Gå til innhold
Fiskersiden

PeterSL
 Share

Recommended Posts

19487824498_9159f5f674_z.jpg

 

 

 

 

En gang i fjor høst etter en hyttetur fikk Mathias en idé. Vi inviterer til et artsfisketreff i Hardanger neste sommer! Om du er aktiv sportsfisker og interessert i arter en dyp vestlandsfjord kan inneholde er ikke Hardangerfjorden det verste valget. Familien til Mathias har hytte i Rosendal og har etterhvert fisket ganske mye i dette området.

 

 

 

 

 

Vi visste at området rundt Rosendal kunne levere arter som folk kanskje sliter med å få der de selv holder til. Personlig er jeg ikke noen stor fan av konkurransefiske, så fokuset på treffet ble rettet mot at folk skulle fiske etter det de ville, og ta sin tid til å prøve etter nye arter. Ettersom folk begynte å gi beskjed om at de kunne tenke seg å ta turen fikk vi laget oss en liten oversikt over hva de tilreisende kunne få som ville være et tillegg i artslisten.

 

 

 

 

 

Mandagen før treffet dro jeg og Mathias inn til Hardanger for å prøvefiske litt, og sjekke om plassene vi hadde etter diverse arter leverte nå også. Det var en del vind den første dagen, så vi la oss relativt grunt og fisket litt etter... Tja, vi visste vel ikke helt hva vi fisket etter, men det var godt å være i gang! Vi fikk litt diverse, men ingenting spennende. Vi hadde uansett god tid før de tilreisende artsfiskerne skulle ankomme bygden. Vi avsluttet dagen med et forsøk på spisskate, men vinden tok seg opp og vi avsluttet tidlig.

 

 

 

 

 

 

Knurr

 

 

 

 

 

Vi visste at nesten alle gutta som skulle komme senere i uken manglet blåkjeft, derfor dro vi ut på tirsdagen på jakt etter blåkjeft på plassen vi hadde funnet i fjor. Dette var en plass både Mathias og jeg fikk blåkjeft i fjor, men vi var litt usikker på om vi skulle finne tilbake til den nøyaktige spotten for blåkjeften og om de var der i år også. Men det gikk seg til! Etter en stund fikk jeg opp en liten blåkjeft på rundt 400gr. Ikke stor, men det var arten og vi var i gang! Litt senere fikk jeg opp enda en, og like etterpå fikk Mathias også lurt en blåkjeft opp i båten. Plassen leverte i år også, og vi fikk bekreftet at det faktisk var en blåkjeftplass - Riktignok ingen store... Men kult likevel!

 

 

 

 

 

 

 

 

Blåkjeft 610 gram

 

 

 

 

 

 

 

 

Mathias med blåkjeft

 

 

 

 

 

Vi prøvde et par timer etter brungylt også i samme område, uten at det hadde noen uttelling. Ekstreme mengder sypike og bergnebb var stort sett det som kom opp i båten, kun avbrutt av små rødnebb, en sei og et par makrell.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rødnebb

 

 

 

 

 

Vi dro inn og tok oss en pause før vi dro ut igjen for en kveldsøkt etter glassvar for å se om plassen Mathias fant i Januar leverte nå også. Tregt fiske og kun lusuer på meg, men Mathias klarte å true en småpen glassvar opp i båten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Glassvar - 760gr

 

 

 

 

 

Neste dag dro vi ut på jakt etter skolest, og så på jakt etter kolmule og vassild. Vi fikk ingen av delene, så vi dro videre til en en sand/mudderflate vi hadde fått opp noen piggskater og litt annet diverse. Det tok ikke lang tid før Mathias hadde skaterun og noen minutter senere var turens første skate i båten. Etter et par agntyver hadde jeg noe som føltes riktig ut på stangen. Opp kom det en piggskate på 3540gr, og pers for meg!

