Gå til innhold
Fiskersiden

Ganske ny i havfiske


herrthf
 Share

Recommended Posts

Hei, tenkte å begynne med havfiske, da svigerfar har kjøpt seg båt jeg kan bruke omtrent når jeg vill. Har stang å snelle, usikker på merke nå siden jeg ikke er hjemme, men snelle ble kjøpt av onkel i statene, å han så det pleide å bruke den til småhai, så rekner med den er god nok til mitt bruk. Så det jeg lurer på er hvilket utstyr jeg trenger til fiske av Torsk,lange å kveite.

Bor på Bokn mellom Haugesund å Stavanger så tips til plasser å fiske mottas også :-) takk på forhand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet.

såsant det ikke er 100+kveite du skal ha trenger du ca 20-30 punds stang, og snelle i størrelse tld 15-20, med 4-800 meter snøre, 0.28ish.

Agnfiske på bunnen, med makrell og kroker i størrelse 3/0 til 10/0, gir nok av lange. Litt lysdims hjelper, men er ikke tvingende nødvendig.

søkker i støørelse 300-600 gram

Kveita er det mye spesialting til, men den er ikke så lett å finne på vestlandet (men de er her, hvis du vet hvordan du skal leite)

hele sei er ett greit startpunkt for uttesting.

Torsken får du mens du leiter etter kveita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mye Lange og Brosme i Nedstrandsfjorden og Boknafjorden på 200-400 meter Gjerne i bunn på skråninger. Som sagt 20-30lbs holder i massevis. Bruk 8\0-12\0 kroker etter Lange. Torsk er det mye av overtalt. Prøv f.eks: Boknasundet Mye matfisk og en del små Langer der også på 40-70 meter. Kveite er litt være men prøv plasser med mye strøm gjerne 10-50 meter. Og store agn eller jigg burde funke! Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.