Gå til innhold
Fiskersiden

Sei og Lyr i Indre Oslofjord


Fiskursson
 Share

Recommended Posts

Hvor har det blitt av seien og lyren i Indre Oslofjord? Før i tiden dro vi spesielt sei i store mengder, men i de siste 6-7 åra har vi nesten ikke sett snurten av det. Er det noen andre der som får en del sei og lyr, og evt hvor? Her blir det stort sett makrell på sommeren. Savner tida hvor man faktisk var spent på hva som kom til båtripa på sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt gammel tråd, kanskje, men det er da ikke MIN feil at jeg dumpa innom den først nå. Jeg personlig er ikke så bekymret for Seibestanden I indre Oslofjord. Har ikke noe grunnlag for å uttale meg om forholdene I år, da jeg kun har hatt noen dorgeturer og fylt båten til randen (eller er det ripa som får får randens plass I uttrykket når det er snakk om båt, tro...? ) med Striip-Pælamida ( Ja, sjå gitt, no vart`n trøinder au no... Bætterdø...) Makrell, sjøørret og Horngjel. Meeeen, de to tre foregående år kan jeg iaffal uttale meg om. Rundt her jeg bor (bittijanna lengre utover enn Slemmestad) har det vært store mengder med Sei å få. Det har stort sett vært mindreårige med noen få innslag av litt større fisk, men at det er noen fantastisk sterke kull på vei kan det ikke være noen tvil om. Dersom ikke noe uventet skjer da, vel og merke. Når det gjelder Lyr har det også stort sett vært noen individer som har stukket det underbitte åsynet sitt over randen, unnskyld; ripa, men de har vært mye mer beskjedne når det kommer til antall, og de fleste av de har også vært små. En bekjent av meg som ligger å driver rundt I båten sin mesteparten av døgnet, har dog meldt om ganske bra fangster av litt større Lyr I år, så jeg tror det er håp også for denne skapningen. Har heller ikke merket noe særlig til Torskekrisa. Kan stort sett stoppe båten hvor som helst og slippe ned en sildesluk og etter noen få pilketak henger det en Torskefant I andre enden av snøret. Det som derimot kanskje er et tankekors er at det er et stykke mellom de av litt mer høflig størrelse..

Endret av Krohris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.