 

 

 

 

 

 

 

 

Piggskate

 

 

 

 

 

Vi avsluttet dagen med litt mer satsing etter skolest. Det var nydelige forhold så vi ble sittende en stund ut over kvelden. Mathias fikk opp en blålange, men ellers var det dødt. Når det nærmet seg midnatt tikket det inn meldinger om at Albin og Daniel Andre hadde ankommet bygden, og vi dro inn for å treffe de. Litt preik og lysing i båthavnen er alltid kjekt når man møter nye fjes. Mengder av tang og tare hadde invadert båthavnen, så de fleste spennende hulene var grodd igjen. Vi fikk likevel opp litt diverse, og alle fire fikk seg en håndfull rødflekkete kutlinger.

 

 

 

 

 

 

 

 

De røde jeg fikk

 

 

 

 

 

Etter en stund med microfiske ble alle sammen oppslukt i noen vanvittige plask rett utenfor der vi stod. Det måtte være fisk, selv om det egentlig hørtes ut som om Hardangermafiaen dumpet lik på sjøen. Etter litt speiding fikk vi øye på en stim med store laks. Etter vinterens rømninger fra oppdrettsanleggene i Hardangerfjorden var det ikke overraskende å treffe på disse, men størrelsen var overraskende bra! Det er selvfølgelig litt vanskelig å vite hvor stor fisken er, men jeg tror ikke jeg tar i når jeg sier at enkelte av fiskene nærmet seg, eller kanskje var over 10kg. Jeg hadde ikke med utstyr til å fiske etter disse, men de tre andre prøvde seg uten hell... Jaktinstinktet er kanskje ikke på topp når du har blitt foret med pellets hele livet.

 

 

 

 

 

Neste dag var det voldsomt med vind, men vi ga glassvaren et forsøk før vi måtte kapitulere. Mathias fikk en knurr som "ny art" etter han gjorde en opprydning i artslisten og strøk alle artene han ikke hadde bilde av.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi prøvde litt mer fiske i båthavnen på ettermiddagen, der det kom opp flere fine blåstål, berggylter og annen leppefisk. Vi tok en tidlig kveld for å knyte litt rigger før resten av gjengen kom neste dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Albin med berggylte 1240gr

 

 

 

 

 

19504128620_48afae70f3_z.jpg

 

 

Pen blåstål på Daniel - 440gr

 

 

 

 

 

Fredagen begynte med litt vind så Mathias, Daniel Andre og jeg dro inn for å fiske piggskate på en plass vi forhåpentligvis lå i le. Et tredje medlem av SFK Galskap, Thore, hadde også ankommet, og hadde med seg egen båt. Både han og Albin manglet glassvar så de dro for å prøve etter den. Daniel perset på piggskate, og Thore fikk sin art nr. 93 - Glassvar. Jeg fikk også en piggskate, i tillegg til knurr, sandflyndre og litt annet småtteri.

 

 

 

 

 

 

 

 

Thore med sin art nr. 93!

 

 

 

 

 

 

 

 

Piggskate 3050gr

 

 

 

 

 

Vi dro inn for å treffe resten av gjengen som hadde kommet til artsfisketreffet. Stavanger-trioen, Raphael, Sebastian og Tommy hadde allerede vært ute på blåkjeftplassen og fått full klaff. Ny art på Raphael og Sebastian, og Tommy som allerede hadde arten fikk også. Utpå ettermiddagen stilnet det og det var stemning for fiske! Mathias og jeg la oss ut på dypet sammen med Seb og Raphael, der det igjen klaffet for sistnevnte. Blålange! Art nr. 55 etter han startet artslisten sin på nytt ved årsskiftet. To nye blå for Raphael på én dag - Blåfredag!

 

 

 

 

 

 

 

 

Raphael med Blålange

 

 

 

 

 

Albin fikk også blåkjeft i løpet av helgen, og han noterte sin art nr. 98!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utover kvelden prøvde jeg og Mathias enda litt mer etter spisskate på dypet, der det eneste som kom opp var brosmepers for meg.

