Gå til innhold
Fiskersiden

Norske Lakseelver: Laksesesongen 2015


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Norske Lakseelver

Nesten 132 tusen laks på kroken

Etter å ha talt opp omlag halvparten av årets laksefangst, konkluderer vi med at årets sesong blir ca 10% bedre enn snittet for de siste ti årene.

Link:

http://lakseelver.no/news-2015/nesten-132-tusen-laks-pa-kroken

Rapporten "Laksesesongen 2015" kan du lese her:

https://www.dropbox.com/sh/u93fi8tqyd6vq0o/AAAs2z2jU2tV9mjkrkpTmSoKa/Laksesesongen%202015_lowres.pdf?dl=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er eg ikke enig i denne statistikke da også gjenutsatt fisk er med. Det betyr at noen, d.v.s. en viss prosent av laksene er fanget to ggr, kanskje også fleire ggr. Da blir statistikke heilt verdiløs meiner jeg. Det er kunn avlivet fisk som kan brukes til noen form av fangststatistikk. C&R kan kunn brukes til å vise hvor mange ggr laks er satt ut igjen og er ikke noe mål på hvor mye "meir" laks som stiget i elvane. Her må en vare konsekvent og skille på fanget, avlivet fisk og fisk som er gjenutsatt, to heilt forskjellige ting som ikke kan eller bør blandes sammen. Slik det har blitt nå så kan dagens fangststatistikk ikke i det heile tatt jemføres med historiske fangster ettersom det før i tiden aldri forekom noen gjenutsetting av fanget fisk.

Dessuten så er all tdligere fangst målt i kg og ikke i antall og alle som fisker laks forholder seg til fangstene i elvane etter kg, eller tonn. Det er dette "tallet" som er det virkelige målet på hva en elv kan produsere av laksefisk og ikke i antall (jmf SSB sin statistikk over elvefanget laksefisk)

Men dette er dog bare hva jeg meiner om fangststatistikken.......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er eg ikke enig i denne statistikke da også gjenutsatt fisk er med. Det betyr at noen, d.v.s. en viss prosent av laksene er fanget to ggr, kanskje også fleire ggr. Da blir statistikke heilt verdiløs meiner jeg. Det er kunn avlivet fisk som kan brukes til noen form av fangststatistikk. C&R kan kunn brukes til å vise hvor mange ggr laks er satt ut igjen og er ikke noe mål på hvor mye "meir" laks som stiget i elvane. Her må en vare konsekvent og skille på fanget, avlivet fisk og fisk som er gjenutsatt, to heilt forskjellige ting som ikke kan eller bør blandes sammen. Slik det har blitt nå så kan dagens fangststatistikk ikke i det heile tatt jemføres med historiske fangster ettersom det før i tiden aldri forekom noen gjenutsetting av fanget fisk.

Dessuten så er all tdligere fangst målt i kg og ikke i antall og alle som fisker laks forholder seg til fangstene i elvane etter kg, eller tonn. Det er dette "tallet" som er det virkelige målet på hva en elv kan produsere av laksefisk og ikke i antall (jmf SSB sin statistikk over elvefanget laksefisk)

Men dette er dog bare hva jeg meiner om fangststatistikken.......................

Ser vel ikke helt problemet med C&R, det gir likevel pekepinn på innsig i elva. Er nok begrenset hvor mange gansker en laks blir fanget.

Største aviket fra tidligere år gir jo kvotene. Spesielt i småelvene der folk fanget mye Laks under flomtoppene i tidligere tider.

Feks Øyensåa i Trøndelag, i 95 blei det vel kakket 9000 laks der , og folk fikk opp til 50 laks på ett døgn. I dag med kvote på to fisk selges det ikke nok kort engang til at sjøl om alle fylte kvoten ville man nå sånne tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ikke helt problemet med C&R, det gir likevel pekepinn på innsig i elva. Er nok begrenset hvor mange gansker en laks blir fanget.

Hvis en gjenutsatt laks fanges to ggr i gjennomsnitt og C&R % ligg på 20-30 % så blir fangststatistikken likevell heilt feil hvis denne gruppa blandes sammen med det virkelige dødstallene/slakten. Hvis det nå skal være noen skikkeleg og nøyaktig statistikk som skal brukes i forskingssamenhang. Ellers kan man gjøre som politikarene, bruke (d.v.s. manipulere) statistikken til å passe ens egne agendaer............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.