Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av line


Dolven
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger å spole ny line på snella mi, og står da ovenfor et valg. Hvilken line skal jeg gå for? 

0,25-0,30mm line er aktuell størrelse. Har fra før av bare erfaring med mono-liner, og heller nok mot dette igjen, men kan nok overtales til å prøve noe nytt også, så lenge prisen ikke er for stiv. 

Alt av tips og forslag mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du fiske etter?

Heller nok mot braid jeg også. Må vel nesten si at det er ingen vei tilbake :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv handler jeg alltid herfra : http://stores.ebay.com/Agepochfishing-Deals-Australia/Fishing-Line-/_i.html?_fsub=9215433010&_sid=886980710&_trksid=p4634.c0.m322 

Jeg bruker 8 Strands snøre i 0.20 til sjøfiske. Eventuelt 4 strain i 0.18. Og 0.14 til ørretfiske.

4 strands bråker en del mer i stangringene. Men jeg synes nivået er forholdsvis lavt uansett på såpass tynt snøre.

Men husk at det er omtrent et must å bruke mono fortom sammen med braid snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spindefiskeri, ville jeg vælge følgende;

http://fiskegrej.dk/produkter/liner/flettede-fusion/berkley-fireline-600m.html

Det skulle være en ganske god line, men høj slidstyrke, og "0" elasticitet, og IKKE følsom over for UV-lys (som nedbryder almindelige monofil liner)

En anden fordel er at man kan gå ned i tykkelse, på linen og derved kaste længere, uden at det går ud over brudstyrken

Jeg fisker ikke selv men slug, men har flere venner, som før i tiden skiftede liner cirka en gang om måneden, på grund af slidet, men efter at de er gået over til fireline, har line i halve og hele år før de skifter.

Man kan, hvis man er bange for at skræmme fiskene, men de synlige line, sætte et forefang på i f.eks. flurcarbon på 70 cm.

Meeenn fyld IKKE hele hjulet med fireline, men spol en billig monofil line inderst, og nødes at "efterfylde" med 100 - 150 m fireline 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.