Crabfist85

Ørretbestand/muligheter i Langtjønna ved Jonsvatnet

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har noe forhold til ørretfiske i Langtjønna? Jeg ser på TOFAs hjemmesider at det ble gjort et brukbart  prøvefiske i 2009, men finner lite info om hvordan det ligger an med bestand per i dag. Tenkte ta med teltet til helga og prøve et nytt vann, og syns det virker som et spennende valg.

Kom gjerne med tips!:)

Endret av Crabfist85

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg var der oppe var det y-pinner overalt og lite fisk å se, så vil tro det finnes bedre valg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville utforsket store leirsjø jeg. Både den og lille leirsjø er nylig åpnet for fiske og har både tusenbrødre og større fisk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, veg skrev:

Ville utforsket store leirsjø jeg. Både den og lille leirsjø er nylig åpnet for fiske og har både tusenbrødre og større fisk :)

Supert, da skal jeg teste der i helga! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det 5 år siden jeg sist var i Langtjønna, men i perioden 2009-2012 var jeg der ofte.

På den tiden var dette en særdeles god fiskeplass, en liten perle rett utenfor storbygryta. Etter at skogeierne hugde ned all skogen på vestsida, ble det derimot utrivelig der oppe.

Men tilbake til fisket. Minste fisk jeg har tatt der er 300 gram, et utall på 500-700 gram, og største på 1,1 kg. Har også funnet rester av fiskehode, der innehaver måtte ha vært minimum 2 kg+. Nordenden av vannet er best, men de største fiskene holder til i djuprenna midt i som strekker seg langs hele lengderetningen. Det ligger (lå?) en båt der oppe, men vet ikke om den er til alment bruk.

Mulig bestanden har endret seg de siste åra, men da jeg fiska der var det særdeles godt fiske og ikke minst kvalitetsfisk.

Endret av Settepotet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 14.6.2017 at 9.33, Settepotet skrev:

Nå er det 5 år siden jeg sist var i Langtjønna, men i perioden 2009-2012 var jeg der ofte.

På den tiden var dette en særdeles god fiskeplass, en liten perle rett utenfor storbygryta. Etter at skogeierne hugde ned all skogen på vestsida, ble det derimot utrivelig der oppe.

Men tilbake til fisket. Minste fisk jeg har tatt der er 300 gram, et utall på 500-700 gram, og største på 1,1 kg. Har også funnet rester av fiskehode, der innehaver måtte ha vært minimum 2 kg+. Nordenden av vannet er best, men de største fiskene holder til i djuprenna midt i som strekker seg langs hele lengderetningen. Det ligger (lå?) en båt der oppe, men vet ikke om den er til alment bruk.

Mulig bestanden har endret seg de siste åra, men da jeg fiska der var det særdeles godt fiske og ikke minst kvalitetsfisk.

Såpass. Det høres veldig lovende ut, spesielt ettersom de siste turene har resultert i kun småfisk (100-200 g) Hadde vært utrolig deilig å landa litt større eksemplarer.

Skal absolutt vurdere en tur i løpet av uka for å se hvordan aktiviteten i vannet er. 

Takk for tipset, og holder deg oppdatert!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv den nordøstlige delen av vannet, opp til det lille neset med ein stein. Der er det forholdsvis dypt, og har hatt god sukess der både med mark og sluk. Spesielt bunnmeite har vært effektivt.

Nå KAN det jo hende bestanden har kollapset, i så fall er det synd. For det var virkelig flott fisk i Langtjønna.

langvatnet_09juni_05.jpg

langtjønna_6september_03.JPG

langtjønna_6september_01.JPG

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for veldig gode tips! Ser ut til å være bra k-faktor på eksemplarene der ja. Kilosfisk den øverste? Var i kontakt med TOFA som nevnte at populasjonen er liten, men med storvokst ørret. Gytinga har vært dårlig med tanke på lav vannførsel i bekkene, som da fører til store individer.

Nå kribler det i fingrene etter å få tatt en tur opp og fange fin fisk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå