Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøkrepsfiske i Trøndelag


tfj
 Share

Recommended Posts

Jeg har planer om å prøve meg på sjøkrepsfiske på Fosen. Dette er bare på hobbybasis og ser for meg å starte med ca. 5 teiner. Det er lite å lese seg opp på når det gjelder sjøkrepsfiske i denne regionen.

Er det noen der ute som har erfaring med dette fiske i Trøndelag? Jeg har tenkt å operere i området Oksvoll – Lysøysund.

Endret av tfj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det har blitt drevet fiske etter den på frohavet ganske lenge, så den finnes i området. Men du må ganske dypt med teinene, ned på 60-70 m minst

Har du ekkolodd som er bra, så se etter skråninger, nederst i disse der det er overgang mellom berg/stein og leire er gunstig. Og la de stå en stund. tre-fire dager er bra. Har du teinehaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fiska sjøkreps på Sunnmøre i en årrekke. Hadde 12 teiner (enkle ala' Biltema) fordelt på to lenker. Dette trakk jeg for hånd. Jeg festa de inn med fem favners mellomrom og satte de på mellom 45 og 60 meters dyp. Det gikk helt greit å trekke for hånd.

Jeg begynte på slutten av 80-tallet så det var lite eller ingen litratur å komme over om tema så det ble å prøve seg frem. Visste at krepsen trivdes på mudderbunn så jeg satte uten for elva da jeg regnet med at der ville være sedimentbunn. Det funka.

For noen år tilbake gikk bestanden kraftig tilbake så jeg så jeg gav meg. Samtidig med at krepsen gikk tilbake, økte bestanden av åttearmet blekksprut. tror kanskje det kan ha en sammenheng..

Skitt fiske!

M:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips.

Jeg kan ikke se at sjøkartene for trøndelagskysten har informasjon om bunnbeskaffenhet. Jeg ser at det er symboler og forkortelser for dette men tydligvis ikke i bruk.

Jeg referer til sjøkartene som er tilgjengelig på nettet. Hører gjerne fra noen som har kunnskap rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har kikka litt på sjøkartet til gulesider, og har funnet en plass du kanskje burde førsøke. Hvis du ser rett under merket jeg har satt ut, så ser du symbolet Cy, som står for leire. Langs kantene rundt dette dypbassenget kan det være muligheter, dybda er passe, og marbakkene rundt er passe bratte.

jeg regner med at det er området mot åsenleia du refererer til.

http://kart.gulesider.no/m/2wcon

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg kjøpte teiner og starta med dette i fjor her utenfor horten. Kom over et bra tilbud på et opphørssalg, så jeg kjøpte 20 stk. Er erfaren med de fleste typer teiner, men har aldri prøvd kreps før. Jeg kjøpte en smartliner 45 kg haler, men denne er litt for svak, skal sjøl bytte til samme type som deg. Ikke glem agnbokser, hvis ikke vil grunnåte og slimål ete opp agna på kort tid.

Fikk vel 50-60 kreps ila sommeren og høsten i fjor, mye av den stor kreps, 18-22 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.