Gå til innhold
Fiskersiden

Mine første karper


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Det er vel bare å ta en titt på denne tråden så skjønner man sikkert hvorfor man ikke legger ut veibeskrivelse til Kasut, det ville vært tragisk om det samme skjedde i Kasut.

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=9299

Det funker ikke sånn at man bare spør om karpevann og får masse info servert, og god grunn er det for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Ellers så kan det vel anbefales å teste alternativt karpefiske først, før man hiver seg på de store gutta, slik som suter, karuss, stam og vederbuk!Helt enig. Man lærer raskere når man fisker etter arter som det er noe lettere å få, og det at de er noe lettere å få øker jo sjansen for at man lykkes - synes det er moro - og fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Ellers så kan det vel anbefales å teste alternativt karpefiske først, før man hiver seg på de store gutta, slik som suter, karuss, stam og vederbuk!Helt enig. Man lærer raskere når man fisker etter arter som det er noe lettere å få, og det at de er noe lettere å få øker jo sjansen for at man lykkes - synes det er moro - og fortsetter.

Kloke ord fra Thor og Svein der.

Det er ene og alene grunnen til at jeg har styrt unna karpefiske. Jeg skal lære dette fra grunnen av, og bli (i mine egne øyne) dyktig på å meite. Da må jeg meite etter arter jeg kan få jevnt og trutt.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Det kan være at helliot har fått hjelp via PM Werner.... Så du må ikke være så rask med å dømme.

[ :) ]

Damtjern på Lier og Ulsrud i Østmarka er jo der de store blir tatt, og derfor de mest spennende.

Ja du har rett Trym. Jeg tenkte ikke på PM. Forøvrig er jeg enig de som foreslår at det kan være lurt å prøve seg på noen litt "lettere arter" før en går over på Karpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det er ene og alene grunnen til at jeg har styrt unna karpefiske. Jeg skal lære dette fra grunnen av, og bli (i mine egne øyne) dyktig på å meite. Da må jeg meite etter arter jeg kan få jevnt og trutt.

Og derfor kommer du til å bli en griseflink meiter (det er du jo forsåvidt allerede), dette er rett og slett noe vi alle burde merke oss [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpfiske är i grund inget hocus pocus. Men det är ett annat fiske helt enkelt. Man måste vara beredd på att lägga en del tid, om man inte heter OP så klart, och att det ibland kan vara ganska frustrerande att sitta där och se fisken damsuga botten för bait, UTAN att ta just den mes kroken i. Planeing och timing är saker som skall till.

Tror inte karpfiskare är mer hemlighetsfulla än andra fiskare, men fisket kräver en viss stillhet och lugn för att det skall lyckas. (Man behöver tex inte en hund simmande bland linorna som jag hade sist på Ulsrud)

Så den som är seriös och vill testa karpfiske kan säkert få all den hjälp han eller hon vill bara gjenom att fråga här inne. Men den som förväntar att få en karta med ett kryss som säjer att "här har vi mäskat sedan Arpil", tror jag hoppas på lite för mycket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det noen som så jeg spurte etter hvilken vik, stein eller stubbe han sto på? Var det noen som så jeg skrev at jeg kunne tenke meg en karpe file til middag, eller kanskje bare kakke de jeg eventuelt skulle få for moro skyld? Karen skrev jo navnet på vannet, og søk både på google og andre søke baser ga ingen treff. Det eneste jeg lurte på var hvor det lå. Tenkte vel kanskje at dette var allmen viten siden navnet ble nevnt. Beklager min frekhet i søken på en ny art på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av helliot

var det noen som så jeg spurte etter hvilken vik, stein eller stubbe han sto på? Var det noen som så jeg skrev at jeg kunne tenke meg en karpe file til middag, eller kanskje bare kakke de jeg eventuelt skulle få for moro skyld? Karen skrev jo navnet på vannet, og søk både på google og andre søke baser ga ingen treff. Det eneste jeg lurte på var hvor det lå. Tenkte vel kanskje at dette var allmen viten siden navnet ble nevnt. Beklager min frekhet i søken på en ny art på lista.

