Gå til innhold
Fiskersiden

Meite etter ørret.


LasseB
 Share

Recommended Posts

Jeg skal begynne å fiske mer ørret på meite i disse dager.

Men tidligere har jeg hatt store problemer med å hindre at fisken sluker marken! Tacklet jeg bruker er en søkke med fortom nederst. Fortom fra søkke til krok er ca. 50 cm.

Jeg kaster ut, strammer opp snøret slik at stanga stå i en svak bue, og napp er relativt vanlige å se. Når det er bevegelse i tuppen, lot jeg før fisken få smake litt på agnet, før jeg gjorde tilslag.

Nå gjør jeg tilslag med en gang jeg ser bevegelse i stangtuppen.

Men kroken sitter jaggu langt nedi halsen på fisken!

Hva gjør jeg galt?

Hva med glidende tackel?

Sirkelkrok?

Større/mindre krok?

Jeg får en del småfisk, og disse ønsker jeg å sette ut igjen, men den svelger så j æ v l i at det bare er å slå fisken ihjel og dra ut kroken.

Har søkt litt på siden her, men finner ingenting som kan hjelpe meg.

EDIT: *endret skrivefeil*

Hilsen en litt fortvilt Lasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel heller kjørt et paternostertackel med kort krokfortom og smekket til ved første napp. Ellers er vel hele ideen med disse fantastiske sirkelkrokene at de skal kroke i munnviken. Alternativt hjelper det nok å fiske med barbless kroker og en krokløsner er heller ingen uting i denne sammenheng![ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har brukt/bruker sirkelkrok til ørretmeite?

Kanskje jeg heller skal klemme inn mothaken, og skaffe meg en krokløsner, som Lak sier.

Glidende tackel er også en mulighet, men hvordan ser man nappet ved bruk av dette tacklet?

Stramme opp snøret til den står i spenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten tar agnet raskt og sluker lett. Det er flere alternative løsninger, men en er å ha en følsom nappindikator. En quivertipstang vil indikere et forsiktig napp mye bedre enn en vanlig spinnstang. Selv bruker jeg vanlig pater noster med 10-15cm til blyet og 40cm til kroken etter ørret i stille vann. En krok nr 8 med 2 små løvmark bruker å være helt bankers.En myk quiver oppdager det forsiktigste napp på lang avstand og et lynraskt tilslag bruker å forhindre dyp kroking. Sitt på en stol og la stanga hvile på en stanghviler. La stangbutten hvile på låret så kroker du fisken veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste laksefisker sluker agnet raskt og brutalt. I elv bunnmeiter jeg aldri mer, da det er veldig vanskelig å unngå dyp kroking. Bruk dupp, og hold stram sene slik at du kroker ved minste berøring (trotting). Jeg bare må nevne at ingenting overgår en centrepin-snelle til dette (well, ingenting overgår centrepin, punktum!). Kjør søkket svært nær kroken, eller hva med direkte på kroken etter modell tsjekkisk nymfe...det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Vangrøfta (elv som renner inn i Glomma ved Os/Tolga) og fikk mye pen ørret i helgen, alt tatt på Quivertip og paternoster. Noen av fiskene hadde slukt, men den myke tuppen gjør det lettere å kroke tidlig, og dermed var de fleste lette å løsne. Men, ørret er og blir utrolig godt, og for min del endte all fisk i stekepanne og i kjøleskap til middag i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.