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Nå er det en stind siden jeg kjøpte om monterte Lowrance'n min.

Jeg gikk for en enkel montering som jeg fant på youtube. Jeg brukte et åpent PVC rør som går igjennom en av dreneringshullene i hekken på kajakken. Borret et hull nederst i røret som set skruen i svinger- "hodet" går igjennom. kablene gå opp og langs siden på kajakken og innom front luken hvor jeg har batteriet i en plastboks med lokk og så utigjen til brakett med display. Det tar i snitt ca 3 minutter med oppsett før jeg er klar til å dra ut.

Jeg er meget fornøyd med ordningen.

Så kommer spørsmålet. Er det noen som har laget en slik løsning til båt? Jeg har en båt some jeg drar ut med og fisker også. Alternativet er å kjøpe ny hekksvinger sog montere den, men tenkte å høre om noen hadde andre erfaringer før jeg går og kjøper?

Nå går jeg også utifra at jeg kan bruke kartplotter/ekkolodd enheten (display) til flere plasser og ikke låst til hekksvinger?

Som dere ser så er jeg fortsatt helt nybegynner på dette emne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke Lowrancen din i flere båter med ulike ekkoloddgivere, så lenge disse har den blå kontakten. :) Hvis det er ulike ekkoloddgivere, altså forskjellige modeller, må du bare huske på å endre i innstillingene så ekkoloddet har oppgitt riktig type ekkoloddgiver der.

Jeg har ikke noen liknende løsning med PVC-rør, men jeg har to mobile giverholdere. Den ene er en sugekopp, det andre er en skruklemme. I tillegg har jeg fastmonterte givere på båten, men de mobile variantene er for å bruke på utleiebåter etc.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.