Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvfarge!


LasseB
 Share

Recommended Posts

Elektroplettering er nok det billigste, beste og mest holdbare, men dessverre utstyrskrevende. Her er poenget at du bruker likestrøm til å avsette oppløst metall fra en løsning på metallet. Mye, mye mer holdbart enn maling. Hvis du ikke kjenner noen med tilgang til elektrokjemi-lab, og blir nødt til å male, så er 1., 2. og 3. bud å vaske slukene ekstremt godt før du maler, og bruk grunning beregnet på metall først. Vask med white spirit før grunning, minst! Bare du får en hvit grunning til å hefte skikkelig på blyet, så kan du jo male nesten hva som helst oppå den.

Sånn, det var teorien, sikkert noen som har litt praktisk erfaring også i motsetning til meg... [ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med elektrolysebad da Sverre?

Så jeg må ha grunning, og deretter malingen o(Cromlakk...?) oppå. Det enkleste hadde nesten vært aluminiumstape fra Biltema, men det ruster ganske fort har jeg erfart + at det blir så ujevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektroplettering er ikke noe annet enn elektrolyse der sluken er katoden - der metallet avsettes. Har du tilgang til elektrolysebad, og ikke minst noen som kan kjøre det for deg (sikkerhet er viktig!!!), så er dette en god løsning.

At aluminiumstape ruster fort forbauser meg ikke hvis metallet den er festet på er "edlere" (som i at gull er edlere enn kobber, som igjen er edlere enn stål, som igjen er edlere enn sink osv). Aluminiumstape festa til bly vil ruste bort utrolig fort hvis det er direkte kontakt mellom alumniumet og blyet eller hva nå enn pilken er laget av.

Har som sagt ingen praktisk erfaring med dette, bare skrivebordsbetraktninger det jeg kommer med her. Har aldri brukt white spirit selv grunnet ubegrenset tilgang til ren etanol de siste årene, men det antar jeg at du ikke har. [ :o ] Uansett er det en forutsetning å avfette blyet fullstendig før du maler det meg grunning, kanskje til og med gni det litt med sandpapir også for å få bort det meste av oksidlag på overflaten. Vet faktisk ikke om malinga hefter best til rent metall eller oksidet som danner seg når blyet er i kontakt med luft.

Jaja, det er jo ingen grunn til å gjøre dette vanskeligere enn det er: prøv deg frem, og ikke minst lytt til råd fra folk som har gjort dette i praksis og ikke bare hatt det som pensum! Sikkert butikker hvor personalet har peiling på hva slags maling eller lakk som hefter til bly.

MEN: Lov meg at du følger instruksjoner om lufting og ventilasjon når du maler! YL-merking er ikke noe å lett på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og godt svar SMS! Jeg drar oppover nå til Fredag, så jeg tror det må bli noe ganke enkelt. Har ikke så mye tid.

Hvis jeg har en skikkelig grunning, går det da an å ha alu-teip

utenfor da, så lenge tapen ikke er i kontakt med blyet?

Min fremgangsmåte til _nå_:

1: Pusse sluken litt med sandpapir.

2: Avfette med whitesprit

3: Grunning: Hvit maling som hefter til bly

4: Maling: Cromlakk, eller aluminiumstape.

Yess! Jeg lover [ :o ]...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du pusser skikkelig med sandpapir kan du nok droppe avfettingen, men ha på deg engangshansker når du tar på slukene.

Så lenge du ikke har elektronisk (direkte) kontakt mellom aluminiumstape og blyet får du ikke galvanisk korrosjon, som går veldig raskt. Aluminiumet vil imidlertid fortsatt ruste! Aluminiumstape er ikke noen fullgod løsning er jeg redd, men det kan jo hende du kan gjøre den mer holdbar med klar lakk utenpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarlakk ja! Den hadde jeg faktisk ikke tenkt på! God ide [ :o ]!

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Ikke avfett med whitesprit!!!! Bruk enten lynol,silikonfjerner eller thynner.

Meningen med med grunningen er at lakk skal få bedre feste, så ser ikke vits med å grunne for at du skal legge tape på yttersia... og hvorfor kun blanke sluker?

Slukene jeg har laga veier rundt 70 gram, og skal brukes til å kastes med. Og fra tidligere turer der oppe, syns jeg har blanke sluker fisker klart best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.