 

 

 

 

 

 

 

 

6650gr

 

 

 

 

 

Det ble festligheter og preik på campingen før vi kom oss til køys, klare for enda mer fiske kommende dag. Artsfisketreffet hadde startet bra!

 

 

 

 

 

Sebastian fikk ny art tidlig neste dag, piggskate! Art nr. 61 for Rinaldo! I tillegg hadde Albin endelig fått glassvaren han hadde slitt med - Art nr. 99!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg og Mathias la oss ut på dypet igjen - Full satsting etter spisskate. Én krok, helt på bunn, store kroker og store agn! Det ble noen stille timer i den steikende solen, kun avbrutt av smånapp her og der. Vi var totalt 11 fiskere på treffet, og resten av gjengen hadde spredd seg over hele fjorden. Noen var på jakt etter blåkjeft, mens andre var på jakt etter glassvar, blålange eller piggskate.

 

 

Etter noen timer med spisskatesatsing lå jeg nærmest og sov på dørken når stangtuppen gjorde et hopp og stangen vrei seg i den improviserte stangholderen mens snøret på snellen gikk sakte utover. Jeg hoppet opp, løftet opp stangen og ventet. Jeg ventet i ca. et minutt, kanskje halvannet minutt før stangtuppen gjorde noen små hopp. Her var det fisk som beveget på seg, jeg svarte med å sette tilslag for både kongen og fedrelandet. Fast fisk! TUNG FISK! Veldig tung... Jeg fikk dra den opp 20-30 meter før den bestemte seg for å gi gass, og utraset den hadde hadde jeg ikke hatt sjangs til å holde igjen. Etter 15-20 minutter pumping av fisken som innimellom hadde noen saftige utras fikk vi øye på den under båten. Det var aldri noen tvil om hvilken type fisk dette var etter jeg satt tilslaget, men etter 300 meter pumping var jeg livredd for at den skulle være feilkroket. Livredd. Jeg trodde likevel ikke mine egne øyne når jeg så den kom opp under båten, det var en skate. En skate med spiss, lang snute. Hylingen begynte, og 5m under båten tok den nok et utras på flere gode meter. Fisken kom opp i overflaten og flakset med vingene! Jeg fikk hjelp av Mathias med å få beistet ombord, som ikke ble den enkleste oppgaven i verden. Glatt fisk med kraftige pigger er ikke det letteste å få opp i båten, men det gikk seg til. Jeg sjekket nervøst at kroken satt riktig. Owner SSW 9/0, perfekt kroket rett bak tennene på fisken. Endelig kunne jeg slippe jubelen løs! Drømmefisken, som jeg og Mathias hadde hatt en haug med timer etter, men ikke like mange som jeg hadde trodd skulle til for å få den. Helt utrolig, mitt livs fisk!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fisken ble satt tilbake etter veiing og bilder, men riktignok bare poseringsbilder. Jeg hadde så mye adrenalin i kroppen at jeg glemte helt å ta nærbilder og gode bilder opp mot målestokken. Uansett, fisken var 130cm lang, 90cm i vingespenn og veide 11650gram!

 

 

 

 

 

 

 

 

Spiss? Mja, ganske spiss!

 

 

 

 

 

Etter dette ble jeg sittende sjokkskadd i båten en time før jeg fant ut jeg kunne slippe ut noe greier mens Mathias fortsatte å prøve etter spiss. Jeg fikk noen tullekroker over båtripen i forsøk på kolmule og vassild uten resultat. Mathias fikk noen brosmer, mens jeg kun fikk svarthå. Uansett kunne jeg ikke vært stort mer fornøyd. Noen av gutta som fisket på andre siden av fjorden hadde hørt hylingen, og ryktet spredte seg. Senere på dagen la vi oss 5 båter på rad der noen prøvde etter spisskate og andre etter blålange eller skolest. Brosmer og småhai var det derimot nok av, og innimellom kom det opp en og annen blålange også.

