Gå til innhold
Fiskersiden

Brukervennlig sjøkartløsning (pc/nettbrett) til lite datakyndig nybegynner


tepe2
 Share

Recommended Posts

Eldre slektning vil ha kartløsning til bruk i båten, en Quicksilver 640 Weekend.

Han har en kombinert kart og ekkoloddsak fra før i denne båten, men vil i tillegg ha på bærbar pc eller kanskje helst nettbrett. Han er på ingen måte for datakyndig å regne. Så derfor må løsningen være enkel og brukervennlig i tillegg til pålitelig og ellers bra.

Han har ikke nettbrett ennå, men en gammel bærbar pc. Han skal kjøpe ny både bærbar pc og nettbrett. Planen var å bruke den gamle bærbare i båten, men av plasshensyn vurderer han å heller bruke nettbrett i båten.

Jeg har dessverre null peiling på kart. Og det er sannsynligvis jeg som kommer til å hjelpe han med både kart og innkjøp av datautstyr. Bærbar pc blir ordinær, budsjettklasse med Windows installert. Når det gjelder nettbrett er jeg usikker. Kanskje vil kartløsning være avgjørende for hvilket nettbrett.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En IPad med Navionics er et sikkert kort. Enkelt, brukervennlig og kartene er stort sett rimelig bra. Vil slektningen være ekstra nøyaktig kan en Sonarserver kobles mot hand kombienhet, og gi data til IPaden.

PC blir hakket mer avansert, men Open Sea Map er et godt alternativ av programvare for navigasjon. (OSM er gratis, kart er ikke gratis.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er Navionics en programvare for bruk av kart? Vet ikke hva Sonarserver er, men koster sikkert en del både i innkjøp og installasjon?

Vet ikke om iPad er aktuell for han. Vet han har sett på noe rimelig hos Elkjøp og venter på romjulssalg. Tror han har nevnt Samsung. Pc finner jeg nok ut av til han, er ikke første gangen jeg hjelper han med det. Kombinasjonen kart/nettbrett blir litt vanskeligere.

Skal google litt, og snakke med han. Imens tar jeg gjerne imot flere tips/alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SonarServer er en liten boks som kobles sammen med eksisterende kombienhet via NMEA0183. Poenget er å gjøre slike data trådløse, for eksempel posisjon fra GPSen og dybde fra ekkoloddet. Endel apper til nettbrett og noen programmer til PC kan så bruke dette signalet. Feks til å vise din posisjon på en PC, eller ett nettbrett uten innebygget GPS. SonarServer koster ca 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.