Gå til innhold
Fiskersiden

Christines debút med ¨fluestang¨


Trollet
 Share

Recommended Posts

Ja, så har jeg vært på ny tur med flustanga!! etter at en særs trivlig kar PÅ MX sport satte på løkke på snøret mitt, så jeg slapp å ha knute, har kastene blitt ennå bedre.

Var heldig og fikk låne stangrett i ei elv i går/natt.

Kjørte glad og førnøyd inn. bevæpnet med makk, sluker og fluer. Kom inn og så at det sto masse fisk, fikk sjelven bare av de å se dem. De hoppet, og det hørtes ut som noen hoppet fra 5 meteren!!!

Prøvde stort sett alt av sluker og woblere, fristet med makk, intet, så da var det så finne ny plass ved elven, og ta frem fluestanga!!. Da var det blitt så mørkt at jeg ikke så noe, og fikk innimellom litt krøll og vas på snøret, hadde glemt hodelykten hjemme..... så jeg måtte bruke mobillys for å knyte på ny flue... Byttet til en stor montananymfe og begynte å svinge stangen på ny. Etter hvert fikk jeg ganske bra dreis på det, sett i forhold til tidligere. Det plasket skikkelig nå og da, og innimllom så vistes hel svære fisk i luften, fantastisk å se, jeg har aldri opplevet det før, så det var en opplevelse i seg selv, selv om den ikke tok. Gikk 30 meter og stilte meg på en ny plass, og etter 6-7 kast så hadde jeg fisk!!!!! Husket å gjøre tilslag i dag!!! Noen få utras, som ike var noe å asnakke om, og jeg får fisken nærmere land og kommer på HOVEN, den ligger jo der borte!!! Holder snøret stramt og begynner å gå, fisken følger sånn passlig lydig etter. pulsen er sånn passlig høy, for denne vil jeg lande, får tak i hoven og knoter verre, (trenger nok kurs i å ta fisk med hov også) mørket gjør sitt til at jeg sliter litt også, men til slutt er den da i nettet. Ikke store saken, sett i forhold til det som plasker rundt, men dog en pen ørret på 1040g(47cm), ny pers på ørret, og selvfølgelig pers på flue!!!!!

14072005095143852HAUJY967e.jpg?38

Nå må jeg se til å få meg skikkelig stang, FØR laksen kommer for alvor!! Hekta?? JA big time!!!!!! Dette er er skikkelig moro!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest caddis

Ikke store saken ???? Over 1 kg er nå ikke store saken mmmmmmmmmm

Tar av meg bukser hatter ja alt Christine, legger meg ned å kysser dine skor. F*** tel fin ørret , nå går du mange en høy gang.

Utrolig morro at du lykkes så til de grader [ :) ][ :P ][ :D ][ :D ][ :D ][ :D ][ :D ][ :o ][ :D ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Ikke store saken ???? Over 1 kg er nå ikke store saken mmmmmmmmmm

Tar av meg bukser hatter ja alt Christine, legger meg ned å kysser dine skor. F*** tel fin ørret , nå går du mange en høy gang.

Utrolig morro at du lykkes så til de grader [ :) ][ :P ][ :D ][ :D ][ :D ][ :D ][ :D ][ :o ][ :D ][ :D ][ :D ]

Jeg sa ïkke store saken sett i forhold til monsterene som hoppet der!!!!¨

Jeg er knallfornøyd jeg, og hyperhekta!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du fisket i et lakseførende vassdrag så er dette med 100%sikkerhet en sjøørret. den ser ut til å ha stått litt på elva..

nattefisket kan være sykt effektivt og finner man først et sted hvor man får en fisk er det ofte flere å få. synes at nattefiske etter sjøørret i elv er mye morsommere en tregt fiske etter laks. ser ut som du har fått taket på dette. her trenger man heller ikke kaste særlig langt ettersom fisken ofte går nærme land.