 

 

 

 

 

Mot kvelden dro båtene hver for seg igjen, og meg, Mathias og Daniel Andre dro bort på piggskateplassen for å se om vi kunne lure opp noe artig. Både Thore og Mathias hadde fått lysing i dette området, en art både jeg og Daniel Andre manglet. Det var ganske rolig, men etter en stund fikk jeg opp en piggskate på ca. 2kg på slepet jeg hadde håpet en lysing ville plukke opp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Litt etterpå hadde Daniel fisk, og vi skjønte det måtte være noe artig når han fant frem håven. En liten lysing, og Art nr. 103 på Daniel! Hans eneste nye art på turen, men nye arter er ikke hverdagskost når du er oppe på tresifret antall.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kvelden snek seg på, og vi var slitne etter en lang dag. Vi bestemte oss for å dra inn til hytten igjen, men ikke alle. Tommy (TommyB), Sebastian og Henrik skulle fiske hele natten. De ankret opp og prøvde på spisskate, skolest og blålange, men når resten av guttene kapitulerte fisket Seb videre og flekket like gjerne opp enda en ny art - Glassvar og hans art nr. 62.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men det stoppet ikke der...

 

 

Mathias ble vekket av en telefon fra Tommy. "Seb har fått skolest...". På treffets siste dag, og bare et par timer før premieutdeling hadde Sebastian dratt opp sin fjerde nye art på turen - Skolest! En stor skolest var det også, 1,8kg!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg og Mathias dro bort på campingen for å gjøre klart til å avslutte treffet, der Sebastian hadde drømmefangsten med seg til land. For en fisk! Og med så mange timer sammenhengende fiske var det ikke annet enn fortjent.

 

 

Deltakerne samlet seg for å avslutte, i tillegg til å få gjennomført en liten premieutdeling. Den eneste konkurransen vi hadde annonsert på forhånd var så enkelt som "beste fisk". Vi hadde tenkt å avgjøre dette gjennom en avstemning av deltakerne, men før vi kom så langt tok Mathias kommandoen og kåret en delt førsteplass. Det var ikke særlig tvil om de to beste fiskene, og det passet godt med premiene vi hadde til utdeling. Vinnerne ble Sebastian med skolesten sin, og jeg med spisskaten. Begge vant hver sin Ambassadeur-snelle og en pakke spiderwire multisene, sponset av Torshov Sportsfiske.

 

 

 

 

 

19697255371_23a4b08306_z.jpg

 

 

 

 

 

Henrik fikk en pakke esca og spiderwire for tredjeplassen han vant med en fin blålange.

 

 

 

 

 

Resten av deltakerne ble også belønnet med noen mindre premier sponset av Campelen på Bryggen i tillegg til T-skjorter fra Torshov sportsfiske.

 

 

 

 

 

Etter treffet var over ble Daniel, Thore og Albin igjen og fisket noen timer til. Daniel måtte ha et nytt forsøk etter blåkjeft, mens Mathias og jeg dro ut med Albin i et forsøk på blålange som kunne bli hans art nr. 100. Slik ble det ikke, men med framtung båt og høye bølger ble det rimelig vått i båten, faktisk så vått at jeg noterte årets første bad. Etter en stund måtte vi innse at det ikke ble noe blå på noen av oss. Men det ble likevel en flott avslutning på et virkelig vellykket treff! Hele 8 av 11 deltakere fikk nye arter! Tusen takk til alle deltakerne for topp stemning og en fantastisk helg i Hardanger!
Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Den 18.6.2016 at 23.12, Jannicke skrev:

Jeg har egentlig jobbehelg, men er det rå å slenge seg med noen timer i ny og ne innimellom vaktene? Eller er det cool kids only?:ph34r:

Disponerer egen båt :)

 

Det er bare å bli med :) Søk opp gruppen "artsfisketreff hardanger" på facebook for mer info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.