Du som bor i Moss burde prøve Patterødtjern, her er det fisk opp til 10 kilo. Husk at all fisk skal returneres uskadd, hvis du får noe.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:var det noen som så jeg spurte etter hvilken vik, stein eller stubbe han sto på? Var det noen som så jeg skrev at jeg kunne tenke meg en karpe file til middag, eller kanskje bare kakke de jeg eventuelt skulle få for moro skyld? Karen skrev jo navnet på vannet, og søk både på google og andre søke baser ga ingen treff. Det eneste jeg lurte på var hvor det lå. Tenkte vel kanskje at dette var allmen viten siden navnet ble nevnt. Beklager min frekhet i søken på en ny art på lista.

Huff, da. Synd hvis du følte at alt som ble skrevet var myntet på deg. Det utviklet seg vel heller til å bli litt skriverier om hvor skummelt det kan være å offentligere et karpevann på internett. Kasut er jo egentlig ikke noe ordentlig navn, det er jo ka (karpe) og sut (suter) etter hva som finnes i vannet. Det er selvfølgelig ingen som mistenker deg for å ønske karpeslakt eller noe slikt.

Det er jo de ”proffe” meitegutta som forvalter vannet, og det er ryddigst (synes jeg) at det er de som avgjør hvem som får vite om vannet. Da jeg selv har blitt tipset om vannet under forutsetning at jeg ikke røper plassen videre, foreslår jeg at du tar kontakt med noen av dem dersom du ønsker å vite hvor det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang patterød, sist jeg var der en liten kveldstur snakket jeg med noen lokale som kunne fortelle om en kar som hadde fått en stor brun, rar fisk som de aldri hadde sett før. Denne tok han selvfølgelig med seg hjem får å "finne ut hva det var". Så det er ihvertfall en mindre storkarpe i patterød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Ok, en gang for alle. Det er ingen hemmeligheter at det går karpe i endel sjøer og vann i Norge. Skal man satse her, så må man virkelig satse. Fisket er ingenting for nybegynnere, eller for folk med feil utstyr. Det er som LHO sier ikke veldig vanskelig, men der er veldig forskjellig fra det fisket vanlige sportsfiskere bedriver. Ønsker du informasjon om karpefiske, så søk på nettet, gå inn på NMU sine hjemmesider, avkrokens butikk og se på utstyret osv. Ulsrud og Patterød er de to mest profilerte vannene, hvord et begge steder går fisk opp til 10 kilo ++.

Når det gjelder kasut så er dette et bitte lite vann som ikke tåler allverdens fiskepress. Dammene tilhører grunneier og noen folkevandring er ikke ønsket. Endel som har vist interesse for karpefiske har fått muligheten til å fiske her for å kanskje få en litt større smak på dette fasinerende fisket. Vannet er på ingen måte hemmelig, det er bare ikke offentlig heller.

Man får ikke alt servert i fanget, man må jobbe litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjorde søka og fant ut at kasut (som jeg trodde var vannets navn) var det eneste vannet i norge hvor karpene formerte seg. Tenkte da ut i fra dette, at det var her det var størst muligheter for en "amatør" til å få fisk. Det var grunnen for min spesielle interesse for akkurat dette vannet. Siden det jeg trodde var navnet ble nevnt tenkte jeg ikke på at dette kunne være ett "hemmelig" vann som ble kultivert av en forening eller privat personer. Har full forståelse for at dere ønsker å holde det for dere selv om dere legger ned mye tid og resurser for å få vannet best mulig. Hadde jeg vist det jeg vet nå hadde jeg ikke spurt. Takker for annen info i tråden her forsøker heller noen av de andre nevnte alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Svein. Det var ikke sååå vanskelig ikke sant[ :) )]. Var jo litt flaut at vi ikke fikk noen på treffet da. Til tankene om karpeslakt og valfarting til Kasut så er det vel på sin plass å opplyse om at NCS kun forvalter det øvre vannet. I det nedre praktiseres tålt fiske av grunneier. Eller, for å si det slik, det er ingen som er jagd bort ennå.Slik vil det sikkert også forbli så lenge folk ikke kaster fra seg søppel,kjører bil inn i området,brenner bål eller bråker og herjer på kveldstid. Skrekkscenariet er at det blir kjent blant våre karpespisende gjestearbeidere hvor vannet ligger. Det hadde IKKE vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.