sjekk ut denne for nærmere tips: https://www.fiskersiden.no/artikler/so/nattfiske2.asp

grattis med fin fangst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ny liten tur i kulpen i kveld. Mistet en passe stor fisk som tok på makk, og så ble det stille fra fiskens side i alle fall, Knotten derimot var særs aktiv, jeg holdt på å bli aldeles tussete, de sto som en sky rundt meg, kravlet og stakk. Kunn ikke la være å denge etter dem innimellom og banne litt (fysj da..........) noe som forårsaket at jeg delja til brillene mine F*****, de datt i elva, og borte var de, Prøvde å få øye på de, men nei...... Hadde mest lyst til å dra hjem etter det, men kunne liksom ikke det da.... begynte med fluestanga ganske fort, byttet fluer, kastet. byttet fluer, forbannet krypene og kastet litt mer. Og så plutselig hadde jeg visst fisk.... Hadde en laaaang bukt på snøret som måttee svieves inn, og trodde fisken hadde takket for seg da det endelig var gjort, men nei da, fikk den til land [ :) ][ :P ], ikke så stor, 34 cm, regner med at det var en sø, kverka den fordi den hadde et gaske stygt sår i ryggen, ser ut som om noen(noe) har tatt en bit av ryggen dens! LItte moro med den fisken, for den tok på ei flue som jeg ikke har fått på før, brun våtflue, med hvite vinger, med dobbel krok

Nå får jeg forresten snart ny fluestang......... GLEEEEDER meg!! Har nemlig snart fødselsdag jeg!!!!!

He he kastene begynner å sitte ganske bra... setter meg stadig vekk fast på motsatt side [:I] og jeg har blitt mye flinkere til å styre flue dit jeg vil ha den. Det er visst dags å begynne å trene på andre typer kast...... Venter til jeg får nytt utstyr med det, for den jeg har nå, egner seg bare til å kaste med baksleng!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av trollet38

sitat:Opprinnelig postet av Wire

Du er tydeligvis hekta allerede, men anbefaler deg å prøve noen små tørrfluer hvis det er noe vaking i kulpen din. Black Gnat er ei grei allroundflue som hvertfall jeg tar brukbart med fisk på. Husk å ha tørrfluepulver (de gønne boksene!) med deg også hvis flua "drukner".

Kast i nærheten av noen vak, så skjer det nok noe ganske snart. Når du først får opplevd fisk på tørrflue, kommer du aldri til å fiske med noe annet..[ :P ] Det gjelder hvertfall meg.

Regner forresten med at du bruker briller når du fisker...[?] Det anbefales på det sterkeste, både som beskyttelse og for å lettere se fisk. Med litt sidevind på fjellet i helga kroka hvertfall jeg meg sjøl i albuen, men det gikk da bra [:I]

hehe, da her jeg kjøpt in noen sånne black gnat, og noen andre små tørre, og pulver :) Hekkta ja!!!

Forresten så var Black gnat supert!! måtte en tur for å handle noen greier, og tok veien om kulpen, sto der i 15-20 minutter(kl 15 i dag), og på den tiden fikk jeg en liten ørret på 15 cm, og en annen på kredittkortstr!! De store hadde gjemt seg, for da jeg kom så var det en gubbe som svømte der sammen med bikkja si!!!!

bare husk og ta av intermediate fortomen først[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av aej

sitat:Opprinnelig postet av trollet38

sitat:Opprinnelig postet av Wire

Du er tydeligvis hekta allerede, men anbefaler deg å prøve noen små tørrfluer hvis det er noe vaking i kulpen din. Black Gnat er ei grei allroundflue som hvertfall jeg tar brukbart med fisk på. Husk å ha tørrfluepulver (de gønne boksene!) med deg også hvis flua "drukner".

Kast i nærheten av noen vak, så skjer det nok noe ganske snart. Når du først får opplevd fisk på tørrflue, kommer du aldri til å fiske med noe annet..[ :D ] Det gjelder hvertfall meg.

Regner forresten med at du bruker briller når du fisker...[?] Det anbefales på det sterkeste, både som beskyttelse og for å lettere se fisk. Med litt sidevind på fjellet i helga kroka hvertfall jeg meg sjøl i albuen, men det gikk da bra [:I]

hehe, da her jeg kjøpt in noen sånne black gnat, og noen andre små tørre, og pulver :) Hekkta ja!!!

