cannonbang Posted September 18, 2021 Report Share Posted September 18, 2021 Hei igjen. etter litt leting så fant jeg ei line til budsjettfris som du sansynligvis kan bruke til stanga di https://nfisk.no/product/sa-air-cel/ skitt fiske hadde også et par, men til nesten tredobbel pris i forhold til denne. Men du bør kanskje ikke vente særlig lenge hvis du vil ha den. Problemet med denne stanga er at de flste av dagens liner for denne stangtypen stopper på kl 7 eller 8 Alternativet er å sette opp en skyteklump selv, men det bør du få noen som kan litt om det til å hjelpe deg med, og det blir heller ikke billigere enn ei hel wf.line 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 18, 2021 Author Report Share Posted September 18, 2021 3 timer siden, Truls HJ skrev: Kunne du tatt et bilde av teksten på stanga kanskje? Og gjerne et av hele. 7 timer siden, cannonbang skrev: hvilket merke er den? Driva 560 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 18, 2021 Author Report Share Posted September 18, 2021 7 timer siden, cannonbang skrev: hvilket merke er den? Driva 560 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 18, 2021 Author Report Share Posted September 18, 2021 1 minutt siden, Henrikandresen skrev: Og jeg kan sende i morgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 18, 2021 Author Report Share Posted September 18, 2021 Et øyeblikk siden, Henrikandresen skrev: Og jeg kan sende i morgen Jeg kan sende bilde i morgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted September 18, 2021 Report Share Posted September 18, 2021 men et annet spørsmål, har du snelle til den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 19, 2021 Author Report Share Posted September 19, 2021 21 timer siden, Henrikandresen skrev: Den 18.9.2021 at 14.14, cannonbang skrev: hvilket merke er den? Driva 560 20 timer siden, cannonbang skrev: men et annet spørsmål, har du snelle til den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 19, 2021 Author Report Share Posted September 19, 2021 21 timer siden, Henrikandresen skrev: Og jeg kan sende i morgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted September 19, 2021 Report Share Posted September 19, 2021 Hei igjen var som jeg mistenkte, ei eldre Hørgård stang, tipper det er ei cabon composittstang. Det positive er at den har fighterbutt, dvs at det er et lite korkhåndtak under snella. Dette vil være til stor hjelp for deg, du kan bruke den som tohåndsstang. ei 10 fots stang i såpass høy vektklasse vil by på utfordringer som enhånds, spesielt for en 12-åring. Jeg lot en 9-åring låne ei 10-fots black ghost-stang av meg en gang, og han tok teknikken raskt og kasta som en drøm. Men til snører her er en annonse jeg fant på finn fra en oppe i meldal. drt er jo ikke så langt fra orkanger, og han har flere liner i din vektklasse til salgs for en rimelig penge. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=225977610 hvis du ringer han, så kan det hende han har ærende på orkanger også, slik at du får lina levert på døra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 19, 2021 Author Report Share Posted September 19, 2021 1 time siden, cannonbang skrev: Hei igjen var som jeg mistenkte, ei eldre Hørgård stang, tipper det er ei cabon composittstang. Det positive er at den har fighterbutt, dvs at det er et lite korkhåndtak under snella. Dette vil være til stor hjelp for deg, du kan bruke den som tohåndsstang. ei 10 fots stang i såpass høy vektklasse vil by på utfordringer som enhånds, spesielt for en 12-åring. Jeg lot en 9-åring låne ei 10-fots black ghost-stang av meg en gang, og han tok teknikken raskt og kasta som en drøm. Men til snører her er en annonse jeg fant på finn fra en oppe i meldal. drt er jo ikke så langt fra orkanger, og han har flere liner i din vektklasse til salgs for en rimelig penge. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=225977610 hvis du ringer han, så kan det hende han har ærende på orkanger også, slik at du får lina levert på døra Men hvordan veg jeg at det er riktig snøre og jeg er kjempe takknemelig for at du hjelper meg det setter jeg veldig stor pris på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted September 19, 2021 Report Share Posted September 19, 2021 Hei Dette med snører til fluestenger er oppgitt for hver stang, din er klasse AFTM 8/9. Han på finn selger liner i kl 9/10, noe som jeg tror passer bra til denne stanga. Tipper han er en noenlunde erfaren fluefisker også, så han kan hjelpe deg litt videre. aftm-klassen tilsvarer kastevekta som oppgis for slukstenger, men er mere akkurat for fluestenger. Kl 9 tilsvarer en kastevekt på 15.5 gram, og dette er vekta på se3lve kasteklumpen det er de forreste 10 metrene av lina Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 20, 2021 Author Report Share Posted September 20, 2021 11 timer siden, cannonbang skrev: Hei Dette med snører til fluestenger er oppgitt for hver stang, din er klasse AFTM 8/9. Han på finn selger liner i kl 9/10, noe som jeg tror passer bra til denne stanga. Tipper han er en noenlunde erfaren fluefisker også, så han kan hjelpe deg litt videre. aftm-klassen tilsvarer kastevekta som oppgis for slukstenger, men er mere akkurat for fluestenger. Kl 9 tilsvarer en kastevekt på 15.5 gram, og dette er vekta på se3lve kasteklumpen det er de forreste 10 metrene av lina Men er det en bestemt lengde på fortommen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 20, 2021 Author Report Share Posted September 20, 2021 12 timer siden, cannonbang skrev: Hei Dette med snører til fluestenger er oppgitt for hver stang, din er klasse AFTM 8/9. Han på finn selger liner i kl 9/10, noe som jeg tror passer bra til denne stanga. Tipper han er en noenlunde erfaren fluefisker også, så han kan hjelpe deg litt videre. aftm-klassen tilsvarer kastevekta som oppgis for slukstenger, men er mere akkurat for fluestenger. Kl 9 tilsvarer en kastevekt på 15.5 gram, og dette er vekta på se3lve kasteklumpen det er de forreste 10 metrene av lina Og hva står I/5/6 for? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls HJ Posted September 20, 2021 Report Share Posted September 20, 2021 1 time siden, Henrikandresen skrev: Og hva står I/5/6 for? Jeg tipper Driva 560 bare er modellen av stanga, og ikke betyr noe som du trenger å tenke på i forhold til snøre. Snørene du har fått anbefalt ser bra ut. Når det gjelder fortom, så kjøper du en tapert fortom som er mellom 9 og 12 fot lang og 0,30-0,40 mm tykk. I denne bør du binde inn ca 1 til 1,5 meter med vanlig fiskesnøre (monofilament) som er litt tynnere enn det tynneste på den taperte fortommen. Det er det vi kaller en spiss, og i den knytes flua. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts