Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er forskjellen på Beastmaster og Forcemaster?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

I anledning min aldring har min frue bestemt at jeg skal ha ny fiskestang.

Jeg har de siste 10 årene utelukkende brukt BeastMaster fra Shimano.

Alle stengene mine er i den serien.

Jeg fisker bortimot utelukkende etter ørret og sjøørret og dette er meningen skal bli den nye sjøørret stanga mi, selv om det blir noen mat auk etter sei, lyr og torsk.

Stanga som vil bli byttet ut er en Beastmaster bx 270 m 10-30 gr.

Den er jeg strålende fornøyd med, men den kunne vært litt stivere når jeg fisker med sluker fra 24-28 gr. eller sluker som gir mye motstand i vannet.

Stanga jeg vurderer er en Forcemaster bx 270 mh 14-40 gr.

Har noen av dere erfaringer?

Hva er egentlig forskjellen på en Beastmaster og en Forcemaster stang for meg som sportsfisker?

Takker og bukker som vanlig :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tidligere generasjoner var den rimeligere Forcemaster mykere...mer slaskete enn Beastmaster-serien.

Forcemaster har jeg ikke brukt på lenge så de vs Beastmaster får andre kommentere.

Det jeg derimot kan si er at Speedmaster har akkurat de egenskapene du etterlyser!

Tenker 300MH er midt i blinken om du tar deg råd til ei oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster er bra stenger uansett, og etter mitt syn ikke noe tilbake for Berkley. Mer følsomme i mange tilfeller.

Et annen sak er at jeg syntes at Berkley skifter type og modeller over en lav sko, og skjer det noe med stanga så får du ikke deler. Skifte hele stanga som blir mer kostbart. Shimano har ofte modellene over lenger tid er min erfaring. Men bra saker er det uansett.

Har nå flere Berkley og noen Shimano, men det er på lett spinn. Har to i 20-40 gram segmentet, derav en Berkley og en Beastmaster.

Min feeling er at Beastmasteren er mer følsom og mer crispy i følelsen. Kjenner mer ned i hånda på det som skjer i andre enden. Ulempen med min Beastmater er at den er i få deler og dermed lang i transport.

Forcemaster mot Beastmaster er sikkert ikke så stort, men det er mer spenst og feeling i Beastmaster mot Forcmaster.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Forcemaster, Beastmaster og Speedmaster ( ingen av disse er nye) og kvaliteten er vel omtrent tripp trapp tresko med Forcemaster i bånn og Speedmaster på topp. Når det er sagt er det Forcemasterstanga jeg er mest glad i, litt mer slaskete, reparasjoner både her og morsom å få fisk på. En stang som har vært med på mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere nye og forrige generasjoners Beastmaster og Speedmaster i diverse vektklasser, både 2 og 3-delte og STC varianter.

Speedmasters HPC 100 karbonblanding og stangas byggemåte med delt bakhåndtak oppleves å gi ei betydelig mer spenstig stang enn Beastmaster. Den heller nok over mot toppaksjon. Speedmaster ligger nært ei klassisk halvaksjons-stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.