Forresten så var Black gnat supert!! måtte en tur for å handle noen greier, og tok veien om kulpen, sto der i 15-20 minutter(kl 15 i dag), og på den tiden fikk jeg en liten ørret på 15 cm, og en annen på kredittkortstr!! De store hadde gjemt seg, for da jeg kom så var det en gubbe som svømte der sammen med bikkja si!!!!

bare husk og ta av intermediate fortomen først[ :D ]

hehe jepp jepp, jeg tar av den for tørre fluer [8D][ :D ][ :) ] FLINK ikke sant hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er bra Christine, er vi i samme elven som vi diskuterte tidligere?

Fikk nettopp min første sø på flue i elv jeg, og jeg har prøvd i 3år...:-) Stå på!

( Noen tenker kanskje at minstemålet er 35cm, men er fisken hardt skadet er det vel ingen som kan si noe på at du avliver en fisk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Ja dette er bra Christine, er vi i samme elven som vi diskuterte tidligere?

Fikk nettopp min første sø på flue i elv jeg, og jeg har prøvd i 3år...:-) Stå på!

( Noen tenker kanskje at minstemålet er 35cm, men er fisken hardt skadet er det vel ingen som kan si noe på at du avliver en fisk.)

Den som jeg tok i går var samme plass som vi har diskutert! Den på kiloen var en annen plass.

Jeg kommenterete at den kun var 34 cm , og årsaken til at jeg avlivet var den stygge skaden i ryggen.

Nå får jeg som sagt straks nytt utsyr, og da er jeg klar som et egg for å dra på laksefiske :) Hvis noen vet om noen gode strekk(her i mitt oråde) som har noe ledig i første eller eventuelt andre uken av august, så blir jeg glad for å høre fra deg/dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhuuu så har jeg fått forskudd på fødselsdagspresangen min !!!!!

Vangen Rambler kl 7-8 , etter mye banning i forbindelse med knuter (albright - nåleknuten ) [} :) ][} :) ] og slikt, har jeg fått prøvet stangen litt på plenen [ :D ][ :D ][ :D ][ :D ]

herlighet skal si det var noe annet!!! ¨lempet¨ut masse snøre og strakk fortommen så lett som bare det, uten å bruke noe kraft i det hele tatt!! hehe skjønner nå hva folk mener med aksjon i stangen, den gjør jo nesten alt selv [ :D ] Plenen er nå definitvt for liten[ :D ]

Nå gleder jeg meg til å prøve den på ¨ånkli¨, spurte minsten om hun hadde lyst til å være med å fiske - nå springer hun i ring og maser på å dra!!! Skal vente litt til da!

Nå gleder jeg meg sinnsykt til å dra til Vikedal 10. august, fikk kort på et anbefalt strekk der på åpningsdøgnet etter fredningsdøgnene. Synes det er forferdelig lenge til da, men har desverre ikke anledning før, med gubben i Nordsjøen, og meg alene med minsten! Så skal vi arrangerer NM i dressurridning og Landsstevne i sprangridning 1. og 2. helg i august. fikk et døgn mellom de helgene da!

Så forresten alle dere som er her i området 4-6 august, ta en tur opp til oss på Haugesund rideklubb, og se hele norges eliten ri!! man behøver ikke å være hestegal for å nyte og ha glede av å se på NM!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Jo bedre stang, jo lettere er det å kaste........!

Verre er det ikke.

Du har sikkert rett :)

Men jeg merket at det er vanskligere å få en pen presentasjon av flua, siden aksjonen i stangen er mye bedre, så blir det lett til at jeg denger flua i vannflaten med et skikkelig plask!! Det kom seg ganske fort da, men jeg måtte flire litt likevel!!! merket hvor viktig det er å få til den siste buen for å få ¨lagt¨fluen pent og forsiktig ned på vannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lars Henrik

hej Trollet38.

kunne se at du skulle fiske Vikedal. ved du om det er let at få kort, samt noget om fisket i elven. havde påtænkt et besøg ved elven omkring 20. august.

Elva skal være en av de bedre sjøørret elvene i distriktet, samt at det er mye laks.

ER man tidlig ute skal det gå å få kort. Noen av de beste strekkene er allerede utsolgt, men det er flere strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.