Bergen123 Posted April 20, 2017 Report Share Posted April 20, 2017 Har en mercury 25 efi 2012 mod som har gått lite. har nylig montert et nytt ekkolodd/plotter. er plaget med at den slår seg av hele tiden. i bruksanvisningen står det noe om "voltage span". hvilke område den kan jobbe innenfor. tok med mulitimeter i båten for å feilsøke litt. under litt belastning måler jeg 16.9 V når jeg måler på polene på batteriet. Spørsmålene blir da 1. er det dette som gjør at ekkolodd kutter ut? 2. dette er vel for høy ladespenning? er det da laderegulator som er gåen? motoren er selvfølgelig 5 år og 2 mnd.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Holte Posted April 20, 2017 Report Share Posted April 20, 2017 (edited) Det var veldig høyt ja. Bør vel stoppe på ca 14.5 V 16.9 kan nok faktisk ødelegge endel 12v elektronikk. Hvis du kobler fra batteriet og måler direkte på kablene (IKKE HA NOE ANNET TILKOBLET) ser du fort om volt'n løper løpsk. Kan vel fikses med en likeretter fra chlas ohlson mellom batteri og motor. Edited April 20, 2017 by Lars Holte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 20, 2017 Report Share Posted April 20, 2017 (edited) Litt mer informasjon hadde vært greit. Men jeg antar at du har sørget for at alle koblinger mellom ekkolodd/ batteri/ motor er bra, at kablene er korrekt dimensjonert etc. Jeg regner også med at du målte 16,9V mens motoren gikk (dvs ladet). Jeg husker ikke i farta hva din Merc EFI skal lade, men fra husken mener jeg det ligger på 14,4V og maks 30A? Jeg regner med at du har et batteri egnet for slike ladestrømmer, dvs et batteri på minst 80A, helst mer og at det er et blybasert batteri. I manualen til ekkoloddet ditt står det hvilket intervall på V det godtar, og på de fleste moderne ekkolodd kan du også legge opp tilførselsspenning som overlegg på skjermen. Sistnevnte er ikke en helt nøyaktig vitenskap, men gir deg en ide om hva som skjer og er kjekt å ha i båten siden man kan følge med på variasjonene og dermed være litt "føre var" på eventuelle kommende problemer. Voltmeteret ditt taler dog et tydelig språk, her har du sannsynligvis en defekt laderegulator. Motoren din bør ALDRI gi så mye som 16,9V, og siden du målte på polene har batteriet dempet spenningen så den reelle ladespenningen fra motoren er sannsynligvis enda høyere enn 16,9V. Dette ødelegger batteriet ditt, så du kan nok legge til ett nytt batteri på shoppinglisten også. Laderegulatorene i påhengere er i min erfaring elendige. De bør absolutt holde mer enn 5 år og 2 mnd, men de justerer ikke A tilstrekkelig og konsekvensen av det er kort levetid på batteriet, batteriet "kokes" og da særlig de små 60-80A batteriene folk typisk har som startbatterier. Store batterier (100+A) tåler dette mye bedre, men det tåler selvfølgelig ikke for høy V. Motoren skal ALDRI gi mer enn 14,8V, siden de færreste batterier tåler høyere spenning enn det over tid. Batterier av AGM-typen skal typisk ikke ha mer enn 14,4V, og siden 14,4V holder til klassiske syrebaserte batterier også, er det egentlig greit om regulatoren holder seg til 14,4V som maks. Typisk bør ladespenningen ligge på 14,2-14,4V for lang levetid på batteriet. Edited April 20, 2017 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergen123 Posted April 20, 2017 Author Report Share Posted April 20, 2017 takk for svar. snakket med forhandler. jeg måtte nok betale 1350 kr selv for regulator da garanti var utløpt. har et biltemabatteri. husker ikke i forbifarten hvor stort det er. ledninger til batteri fra motor er orginale fra fabrikant. til ekkolodd er de riktig dimensjonert. fikk en slektning som driver elektromontasje i jobben til å montere. kjedelig å bruke en dag på å trekke opp båten og fikse og tur i helgen utgår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergen123 Posted April 20, 2017 Author Report Share Posted April 20, 2017 sjekket litt på nett. står dette på lading: 15 A / 186 W og ja, jeg målte på tomgang og med turtall. la seg stabilt på 16,9 med halv gass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 20, 2017 Report Share Posted April 20, 2017 Kan trøste deg med at når først noe ryker i en påhenger så er ikke regulatoren den store kostnaden, som du forsåvidt fant ut nå. Men der ligger kanskje litt av cluet også, det er billige greier til å begynne med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted April 20, 2017 Report Share Posted April 20, 2017 En del Navicoprodukter (Lowrance og Simrad) har beskyttelse mot for høy spenning. De vil da slå seg av rundt 16-18V for Lowrance og Simrad GO XSE. De fleste andre Simradprodukter vil ikke slå seg av før spenningen er over 32V. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Holte Posted April 21, 2017 Report Share Posted April 21, 2017 21 timer siden, Bergen123 skrev: Jjeg måtte nok betale 1350 kr selv for regulator da garanti var utløpt. Sjekk om den såkallte "regulatoren" ikke bare er en likeretter. I så fall er det mulg å komme deg unna med en hundrelapp eller to. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergen123 Posted April 21, 2017 Author Report Share Posted April 21, 2017 7 timer siden, Lars Holte skrev: Sjekk om den såkallte "regulatoren" ikke bare er en likeretter. I så fall er det mulg å komme deg unna med en hundrelapp eller to. Hvordan sjekker jeg dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergen123 Posted April 23, 2017 Author Report Share Posted April 23, 2017 demonterte regulator og feilsøkte etter instuksjonsfilm på youtube. finner ikke feil om jeg gjør det rett her. ingenting annet som kan gi 16,9 volt på lading? Må låne meg et annet multimeter og kontrollsjekke før jeg handler ny regulator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puck Posted October 15, 2021 Report Share Posted October 15, 2021 Jeg har samme problem, ladespenning på rundt 17v. Kjøpte ny regulator, men spenningen var fortsatt 17v. Funderer på å montere på noe som bruker mye strøm, så jeg får ned spenninga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 16, 2021 Report Share Posted October 16, 2021 Du er helt sikker på at regulatoren er en regulator? Mål spenningen før og etter den for å finne ut om den virkelig er det du tror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.