Gå til innhold
Fiskersiden

Christines debút med ¨fluestang¨


Trollet
 Share

Recommended Posts

Vet at det er en svært følsom elv hva vennføring angår. Da jeg var der inne første gangen for noen uker siden, var det jo egentlig verst tenkelige forhold, og nesten ikke vann. Fisken i hølen bare hoppet og spratt og var ikke einteressert i noe!! meen jeg tok nå til slutt sø på kiloen, så derfor er jeg svært så fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Christine: Leser over her at du sliter litt med presentasjon av flua på den nye stanga di. Vel, #7-8 stang er ikke akuratt noen delikat tørrflue stang. Blir gjerne et tynger snøre og større fluer som vil plaske litt mer.

Et tipps på veine for å minske "plasket" er å senke stangtuppen langsomt i det sisste kastet går(som forøvrig ikke bør gis noe mer kraft en de forige kastene) Gjøres dette riktig vil flue og fortom falle pent ned på vannfilmen.

Om stangtuppen heves sakte mens sisste kastet går vil det skyte langt med riktig snøre. Aberet er at det da ofte vil plaske litt mer.

Kan ikke få i både pose og sekk vettu[ :) ]

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh!

I dag har jeg hatt det litt moro!!! Kjøpte litt tråd og litt lakk, var ute hos papegøyene og sanket litt fjær av ymse farger(på gulvet ja......[ :) ), og så lekte jeg meg litt med noen laksefluer jeg kjøpte på loppis for 8 år siden og selvfølgelig aldri har brukt!!! en av dem fikk røde fjær i ¨halen¨ og en fikk grønt dun som slep. Fotograferer dem nå, og skulle de fange noe, så skal dere jaggu få se bilder også!!!!]

Ja ja kan jo legge inn ett da, av den som så finest ut!!!! i mine øyne da!

26072005002309CXcU9FHoinN7.jpg?79

kan ikke akkurat kalde det å binde fluer, men moro var det!!!!! Og...... det ga mersmak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøie meg, venninna mi kom hjem fra 10 dager ferie, hvor jeg har passet hesten hennes.... Og de hadde med seg noe de var sikre på at jeg ikke hadde fra før........ en enhånd fluestang(brukt men ikke mye)!!!!! 9" kl 7-8 med snelle!!!! plutselig har jeg tre stenger hehehe

Nå skal jeg lade den nye snella med snøret fra¨lekestangen¨så har jeg to helt ok stenger!!!! Stangen er merket Tjøstem, og er vel produsert i England , snella er det i alle fall! Den kentes ganske fin ut i allfall, skal bli morro å prøve å kaste med den også!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja i dag har jeg moret meg igjen, og bundet mine to førte flue ¨look alikes¨ inspirert av mickey finn, men med pels isteden for bucktail, + litt glitter og fjær fra papegøyer!!! Den ene bandt jeg på en tube, aller først og den neste på krok str ? tja hva det nå var!!!!

her er den på krok!

28072005003205opiWf7li6wL3.jpg?98

og den på tube!

28072005003205XU74mxR455JR.jpg?100

ingen av dem er jo akkurat finslig elegante, men det er vel en spe begynnelse????

Og jeg skjønner helt klart behovet for bindestikke!! Bruker en bitteliten skrustikkemed sugekopp til underlaget, som er beregnet for små loddearbeider! Men den funker da!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet noen flere i dag, med litt mindre hår,og andre farger og vaianter 4-5 stk, sambo tok med seg et par av de nye til Etne. Han kom hjem fra Nordsjøen og var vel hjemme en time før han kjørte til Etne, der tre kamerater er i sone 16. hehe han ene hadde visst gått til livet i elva(uten vadere selvf), etter en fin fisk, så han trengte klesskift!!!! Skikkelig misunnelig er jeg......[8D]

Han fisker jo ike noe særlig til vanlig, og jeg mått pakke og knytte tackler!!!! rtegne og forklare, han ville flashe og ta med seg fluestanga, men den fikk han icke! fik tilbud om 7-8 stangen, men det gad han ikke! hehehe så da ble det haspelstang, flue og dupp, og makk, og sluker.

Satse på at det er beginners luck og at han lander en svidde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel har sitter og knotet litt med bindetråd og masse ¨pels¨i kveld også.

I dag prøvde jeg etter beste evne å følge noen oppskrifter jeg fant inne på sidene, dog med litt veriasjon,,da det var noen av materialene/fargene jeg ikke hadde

300720050135183Mqd6wPceL4g.jpg?6

Denne ble den desidert rareste, eh forsøkte å gjøre som Espen med hans Laksemudler, men av mangel på sort hjort ble det oliven, hmmm ikke så enklet å få til fronten nei, eller resten for den saks skyld!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Yezz!!!

Jeg var med en kamerat til Etneelva (sone 9) inatt, og skulle prøve meg etter laks......

Jeg kom litt etter han, og han hadde en svidde på land allerede da jeg kom litt over kl 19.

Prvøde fluer, sluker, woblere og makk i kveldinga i går, ingenting. Det sto noen fisk under brua, og vi så noen fine SØ som var oppe og viste seg, ellers lite. FIsket til klokken 0030, så sov vi noen timer. Oppe igjen i grålysningen, rundt halv fire. Konsentrerte meg om flue i grålysningen, store mørke fluer, og sinktip skyteline. Etter en liten stund byttet jeg til en stor montana nymfe med en diger gul hale dusk. Flere fisker var borte og pirket i halen på nymfen de neste tyve minuttene. Så var det noe som tok flua..... Snøret var laangt ute,. hele klumpen og nesten20 meter snøre var ute, kjente ikke så mye..... Ikke så stor motstand, var sikker på at det var en liten ørret, så gjorde den et skikkelig hopp 5 meter fra meg, og jeg så at den slettes ikke var såå liten alikevel, ropte på HOVEN!!! LItt stresasa var jeg når jeg måtte stå og vente på han med hoven, etter et par forsøk, var den landet, og det raskt konstatert at jeg hadde fått min FØRSTE LAKS ever!!!! Ikke veldig stor, men en pen fisk, 50 cm og 1 kg

Jippi

Jeg føler meg litt priviligert, heldig og litt ydmyk, som har hatt en slik knall sesong så langt, to ganger i elv i år(to ganger ever....), og begge gangene med fin fangst!!

Bilder følger! HER!!!

Litt tekniske problemer som ble avhjulpet av en alltid vennlig Laksefisker [ :) ]

09082005000830P6s8eVcXH8Uj.jpg?59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av trollet38

Yezz!!!

Jeg føler meg litt priviligert, heldig og litt ydmyk, som har hatt en slik knall sesong så langt, to ganger i elv i år(to ganger ever....), og begge gangene med fin fangst!!

Den som fisker mye, får fisk...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Grattis med første laksen, nå blir det vel flere...[ :) ]

Laks på flue i Etne på første forsøket står det respekt av[^]

Håper det!!!! Skal til Vikedal i natt, sone 15 Skipavåg!! Åpningsdøgnet er visst litt spesielt, så det er lov å håpe!!!!

Uten å ta i for kraftig, så håper jeg på laks som er større enn den i går ( bare ikke for stor... skal fiske alene [8D]) og så sø i natt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.