Gå til innhold
Fiskersiden

Grei stang og snelle til sjøørret


Recommended Posts

Jeg ved ikke hvordan indførsel reglerne til Norge, fra Danmark er, men her er et fornuftigt sæt til ørredfiskeri - hvis det er for dyrt, må du lige svare !

Hjul: http://www.lystfisk.dk/shimano-vanquish-fa-2016-model.html

Stang: http://www.lystfisk.dk/shimano-beastmaster-dx-spin.html

Line: http://www.lystfisk.dk/crystal-43372164.html

Men fyld ikke hjulet totalt med den line, brug monofill som "bund"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valet av spö och rulle beror ju lite på vilka beten du tänker använda. Hemma i ´Sverige fiskar jag i huvudsak med beten 15-45 gram, ibland något lättare ibland tyngre.  Med tiden har de blivit att jag samlat på mig en uppsättning som täcker hela registret. Från ett spö avsett för 3-18 gram upp till de tyngsta på 15-60 grams kastvikt.

Genomgående har jag valt Abu Sorö STX  i storlek 20 och 40. Med flera spolar med olika linor klarar de rullarna även de flesta andra fisken jag håller på med också, t.ex. gädda och abborre.

http://www.olssonsfiske.se/rullar/haspelrullar/abu-garcia/abu-garcia-soron-stx-20

I Sverige kan du köpa Sorö STX för tusenlappen, och då får du mycket rulle för pengarna, bra och följsam broms, och kanske pengar över till annat.....

Till havsöringsfisket vill jag ha långa spön. Även om jag fiskar från båt.... både för kastlängden och för att drilla fisken.

http://www.fiskeutrustning-online.se/shop/haspelspon-12169p.html

Berkley Lightning  har jag haft och har flera av, som alla funkar utmärkt till HÖ-fisket.

Just modellen 11 fot 5-30 gram  passade nog mitt fiske bäst, men tyvärr har knäckte jag toppen lite ovarsamt och inte skaffat något nytt.

Nu fiskar jag en del i era norska vassdrag då funkar det utmärkt med Lightning  9,6 fot 3-18 gram som jag också använder till havsöring.

http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/ssgs-titanium-haspel.html

Berkley SSGS är ett annat spö jag trivs med.  

Jag föredrar spön med titanringar istället för de keramiska och de flesta av mina spön har ringar utan keramik.

Givetvis finns det säkert andra märken än ABU / Bekley som funkar fint, men uppväxt i närheten av fabriken i Svängsta och med morfar som levererade fiskeprylar direkt från källan så känns det fortfarande bra att åka till butiken där och känna på deras grejer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Audiosan skrev:

Et greit sett spør han om. Tviler på at det han regner som greit sett inneholder å bruke 5000 bare på snelle gitt.

 

Svein Erik. hadde vært greit om du gir en pekepinn på budsjett :) 

Du har helt rätt Audiosan!

Fisket blir inte nödvändigtvis bättre för att prylarna är dyrare.  Mitt havsöringsrekord i modern tid, alltså sedan jag i vuxen ålder tog upp fisket efter många års uppehåll tog jag på ett "semesterset"  Abu -Stamina 9 fot spö och storlek 3 på rullen.  499 sek på en stormarknad.   Inga som helst problem att landa en havsöring på 3,7 kg

De billigare rullarna som t.ex. stamina  är känsliga för saltvatten, och kräver lite omvårdnad i övrigt gör de ofta sitt jobb förvånansvärt  bra.   Av de tre set som köptes in till familjen för 5 år sedan är 2 rullar och 2 spön fortfarande i drift....    en rulle gav upp när jag missade att serva den efter ett ofrivilligt bad med en av ungarna som halkade på en klippa. Ena spöt fick toppen avbruten när det hamnat på fel förvaringsplats.....   

 

Jag vill påstå att i stort sett alla spön och rullar av idag är ganska bra om man jämför med de glasfiberstänger och abumaticrullar  många av oss började fiska med i barndomen....  

 

Sedan ka det ju vara intressant att få veta vad andra tycker är greit oavsett sin egen budget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Shimano selger meget gode sneller til under tusenlappen ville jeg ikke vurdert noe annet. Selv bruker jeg en Shimano Super GT kjøpt brukt her på forumet i 2008 til sjøørret. Man kan selvsagt ikke lese noe sted på snellen hva det er siden den har mange hundre timers fiske men funksjonaliteten er omtrent som ny.

I likhet med Sedonaen som jeg kjøpte brukt på forumet i 2009 og Twinpoweren som jeg kjøpte ny da de kom på markedet for 15-20 år siden som også er evighetsmaskiner...

Alle snellene er brukt både i sjø og ferskvann og aldri blitt skylt og kun fått en dråpe olje hvert skuddår.

Hos meg blir det aldri vurdert en snelle til over 1000,- til lett fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 1000 lappen får du f.eks Shimano Exage 2500. Når det gjelder stang, så spørs det på dine tanker rundt transportlengde. Du bør sikte deg inn på 10-11' stang med en kastevekt opp til 21 til 28g sånn ca. Beastmaster er gode stenger til sjøørret fiske, men det er kun 10' (Beastmaster DX 300M 10-30g) i denne klassen og er bare 2 delt. Så du ser da på en transportlengde på 155cm. Pris hos Skitt Fiske er 1199,- for denne.
Beastmaster S.T.C får du derimot både i 9/10' og 10/11' i denne klassen. Dette er 5 delte stenger, men er nok noe dyrere (1699,- hos Skitt Fiske).

Et alternativ om du vil ha 3 delt Shimano er Forcemaster BX 300ML 7-21g. Denne får du til 999 hos Skitt Fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Audiosan skrev:

Til 1000 lappen får du f.eks Shimano Exage 2500. Når det gjelder stang, så spørs det på dine tanker rundt transportlengde. Du bør sikte deg inn på 10-11' stang med en kastevekt opp til 21 til 28g sånn ca. Beastmaster er gode stenger til sjøørret fiske, men det er kun 10' (Beastmaster DX 300M 10-30g) i denne klassen og er bare 2 delt. Så du ser da på en transportlengde på 155cm. Pris hos Skitt Fiske er 1199,- for denne.
Beastmaster S.T.C får du derimot både i 9/10' og 10/11' i denne klassen. Dette er 5 delte stenger, men er nok noe dyrere (1699,- hos Skitt Fiske).

Et alternativ om du vil ha 3 delt Shimano er Forcemaster BX 300ML 7-21g. Denne får du til 999 hos Skitt Fiske.

Det virka som noen gode alternativer, skal se nærmere på disse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredelat alternativ från berkley.... mycket trevligt spö... 899 nok på skittfiske  finns fler alternativ i samma serie... fiskat mycket med detta, och även nöjd med 9,6 fot 3-18 gram 10 fot 15-55 gram i samma serie.... prisvärda spön med mycket känsla..

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/berkley/lightning-ht/berkley-lightning-ht-11-5-30g-haspelstang-3-delt-149004-p0000131934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.