Gå til innhold
Fiskersiden

Makrell over, men hva er under?


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Jepp, så setter Ølgylt seg ned ved tastaturet igjen. 

Vel. Det å komme igang med noe igjen tar som regel litt tid, og litt feiling, og siviliserte ord som ikke betyr noe som helst. Skal jeg ha et tema? tja, jeg har grublet mindre i det siste, og selvom det er veldig fascinerende at måten rødstrupen navigerer på burde tilsi at hvis den flyr forbi ekvator burde den da fly feil vei etterpå, orker jeg ikke skrive masse om det.

Med førstegangsvelger i huset har det blitt litt diskusjon om politikk, men det er ikke morsomt å skrive om, annet enn at sittende regjering sa ja til dumping i Førdefjorden, og derfor burde dumpes i Førdefjorden. 

Så jeg dropper tema denne gangen og snakker heller om fisk.

Attraqua begynner å nærme seg kunstagnet som vil eliminere behovet for å ha makrell i fryseren, og har allerede eliminert behovet for reke, men er ikke helt i mål ennå, så derfor måtte jeg ha en tur etter makrell. Akkurat nå er de lett å finne, så da passet det godt å legge turen der jeg liker å sitte. Ormhilleren igjen. 

Så jeg pakket sykkelen og tok en omvei:

599c0697d7a03_received_10155255731240783(2).jpeg.91f7344c11f514cfcd4fb50bfe0a1880.jpeg

 

Vel. Nei. Jeg ble faktisk kjørt ut. Og det ble noen barn med.

Kombinasjonen barn, svaberg og makrell er veldig flott, og de var riktig så flinke. Så med min sedvanlige konsentrasjonsevne glemte jeg at jeg også skulle fiske makrell, og rigget til kveitetackelet. Og med tid og stunder fant en småkveit frem til det.

Det slo meg litt at det ikke er helt optimalt å bedrive håvingsteknikkopplæring med kveite på, men det gikk seg til

599c0984c5baf_21039899_10155325740920783_1294541512_n(2).jpg.38c11f4506226bb12197bea1f5752d2b.jpg

Barns personvern er viktig, men håveren er altså den blå jakken.

Og så kunne det poseres:

599c09e0816f1_21039882_10155325730305783_1704190851_n(2).jpg.0663b64739d9407379137404e71e036c.jpg

2.58 kg, og den overlevde ikke avkrokingen, så det blir en snadder middag.

 

Det begynte å blåse opp, og i beste Top Gear-tradisjon dro de andre fra meg. Så satt jeg da mutters alene (Huff og huff, stakkars meg!)

1502849531321.jpg.cac8354902f6dd9f33f570fbd500d6d7.jpg

Vinden ble kraftigere og kraftigere, og jeg måtte innse at det var tull å fiske med mer enn en stang, og regnet hamret strandteltet flatt. Dette har jeg opplevd før. Det lureste å gjøre er å lene seg godt tilbake og ta en lur. Det triveligste er å sette musikk på ørene, boks i hånda og finne frem en bok. Gjett hvilken løsning jeg gikk for?

Noen langsomme bokser senere roet været seg, og jeg kunne legge strategi for natten. Og når strategien var lagt ga jeg blaffen i den og lente meg godt tilbake og døste. Etter en stund var jeg oppe og vaket og så at havet hadde lagt seg passe og mørket hadde gjort det samme. Det betydde et lite pass for å se om noen fisk var kommet inn. Det resulterte i en torsk på tosifret antall gram og krabbeflytting. Jeg la meg til rette og døste litt til.

Utpå natta ble jeg vekt av at det var begynt å bite. Ikke på snørene, for de var på land, men i ansiktet mitt. Knott! Dette har jeg også opplevd før, og undret meg veldig på hvorfor jeg ikke hadde med noe som hjelper på det. Ikke noe annet valg enn å gå for desensitivisering og bevegelse. Litt ildvann i kroppen og noen kroker i vannet så var alt så mye bedre.

Startet med krabbeflytting og mens jeg holdt på med en av dem så jeg at snøret tikket pent av snella på en ukrabbete måte. Når jeg strammet til var tackelet dratt godt ned i steinsprekker. Jeg vet jo hvem som gjør sånt, så nytt tackel med litt større gods og agn ble plassert, og ikke så veldig lenge etter tikket det på samme måte. Rolig tilstramming, og kraftig motstand i andre enden. Nå synes jeg jo det egentlig var litt kult å være den eneste agnfiskeren i Hordaland som ikke har fått havål, men kult er en ting og kult er en annen ting, og når den kom opp i overflata var den jo riktig stilig. Jeg hadde ikke med noe som helst å få den på land med, men fisken ordnet det selv. Jeg pekte den i riktig retning også svømte den opp på land. Ikke akkurat sånn jeg har hørt folk fortelle om havållandinger, men jeg synes jo det var veldig greit.

IMG_20170816_041216.thumb.jpg.af0f41feee1cf0917882e59414e7b56c.jpg

Jeg må innrømme at det ikke var fristende å begynne å løfte på den og posere med slim overalt, så jeg lagde en renneløkke og fikk veid den. 5.2kg. Greit nok det. 

Mens jeg holdt på med dette begynte det å svømme makrellstimer rett foran meg, så jeg tok en liten stund med makrellfiske. Ti kast og ca femti makrell og en sild på land. Så gikk jeg tilbake til agnfisking.

Det var blitt lyst, og jeg håpte litt på mere flatt, men det eneste jeg fikk i morgenstunden var denne

IMG_20170816_055220.thumb.jpg.b6a2fd4ba992c5a69ad01c327778ee55.jpg

Jeg var begynt med sløying før det slo meg at et bilde kunne være greit. 

 

Innen denne tiden var det blitt bris nok til at knotten ble blåst bort, og jeg var egentlig fornøyd nok med resultatet, så jeg satt meg godt tilrette og sløvet mens jeg ventet på at sola skulle komme frem.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TT skrev:

Jeg tror det passer seg med et lite sitat fra Anne og Vilde anno MGP junior 2017:

"Håper du veit kor heldig du e Du bur på Vestlandet

Nanananananananana... Nanananananananana... "

Men det avgrenses til fisk, altså, kun fisk!

 

Bortsett fra vestlendigner er Vestlandet helt kurrant. Eller tar jeg feil her. Man skal så klart ikke skjære alle over en kam:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.