Gå til innhold
Fiskersiden

Røyefiske Vatsfjorden


cral
 Share

Recommended Posts

IMGP0205_crop2.jpg

Da er årets røyefisker tur med Osloamarka JFF gjennomført. I år prøvde vi et nytt sted, Vatsfjorden i Ål kommune, Hallingdalen. Mange spente fiskere møtte opp på den gamle militærleiren på Torpomoen. Vi har jo kjørt forbi her noen ganger, og det man har sett fra veien når dette var en HV leir har ikke vært verdens beste annonse, et litt kjedelig mur bygg, men når vi kom inn på leiren og så huset vi skulle bo så ble vi lettet.

Vi hadde stort sett fått rom i Befalshuset, og overraskelsen var positiv når vi kom frem. En stor flott peisestue med plass til alle 15, og gjerne dobbelt så mange. Rommene var helt greie, en køyeseng med dobbeltseng nede, og en sovesofa. Grei plass til 3 personer, bad på rommene. Det var nemlig ikke lov med hund i dette huset, så de som hadde hund med seg lå i et av nabohusene.

Kjøkkenet kunne med fordel vært litt større og når 4 grupper gjerne skulle lage mat samtidig, så ble det litt venting før alle hadde fått mat på bordet, men det gikk. Ettersom folk startet fisket til litt forskjellig tider på lørdagen var det ikke noe problemer med frokosten.

Tonen fra fiskerne var at overnattingen var godkjent. Det er litt dyrere enn Numedal, men vel verd pengene.

Vi har med lite hell prøvd å flytte litt på den årlige røyeturen. Enten har de andre forsøkene på å flytte turen endt med få og enda mindre fisk enn på Norefjorden, eller så har det vært andre problemer, enten med overnattingen, eller med logistikken for å komme seg ut.

WP_20150321_07_12_13_Pro_crop.jpg

Adrian, Eivind og Harald fikk ikke parkering sammen med de andre, så de kjørte litt lengre inn før de fant et sted å sette fra seg bilen. Deretter gikk de over vannet til et sted Eivind hadde plukket seg ut på dybdekartet han hadde lastet ned fra Dybdekart.no. (Dette kartet er ikke produsert av Dybdekart.no, men er linket fra NVE’s innsjødatabase)

IMGP0208-crop.jpg

Å høre på Eivind var et blinkskudd for Adrian, for etter et par timer kom Harald bort til de av oss som hadde bestemt oss for å sitte i oset og fisket, og sa at Eivind og Adrian dro mye fisk. Det gjorde nemlig ikke vi. Det var vel kun Jan Petter og Trond som hadde tatt noe fisk ved oset, og de satt litt til siden for der det var foret inn i forkant. Om det foret, dybden eller plassen som gjorde at det ikke ble tatt noe særlig her det vet jeg ikke.

Da startet det en massevandring over isen og snart fisket alle i flokk rundt Eivind.

Det gikk litt ut over juniorene, men de endte likevel opp på 2 og 3 plass, selv greide jeg å karre meg opp og vinne.

ekkolodd.jpg

Jeg hadde med meg et ekkolodd, og hvor mye fordeler det ga meg er usikkert. Det som ga meg (og de som lånte det) et lettere fiske var motorboret jeg hadde med. Ekkoloddet viste at det var fisk bortom og sjekket agnet mitt, noe som gjorde at jeg kunne fiske litt mer aktivt når jeg så fisk på loddet. Bildet over viser to ekkolodd bilder, det til venstre er to fisk som kommer inn og sjekker røyeblinken, uten å bli helt overbevist. På det andre bildet er det også to røyer, den ene biter, og blir med opp et stykke før jeg mister den. Den gjevnestreken på rett over 10 meter er røyeblinken som jeg lot stå passivt med blinkende lys, mens jeg fisket aktivt med mormyska som fisken tok på. Pakken jeg hadde med ligger vel på cirka 3000, veiledende, men man får ekkolodd som gjør jobben for under tusenlappen. Fargene jeg brukte var Rød og Bronse. Lysdraken var anbefalt, men det ble tatt fisk på de fleste andre blinkene som var i bruk også.

Så, fisket på Vatsfjorden, hvordan var det. Det ble tatt færre fisk, men om man hadde gått ifra vekten på fisken, så hadde resultatet vært bedre enn på Norefjorden. 106 tellende fisk på 15 fiskere. Største fisk og røye på 380 gram. Full resultatliste finner du her. Ca 50% av fisken var matfisk. Her skal det også legges til at kjennskapen til hvor vi skulle fiske på vannet var relativt lav. En annen ting som ble helt glemt var at det var anbefalt å agne med ridderost. Noen som husker det til neste år?

IMGP0212.jpg

Min totale fangst. Mest matfisk.

For å sette prikken over i, var det blå himmel og skinnende sol hele dagen. Dessverre var det litt kald trekk i perioder.

WP_20150321_22_07_17_Pro.jpg

Et av medlemmene våre, Erlend Damm Søby driver med et en masteroppgave om Røye, og han tok prøver av ca halvparten av fisken vi hadde fått. Hue og blodprøve av flere fisk. Fisken på målebrettet er 35 cm, og veide 340 gram.

Fellesmiddagen på lørdagen var det Asle som sto for. En god porsjon entrecôte, med baktepoter, ovnstekte rotgrønnsaker og saus. En fantatisk god middag. Tyrone laget eplekake og serverte den med iskrem til dessert. Tror ikke det var mange som greide å holde seg våkne etter den middagen.

Dessverre hadde det vært en glipp i informasjonen, så jeg fikk vite på mandagen at det hadde vært skirenn i Gol med 2000 damer på lørdagen. Kanskje like greit, så ble alle værende til middagen.

Tonen lørdagskvelden var klar, hit vil vi tilbake.

Også postet på www.oslomarkajff.no

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og takk for turen :D Neste gang skal jeg stikke opp dagen i forkant og gjøre meg kjent i området så kanskje kommer jeg ikke på nest siste plass..
PS; etternavnet er Søby ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.