Gå til innhold
Fiskersiden

Ekstremt dypt havfiske


Gulli
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Isgalt

Ja det stemmer som CB sier: vi fisket helt ned til ca 940 m, men isgalten fikk vi på ca 740 m. Vi fikk totalt 4 stykker, den største på 1,45, som er gjeldende norgesrekord. Men isgalten kan bli større - vi så fisker på kanskje 4-5 kilo som var tatt i garn. Det er ikke lett å fiske på de dypene. Du trenger godt vær, lite strøm og en god skipper. Selve fiskeutstyret er ikke noe problem; vi brukte 0,25-0,40 mm FireLine e.l., sneller i klassen 4/0-6/0, 30-40-punds stenger og noen meter med ca 1 mm fortom med to kroker. Sirkelkrok anbefales, da mothogg er så å si umulig på de dypene. Fisken sitter også bedre på den lange veien opp. Hele turen er beskrevet i Alt om Fiske nr 5 - 1999.

Det skal sies at vi fikk mest fisk på ca 450-550 m dyp (Helge, arrester meg om dette ikke stemmer) - men da kun uer (5-8 kg) og blåkveite. Dypere fiske enn 5-600 m begynner å bli upraktisk, men om forholdene tillater og du har nok snøre, burde det være mulig å fiske ned til i hvert fall 1200 meter - kanskje mer?

Nå skal det sies at vi hadde gull med vær og vind den gangen, og at ved senere forsøk på å komme ut(2 ganger) har vi blitt liggende på land da været har stoppet oss. Det stemmer bra at det var mest fisk rundt 500 meter. Når vi var på det dypeste så fikk vi vel kun noen uer på rundt kiloen. Men så vidt jeg husker så la vi oss opp på drift på det dypeste og fisket oss opp mot ca 350 meter før vi kjørte oss opp igjen.

Jeg forstår godt at du Gulli synes det høres spennende ut med dypvannsfiske. Selv synes jeg det er utrolig kult, spesielt da en aldri vet hva en kan få. Det var relativt høy stemning når vi fikk isgaltene våre den gangen. Har prøvd litt med små kroker, men uten det helt store resultatet enda. Det er mange arter i norske farvann som ikke er fanget enda. Og ikke alle er nødvendigvis på så store dyp som 1000 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg på nyhetene for noen dager siden at et norsk forskningsskip skulle ut på ekspedisjon langs den Nordatlantiske ryggen og sette liner på dyp ned mot 3000 meter for å se hva som slenger seg på. Ekspedisjonslederen var overbevist om at de ville få opp noen hittil ukjente arter. Skulle ikke forundre meg. Det svømmer nok mye rart nede i dypet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ekstra snøre du har ute kommer jo helt an på om båten driver, strømstyrke, vekt på søkket osv. Under vår tur utenfor Andøya i 1999 hadde jeg vel 1,2 km Fireline 0,39 mm på en Daiwa 600-snelle. Det holdt til å bånne på ca 940 m; det var fremdeles snøre igjen. Jeg brukte søkker på ca 1 kg. Men noen nøyaktige tall har jeg ikke, men har opplevd at du har ute nesten det dobbelte av dybden hvis det er mye strøm og søkket ikke er tungt nok.

Når det gjelder det andre spørsmålet så kan du nok være helt trygg på at sportsfiskere ikke utgjør noen trussel mot mangfoldet eller bestandene i sjøen på "nye" arter. Det er det yrkesfiskerne som gjør. Når de oppdager nye arter eller bestander er de ikke seine om å fiske dem sømder og sammen før noen rekker å forvalte dem. Patagonsk tannfisk og Orange Roughy er to eksempler på stor dypvannsfisk som blir steingamle. Fiskere har knekket bestandene av i hvertfall førstnevnte (som forøvrig ble oppdaget sør for Grønland nylig - det er første gang på den nordlige halvkule). Ny art å prøve seg på, CB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med Chris! Hva skjer med drøbak 200 metern?

Kunne også tenkt meg å vært med på den britiske dypvannsekspedisjonen. Vet ikke om dere har fått det med dere, men jeg snakket med Chris Bennet(håbrann verdensrekordholder og storviltjeger) som har planlagt en tur med journalister fra SeaAngler og Total Seafishing nå i nær fremtid ut til store dyp for å få satt noen dypvannsrekorder i britiske farvann. Nøyaktig hvor fikk jeg ikke med meg, men de drar med moderskip og båten til chris på slep. Blir spennende å se hva de klarer å få opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk på dette dypet vil vel ha en vannprosent på 99% for å klare trykket.

Skulle man få noe så er det jo bare å helle på litt sprit røre også har man punsj. Da snakker vi Catch & Relax c",)

Og jeg vet smileansikter er litt homo men jeg klarte ikke dy meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.